B2B afhandelen

1
Tot nu toe heb ik alles als B2C afgehandeld. Ook wanneer een klant aangaf dat hij van een bedrijf was. Dit resulteerde vaak in het feit dat, wanneer werknemers van bedrijven een bestelling wilde doen, ze tegen de betalingsmethode aanliepen. Deze konden ze persoonlijk niet afhandelen dus zat er niets anders op dan afhaken of telefonisch bestellen.

Dit moet uiteraard aangepast worden. Zelf lijkt het mij het handigst wanneer bedrijven direct bij het aanmelden al aangeven dat ze bedrijf zijn en op die manier kunnen bestellen op factuur. Maar hoe gaat dit in zijn werking? Hoe controleer je of het daadwerkelijk een bedrijf is met goede achtergrond?

Is er een mogelijkheid dat het automatisch online gebeurd of moet ik dat zelf handmatig checken?

Of huurt men daar over het algemeen een creditcheck bureau in (lijkt mij voor eenmalige kleinere bestellingen niet heel handig) En wat zou dan een goed bureau zen voor dit doel.

Kortom, kunnen jullie mij wat meer vertellen over hoe je dit aan moet pakken en waar je rekening mee moet houden?

Re: B2B afhandelen

2
Je kan de eerste bestelling doen door middel van voorruit betaling en daarna op rekening.

Ook zijn er bedrijven als graydon die een soort van creditwaardigheids check leveren, maar enkel voor bv's volgens mij.

Re: B2B afhandelen

3
Ok, dat is inderdaad een mogelijkheid. De eerste bestelling zullen ze dus een langere levertijd in acht moeten nemen en vooruit betalen. Want maar al te vaak is dat, zeker bij grotere bedrijven, een traag proces, dat betalen.

De gemiddelde tijd tussen bestelling en betalen van grote bedrijven, op factuur, ligt hier momenteel op 26 dagen.

Ik heb trouwens het idee dat grote bedragen om de een of andere reden ook bewust minimaal een maand wachten met betalen.

Re: B2B afhandelen

4
Bij mij betalen ook bedrijven altijd volledig vooruit. In afgelopen December heb ik een vereniging nog 700 vogelhuisjes geleverd. Ook dat moest volledig vooruit betaald worden en was geen recht op reclamatie mogelijk.

Dit waren we per mail overeen gekomen.

Waarom zou je risico's nemen met achteraf betalen bij bedrijven, zeker in deze tijd? Zelfs bij de Makro mag je pas achteraf betalen als je voor 12.000 per jaar of meer afneemt.

Wat het bestel proces betreft, ik heb sinds deze week het veld 'bedrijfsnaam'. Voorheen bestelde bedrijven ook gewoon als particulieren bij mij. Dan maakte ik wel op verzoek handmatig een factuur op naam. Dit heeft bij mij bedrijven nog nooit tegen gehouden om te bestellen. Ook bij grotere orders niet.

Mijn ervaring is, dat zaken als prijs en levertijd vele malen belangrijker zijn.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.