Wanneer overgaan tot frankeermachine

1
Sinds een tijdje hebben we een derde webwinkel welke voor het eerst werkt met brievenbuspost.

Omdat we geen idee hadden hoe dit zou gaan lopen zijn we begonnen met de digitale postzegel.
Werkt prima, alleen is het natuurlijker duurder dan de frankeermachine (scheelt per 100 gram toch al 21 cent) en ik heb veel te vaak naar mijn zin poststukken van 55 gram, of 105 gram.

Maar dan betaal je een postzegel voor 100 tot 250 gram, of van 50 tot 100 gram.
Dus betalen voor het gewicht is dan natuurlijk wel erg aantrekkelijk.

Op de website van Postnl staat dat het (vanwege huur kosten en dergelijke) rendabel is vanaf 10 poststukken per dag.

Maar wat zijn jullie ervaringen?
De ene dag hebben we 15 stukken (na het weekend vaak) en gemiddeld zo'n 4-5. Soms wat meer.

Het gewicht ligt meestal rond de 55-60 gram en de 70-75 gram, 105-115 gram, 150 gram en bijvoorbeeld 270-350 gram (waarbij je betaald tot 500) en enkele van bijvoorbeeld 530 gram (waarbij je betaald tot 2kg)

Tevens zijn de poststukken van maximale dikte wat door de brievenbus kan. Alleen ik zie sommige machines en die hebben een dikte van maximaal 6mm, dus een gewone brief..
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Wanneer overgaan tot frankeermachine

5
Ik heb een tijdje geleden via PostNL offertes gevraagd voor een frankeermachine; je krijgt dan van vijf van de zes leveranciers telefoontje na telefoontje en de ene aanbieding is nog gunstiger dan de andere. Zet je niet gelijk een handtekening, dan komen ze een week later met een nog gunstiger aanbieding. Op dit moment is een machine huren bij Neopost de gunstigste aanbieding die ik heb gekregen, Pittney-bowes is ietsje duurder, maar beweert goedkoper in inkt te zijn. Let op dat je frankeermachine gemakkelijk via het internet verbinding maakt; er worden ook oudere apparaten aangeboden die dan niet (goed) kunnen en waarvoor dan weer een ouderwetse analoge telefoonlijn nodig is, die niet iedereen meer heeft en bovendien tikken kost.
Er komen over niet al te lange tijd ongetwijfeld ook alternatieven voor de frankeermachine; die ongeveer als de digitale postzegel zullen werken, maar goedkoper en zonder de rompslomp van een extra apparaat.
De doorvoeropening per frankeerapparaat is 5-7mm; een gevulde bubbelenveloppe vereist dan een etiket (de officiële zijn natuurlijk relatief duur, maar bij de eteikettenboer zijn ongetwijfeld alternatieven) Een etiket van een paar centen en dure inkt moet je zeker meerekenen bij het voordeel dat je haalt bij een frankeerapparaat.

Re: Wanneer overgaan tot frankeermachine

6
Even out of the box denkend: wat weerhoudt iemand ervan om een "netset verbinding" te gebruiken zonder frankeermachine? Of: Als ik zo'n machine hack, en ik zorg ervoor dat de labeldata gewoon digitaal wordt gekopieerd, dan kan ik die toch delen met een heleboel andere webwinkeliers (gaat de machineafschrijving wat harder, kan iedereen dat mooi in z'n eigen processen integreren)?

Re: Wanneer overgaan tot frankeermachine

7
Ewout schreef:Even out of the box denkend: wat weerhoudt iemand ervan om een "netset verbinding" te gebruiken zonder frankeermachine? Of: Als ik zo'n machine hack, en ik zorg ervoor dat de labeldata gewoon digitaal wordt gekopieerd, dan kan ik die toch delen met een heleboel andere webwinkeliers (gaat de machineafschrijving wat harder, kan iedereen dat mooi in z'n eigen processen integreren)?
Volgens mij gaat dit topic de verkeerde kant op. Wat hoop je hiermee te bereiken?

