Pensioen

1
Hallo allemaal,

Slechte timing voor dit topic, maar het is toch iets waar ik over nadenk.

Hebben jullie een regeling voor 'later'?
Ik zit zelf nog (maar) 'aan de goede kant van de 30' en heb natuurlijk al een klein beetje opgebouwd tijdens mijn dienstjaren bij de overheid.
Sowieso betaal ik mezelf nog niet uit (al mijn winst wordt weer geïnvesteerd), maar tegen de tijd dat het wel kan wil ik graag iets opzij zetten voor de oude dag.

Hebben jullie een fonds voor ondernemers? Is het belastingtechnisch gezien verstandig? Of kun je toch beter een spaarrekening openen?

Re: Pensioen

2
Probeer nog altijd de illusie in stand te houden dat ik over een jaartje of tien mijn bedrijf kan verkopen. Zelf 33, en totaal niet bezig met 'over dertig jaar...'

Ik heb wel een spaarrekening, gezien de economie van de afgelopen jaren laat ik het mezelf niet overkomen dat een slecht jaartje gelijk een einde van mijn onderneming betekent, maar heeft dus weinig met pensioen te maken.
Nu op mijn weblogs:

Re: Pensioen

3
Ik heb hetzelfde idee als Dirkjan. Over een jaar of 10-15 stoppen met werken en leuke dingen doen met mijn man.

Daarom probeer ik elke maand zoveel mogelijk opzij te zetten op een aparte spaarrekening. (zowel prive als zakelijk)
Gezien het verleden geen beleggingen of iets, maar verstandig sparen.

Er zijn wel regelingen voor ZZP-ers m.b.t. pensioenregelingen. Daar zijn wel voorwaarden aan verbonden. Maar of je echt meer rendement haalt dan bij een spaarrekening? Het risico is in elk geval groter, omdat je niet weet of je het eindsaldo gaat halen. Daarnaast betaal je je scheel aan kosten voor de tussenpersonen en de banken. Ik zou het goed uitzoeken voordat je iets afsluit.

Re: Pensioen

4
Belastingtechnisch kan Banksparen interessant zijn: afhankelijk van je jaarwinst kun je een maximumbedrag op een geblokkeerde bankrekening laten zetten voor na je 65e(67e) Dat is een prettige aftrekpost (je betaalt er in dat jaar geen belasting over) en na je pensioenleeftijd krijg je er een uitkering van die minimaal over 5 jaar wordt uitgesmeerd (en dan uiteraard wel weer belastbaar is) Vraag je bank om info en je boekhouder over het maximaal in een bepaald jaar in te leggen bedrag. Aan deze spaarvorm zitten geen rare riskante beleggings- en kostenrisico's vast. De rente is alleen niet hoog.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Pensioen

5
Geen potje voor later hier. Mijn tip: Geniet nu van het leven. Tegen de tijd dat je kan stoppen met werken is het maar de vraag of je nog van je oude dag kan genieten. Een wereldreis maak je een stuk makkelijker op je 30e dan op je 67e. Degenen die momenteel aan een pensioenfonds afdragen moeten ook maar afwachten of ze er ooit van profiteren.

Sparen kost momenteel helaas geld: De rente is lager dan de inflatie. Sparen met belastingvoordeel kan wel interessant zijn. Een potje voor onvoorziene zaken is natuurlijk altijd verstandig.

Of het verdiende geld goed investeren, in je eigen bedrijf bijvoorbeeld, en hopen dat het rendeert. Maar dat blijft altijd een gok.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: Pensioen

6
Cardexchange.com schreef:Geen potje voor later hier. Mijn tip: Geniet nu van het leven. Tegen de tijd dat je kan stoppen met werken is het maar de vraag of je nog van je oude dag kan genieten. Een wereldreis maak je een stuk makkelijker op je 30e dan op je 67e. Degenen die momenteel aan een pensioenfonds afdragen moeten ook maar afwachten of ze er ooit van profiteren.
Wanneer je spaart voor later wil niet zeggen dat je nu niet van het leven geniet. 8)

Het is altijd handig om een potje achter de hand te hebben. Voor de een is het later, voor de ander is het voor onvoorziene uitgaven. Niet sparen, op welke manier dan ook, is geen optie.

Re: Pensioen

7
Ik ben nu 28 en heb voorgenomen om vanaf mijn 30ste te beginnen met het opbouwen van pensioen. Waarom geen idee.