Vraag over kleineondernemersregeling

1
Hallo,
Ik heb een vraag over de kleineondernemersregeling die ik nergens terugvind. Als de af te dragen btw zo laag is dat je volgens de kor niets hoeft te betalen, moet je dan gewoon €0 invullen onder af te staan btw? Of moet je ook nog ergens specificeren op de btw aangifte hoeveel btw je theoretisch zou moeten afstaan? Alvast bedankt.
De mooiste posters koop je bij Posterhouse.nl!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Vraag over kleineondernemersregeling

5
De K.O.R. is iets dat werkt op jaarbasis. Je moet dus ieder kwartaal gewoon BTW aangifte doen en betalen of terugkrijgen. Als de totale afdracht over het hele jaar lager is dan het KOR-bedrag, dan mag je bij de laatste aangifte de bedragen zo invullen dat je per saldo niets betaalt. Dat betekent dat je waarschijnlijk in januari alles terugkrijgt.

Voorbeeld:
1e kwart afdracht €300
2e kwart terugontvangen €100
3e kwart afdracht €400

4e kwart afdracht €200
-KOR €800 (afdracht kwart 1-4)
Per saldo te ontvangen €600

Ik hoop dat is het zo goed uitleg.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: Vraag over kleineondernemersregeling

6
Cardexchange.com schreef:De K.O.R. is iets dat werkt op jaarbasis. Je moet dus ieder kwartaal gewoon BTW aangifte doen en betalen of terugkrijgen. Als de totale afdracht over het hele jaar lager is dan het KOR-bedrag, dan mag je bij de laatste aangifte de bedragen zo invullen dat je per saldo niets betaalt. Dat betekent dat je waarschijnlijk in januari alles terugkrijgt.

Voorbeeld:
1e kwart afdracht €300
2e kwart terugontvangen €100
3e kwart afdracht €400

4e kwart afdracht €200
-KOR €800 (afdracht kwart 1-4)
Per saldo te ontvangen €600

Ik hoop dat is het zo goed uitleg.
Het is inderdaad op jaarbasis, maar je mag, als je zeker weet dat je aan het eind van het jaar de kor mag toepassen, het ook al bij eerdere aangiften toepassen. En bedankt voor je voorbeeld, maar als je iets terugkrijgt dan is er van kor geen sprake, het geldt alleen als je iets moet afdragen.
De mooiste posters koop je bij Posterhouse.nl!

Re: Vraag over kleineondernemersregeling

7
johnverbeek schreef:
Cardexchange.com schreef:De K.O.R. is iets dat werkt op jaarbasis. Je moet dus ieder kwartaal gewoon BTW aangifte doen en betalen of terugkrijgen. Als de totale afdracht over het hele jaar lager is dan het KOR-bedrag, dan mag je bij de laatste aangifte de bedragen zo invullen dat je per saldo niets betaalt. Dat betekent dat je waarschijnlijk in januari alles terugkrijgt.

Voorbeeld:
1e kwart afdracht €300
2e kwart terugontvangen €100
3e kwart afdracht €400

4e kwart afdracht €200
-KOR €800 (afdracht kwart 1-4)
Per saldo te ontvangen €600

Ik hoop dat is het zo goed uitleg.
Het is inderdaad op jaarbasis, maar je mag, als je zeker weet dat je aan het eind van het jaar de kor mag toepassen, het ook al bij eerdere aangiften toepassen. En bedankt voor je voorbeeld, maar als je iets terugkrijgt dan is er van kor geen sprake, het geldt alleen als je iets moet afdragen.
Telt gewoon bij elkaar op.

Als je kwartaal 1 en 2 500€ ontvangt en kwartaal 3 en 4 1500 moet betalen, kun je volgens mij gewoon de kor toepassen op de som van 1500-500= 1000€.

Re: Vraag over kleineondernemersregeling

8
johnverbeek schreef: Het is inderdaad op jaarbasis, maar je mag, als je zeker weet dat je aan het eind van het jaar de kor mag toepassen, het ook al bij eerdere aangiften toepassen. En bedankt voor je voorbeeld, maar als je iets terugkrijgt dan is er van kor geen sprake, het geldt alleen als je iets moet afdragen.
Als je het zeker weet dat je voor de KOR in aanmerking komt, maar hoe weet je het zeker? Misschien wordt je shop in het 3e en 4e kwartaal wel zo succesvol dat je buiten de regeling valt. Dat is toch waar de meeste winkeliers naar streven en niet het in aanmerking komen voor de KOR.

Nog wel interessant om duidelijk te krijgen of je moet salderen of niet. In mijn voorbeeld zou je dan meer terugkrijgen via de KOR. Ik betwijfel of de belastingdienst het daar mee eens is. Mijn belastingadviseur heeft in ieder geval in het verleden toen het bij mij van toepassing was gesaldeerd.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer