Open source webwinkel beginnen.

1
Ik wil binnenkort starten met een webwinkel. Deze ga ik zelf bouwen met een open source programma, alleen twijfel ik nog over welk programma.
Magento is mooi maar er wordt gezegd dat dit veel moeilijker is dan zen cart.
Tevens ben ik beginnend met het bouwen en programmeren van websites, dus waarschijnlijk is Magento een wens voor de toekomst, als de shop goed draait?

Nou is mijn idee voor de webshop, om links in de lijst met categorieën een aantal vet gedrukte kopjes te plaatsen met daaronder de merken van de producten die horen bij dat kopje. De bezoekers kunnen dan op een merk klikken en dan verschijnen alle producten van dat merk, die vallen onder dat kopje. Het punt is, dat onder een ander kopje het zelfde merk kan komen te staan omdat het betreffende merk ook producten levert die van toepassing zijn op een andere 'markt', is dit makkelijk te verwezenlijken in zen cart?

om een voorbeeld te noemen:
---------
Categorieën:

Motoren
Yamaha (als je hierop klikt zie je alle motoren van yamaha)
Suzuki
etc.

Scooters
Yamaha (als je hierop klikt zie je alle scooters van Yamaha)
Aprillia
etc.
--------
Is het verder ook mogelijk om met zen cart de standaard template naar wens te maken qua kleuren, afbeeldingen etc. of is het beter een template te kopen/downloaden en deze aan te passen??
Daarnaast wil ik in de toekomst een 2de soort webshop, alleen met andere producten, beginnen. Is de als eerste gemaakte webshop dan makkelijk te kopiëren zodat ik alleen de producten en de kleuren hoef aan te passen?

Daarnaast werk ik op een MAC, werkt zen cart en evt. plugins hier ook op?

Hoor het graag!!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Open source webwinkel beginnen.

5
Wat je wil in het menu kan volgens mij met ieder webshoppakket. Het maakt niet uit of namen van subcategorieën op meerdere plaatsen gebruikt worden, als de hoofdcategorie maar anders is.

ZenCart, OpenCart, PrestaShop of CS-Cart (willekeurige volgorde) zijn vaak geschikter om zelf een shop mee op te zetten. Wat het beste voor jou is kun je alleen zelf bepalen, het is ook een kwestie van gevoel, of je een 'klik' hebt met de software en natuurlijk moet de software aan je wensen en eisen kunnen voldoen. Maar Magento is zwaar, complex en duur. Het lijkt me niet de beste beginkeus voor jou, als ik je bericht lees.
Vriendelijke groet,
Jurgen Nijhuis
Argos Media

Re: Open source webwinkel beginnen.

6
Wat jij wil kan inderdaad ook met zen cart. Net als de meeste open source pakketten werkt zen cart met php, mysql en css. Via de css kan je al veel aan het standaard template veranderen. Maar je kan het natuurlijk ook als voorbeeld gebruiken in je eigen template maken.

Kopiëren van templates is appeltje eitje als je netjes volgens de regeltjes hebt gewerkt.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Open source webwinkel beginnen.

7
Ik denk dat zen cart ook het meest geschikt is voor mij momenteel.
werkt zen cart naadloos op Mac os of levert dit problemen op??

En worden er vanuit zen cart ook automatisch bevestiging mails verstuurd wanneer iemand een bestelling plaatst?

Re: Open source webwinkel beginnen.

12
eentje schreef:Mac OS? draait de server daar op? Zen Cart zet je op een server neer, deze draait meestal op Linux en daar is Zen Cart voor gebouwd.

Wil je eerst thuis op de eigen computer een site bouwen, download dan dit:
http://www.apachefriends.org/en/xampp-macosx.html

Dan simuleer je een server.

Ja Zen Cart stuurt netjes een orderbevestiging en status updates.
Nee mijn computer is een apple :wink:
maar sommige programma's kan je niet installeren op een apple, bijv. accountview.
vandaar mijn vraag.

Re: Open source webwinkel beginnen.

13
Is geen enkel probleem.
Zoals geschreven Zen Cart installeer je op de webserver en daarna controleer je hem vanuit een willekeurige browser (zelfs Safari).

Wil je eerst thuis testen dan volg je mijn linkje en maak je van je eigen appel een webserver en kan je op je eigen harde schijf Zen Cart installeren en daarna via de webbrowser artikelen invoeren etc.

Een uitgebreide handleiding om dit te doen vind je op het Zen Cart forum: http://www.zen-cart.nl/forums/
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Open source webwinkel beginnen.

15
eentje schreef:Is geen enkel probleem.
Zoals geschreven Zen Cart installeer je op de webserver en daarna controleer je hem vanuit een willekeurige browser (zelfs Safari).

