Bij-product, service product

1
Ik zit met een luxe probleempje.

In onze webshop hebben wij 1 hoofdproduct, en daarvan hebben wij zo'n 1000 verschillende soorten van.

Daarnaast hebben we nog 1 bij-product waar we erg weinig op verdienen. Eigenlijk een service product.

Nu hebben we in de korte tijd dat de webshop bestaat (120 bestellingen) ook al diverse orders gehad van mensen die alleen het bij-product bestellen.

Het nadeel hier alleen van is, is dat ze het in grote aantallen bestellen, waardoor het niet meer met brievenbus post te verzenden is (verzendkosten zijn dan 5,50 voor ons) of anders 3,00 als het nog net door de brievenbus kan.

Aangezien wij gratis verzenden boven de 10 euro (dit is prima te doen met de hoofdproducten) krijgen wij dus geen vergoeding voor het verzenden van het bij-product.

Het bij-product is groter en zwaarder, en ook duurder per stuk.

Daarnaast is het bij-product lastig aan te komen, en zit er veel tijd in om dit te bestellen, levertijden zijn langer en het neemt veel ruimte in in de opslag.

Conclusie:

Wij gaan op bestellingen van alleen het bij-product er alleen maar verlies op draaien.

Vandaag zijn er 3 orders met alleen bij-producten geplaatst, waar we op 2 verlies draaien en op 1 net uitkomen (alleen kosten gerekend, tijd nog niet).

Kortom; dit moet anders!

Oplossingen:

1. een maximaal aantal instellen voor het bij-product. Zodat ze zelf meebetalen aan de verzendkosten, of ook hoofdproducten mee moeten bestellen om aan het franco bedrag te komen.

2. kosten van het bij-product (flink) omhoog, zodat wij er meer op verdienen per stuk

Ik heb ook zitten denken aan extra verzendkosten voor het bij-product, maar er zijn ook genoeg mensen die de hoofdproducten nemen, en van het bij-product een stuk of 2. Zoals wij het bedoeld hadden. En die mensen wil ik weer niet opzadelen met extra verzendkosten.

Nadeel van oplossing 2 is dat de mensen die het gewoon echt als bij-product willen bestellen dus meer moeten betalen.

Voordeel van oplossing 1 is dat ook als mensen 5 orders zouden plaatsen om aan het aantal te komen, ze dan ook 5x verzendkosten betalen, en ik het dus prima vind, want dan draaien we er geen verlies op.

Nadeel aan die oplossing is dat Prestashop die volgens mij niet ondersteund?

Mochten jullie nog andere opties zien, dan hoor ik dit graag!

Bij-product uit de schappen is geen optie, hiermee zijn wij juist weer onderscheidend, geen van de concurrenten heeft het.

Ik heb er ook aan gedacht dat ze het alleen kunnen bestellen als ze de hoofdproducten ook bestellen, alleen ik denk dat dit helemaal lastig in prestashop te bouwen is.

Re: Bij-product, service product

2
Prijs van het bijproduct verdubbelen en bij aankoop van het hoofdproduct voor de helft van de prijs aanbieden? Geen idee of dat in de software kan, maar lijkt me een faire deal voor je klanten.

Re: Bij-product, service product

3
Is het geen mogelijkheid om de software simpelweg verzendkosten op het gewicht te laten berekenen? Bestellen mensen meer, wordt het zwaarder dus meer verzendkosten. Zo schiet je er eigenlijk nooit bij in.

Je bent dan wel de gimmick kwijt van "geen verzendkosten"

Re: Bij-product, service product

4
Beide opties zijn waar, alleen is het hoofdproduct niet 1 ding, maar besteld een gemiddelde klant er 10-100 van, omdat het klein is, en de kosten laag zijn, en je er meerdere van nodig hebt.

En de marges daarop zijn goed.

Dus dan moet ik eigenlijk zeggen, bij minimaal 10 'hoofd'producten, krijgen ze dus de normale prijs op het bij-product.
Geen idee of dat in te bouwen zijn.

Wat betreft de verzendkosten op gewicht gaat niet echt werken, vooral omdat dat mensen tegenhoudt om niet meer van het hoofdproduct te bestellen, en daar draait het om.

99% koopt voor boven de 10 euro, vanwege de gratis verzending, dus dat wil ik graag zo houden :) Want bij de hoofd-producten schiet ik er niet bij in, ook al is de verzending volledig voor mijn rekening.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.