Re: Wanneer overgaan tot frankeermachine

8
Ja dit gaat zeker de verkeerde kant op: wij willen hier ook geen tips over hoe je het makkelijkst oude vrouwtjes berooft en parkeermeters kraakt. Dit is meer "in de bak" denken dan "out of the box" denken

Re: Wanneer overgaan tot frankeermachine

9
Hoho, ik wil helemaal niets illegaals doen! Als ik een frankeermachine heb staan en iedereen mag langskomen om te frankeren en ik reken ze gewoon mijn kosten door, dan heeft dat volgens mij niets met oude vrouwtjes beroven te maken.

Ik vroeg mij af of er een digitaal alternatief is voor het iedereen analoog langs te laten komen (het kopieren van de labelgegevens). Net als een MyParcel dat bijvoorbeeld doet. Ik heb nooit gezegd of gesuggereerd om daarbij niet aan PostNL te betalen. Ieder zegel uit een frankeermachine wordt geregistreerd door PostNL, en als een zegel meerdere malen gebruikt wordt, wordt daar netjes een naheffing over gerekend (ze kunnen zien bij welk account dat hoort). Dat kan ook in je nadeel werken, want klanten kunnen je zegels ook hergebruiken en daar krijgt de dienstverlener de kosten van.

Misschien komt het voort uit mijn ergernis dat PostNL een hele mooie online verzendservice lanceert waar ik mijn postlabels uit kan draaien (perfect), maar waar ik 31 facturen of meer per maand aan over hou. Digitale postzegel moet ik weer los het adres uitdraaien, frankeermachine kost meer dan het oplevert. Ik wens niet eens in de eerste instantie besparing, enkel gemak met procesintegratie.

Re: Wanneer overgaan tot frankeermachine

10
Nee, als je het zo beziet: je wekte bij mij de indruk dat je wilde frankeren zonder betalen (hacken van een netset-verbinding!). Een service als MyParcel en SendCloud en hoe ze maar heten voor brievenbuspost, met de zelfde kortingen als een frankeermachine; dat is voor mij een grote wens. Ik denk alleen dat de frankeermachinebusiness en PostNL daar geen onmiddellijk belang bij hebben of vastzitten aan afspraken waarvan wij niets weten, zodat wij moeten blijven investeren in achterhaalde en te dure apparaten. PostNL moet vergunning verlenen aan elke gebruiker van een frankeermachine en houdt daarmee de drempel hoog. Dat moest vroeger wellicht ook zo om fraude met frankeerapparaten te voorkomen, maar de digitale postzegel werkt al prima: daar zou PostrNL best ook volumekorting op kunnen geven, al was het alleen al vanwege de kosten die ze uitsparen met het niet hoeven drukken van postzegels, de marge van de Primerawinkel die de postzegels verkoopt die ze niet hoeven te betalen etc.

Re: Wanneer overgaan tot frankeermachine

11
Een frankeermachine delen is in elk geval niet toegestaan:
Mag ik ook post voor anderen frankeren met mijn frankeermachine?
Nee, u mag alleen uw eigen post frankeren met uw frankeermachine. Medegebruik van uw frankeermachine is alleen toegestaan als de afzender onderdeel is van dezelfde groeps- of dochtermaatschappij, in hetzelfde pand is gehuisvest en PostNL toestemming.
(bron)

Ook is een onderhoudscontract met een leverancier verplicht.

De besparing vind ik niet interessant: voor 100-250 gram gaat het om 28ct, daar gaat los van wat voor machine ik gebruik nog eens een bedrag x vanaf voor een servicecontract (tussen de 100 euro en 200 euro per jaar), verplicht gesteld door PostNL. Maar belangrijker dan die paar cent vind ik dat ik gewoon eenvoudig labels voor al mijn zendingen kan uitdraaien vanuit mijn webwinkel. Wat SendCloud biedt is overigens geen digitale postzegel, maar mogelijkheid om een adres label "port betaald" logo uit te printen. Dan moet je het alsnog zelf als 'partijenpost gemengd' aanbieden, met een minimum van €15 per partij.

Overigens denk ik dat je gelijk heb Bert, dat het hier gewoon gaat om zakelijke afspraken. Met jou hoop ik dus dat PostNL snel met modernere alternatieven voor een frankeermachine komt!