Wil je eerst thuis testen dan volg je mijn linkje en maak je van je eigen appel een webserver en kan je op je eigen harde schijf Zen Cart installeren en daarna via de webbrowser artikelen invoeren etc.

Een uitgebreide handleiding om dit te doen vind je op het Zen Cart forum: http://www.zen-cart.nl/forums/
Oké maar ik snap het nu even niet, ik dacht dat wanneer ik een webshop ga bouwen in zen cart, ik zen cart download, samen met een FTP programma, een programma als dreamweaver o.i.d. en bijv. photoshop.
Wanneer ik de site maak upload ik het steeds via het FTP programma naar mijn hostingpakket bij mijn hostingprovider.

Als ik jou reactie lees en onderstaande link:
http://www.zen-cart.com/content.php?247 ... -apple-mac

Dan lijkt het alsof ik ook een server nodig heb? of begrijp ik dit waarschijnlijk verkeerd??? :lol:

Re: Open source webwinkel beginnen.

16
Je haalt even 2 dingen door elkaar. Om de webshop te bouwen gebruiken veel designers XAMPP of vergelijkbare software. Met deze programma's simuleer je eigenlijk een 'echte' server.
Dit kan voordelen hebben omdat je dan niet elke keer gewijzigde bestanden hoeft te uploaden en dergelijke.

Je hebt dus geen XAMPP software ofzo nodig om een webwinkel te draaien. Dit kan gewoon op je hosting icm. MySQL databases.
Actief in webshopontwikkeling

Re: Open source webwinkel beginnen.

17
oké dus ik kan gewoon op mijn mac een FTP programma installeren en wanneer ik een wijziging aanbreng upload ik deze steeds naar mijn MySQL database.

en ik kan de zen cart software zonder probleem op mijn mac installeren, zonder hier andere aanpassingen zoor nodig zijn dan bij een windows PC?

Re: Open source webwinkel beginnen.

18
Je haalt alweer dingen door elkaar :)

Een webshop draait extern. Dus op een shared hosting pakket of servers.
Wanneer je Zen-Cart installeert op je hosting, kan je door middel van een FTP programma die bestanden downloaden naar je Mac, aanpassen en vervolgens weer uploaden naar je server.
De MySQL zal je vrij weinig in gaan aanpassen aangezien Zen-cart een backoffice heeft.

Je kan Zen-cart niet installeren op je PC, tenzij je dus die XAMPP server laat draaien.
Er zijn ook mogelijkheden om die server weer in verbinding te stellen met het internet en te koppelen aan je domein, maar dat lijkt me niet verstandig ivm. snelheid en je Mac moet continue aanstaan.

Dus om even kort samen te vatten:
Je installeert Zen-cart op je hosting.
Je haalt de bestanden die je wilt wijzigen op via een FTP programma en slaat ze lokaal
op op je Mac.
Je wijzigt de bestanden met bijvoorbeeld Notepad++ of Dreamweaver en slaat ze weer lokaal op.
Vervolgens upload je de bestanden die je hebt aangepast weer naar je hosting.
Actief in webshopontwikkeling

Re: Open source webwinkel beginnen.

21
Heb ik nog een vraag, zolang ik de webshop nog aan het aanpassen ben, moet ik in die tussentijd al hosting betalen, waarschijnlijk wel hé omdat je anders nog geen server tot je beschikking hebt waarheen je je site kan uploaden.

En hoe kan ik ervoor zorgen dat wanneer ik zen cart heb geinstalleerd op mijn hosting pakket, hij nog niet gezien kan worden door potentieele klanten. Dus dat ik hem pas online zet zodra hij helemaal klaar is?

Re: Open source webwinkel beginnen.

23
het is gelukt, ik heb zencart geinstalleerd en het werkt prima maar...
ik heb het dutch taal pakket gedownload en het 'dutch' mapje en het 'dutch.php' bestand in mijn includes/languages map gezet evenals in mijn admin/includes/languages map.
daarna heb ik de nieuw taal toegevoegd in mijn admin en als default geselecteerd.
toen ging het mis, ik selecteerde nederlands in de menubalk en het admin verdween gelijk.
ik krijg mijn admin ook niet meer terug want dan krijg ik de melding:

HTTP-fout-500 Interne serverfout

hoe kan ik dit oplossen, mijn site is wel gedeeltelijk in het nederlands nu.

Re: Open source webwinkel beginnen.

27
oké maar hoe los ik nu mijn probleem op?
moet ik de mappen en bestanden van het taalpakket van mijn server verwijderen, krijg ik dan mijn admin weer te zien of...??

het taalpakket werkt wel alleen kan ik mijn admin niet meer bereiken..... :(