Domeinnaam enkelvoud-meervoud, overbodig?

1
Hallo forumleden!

Even een vraag: wat is het nut om allerlei domeinnamen te registeren welke met dezelfde niche te maken hebben? Is één goede niet voldoende? Ik zie en hoor dit namelijk wel eens om mij heen. Bijvoorbeeld iemand die computer.nl bezit, maar ook computers.nl, computerkopen.nl, computerwinkel.nl etc. allemaal wil bezitten en (over)koopt. Is dit om concurrentie weg te houden? Wat zit hierachter?

Hetzelfde als waar ik het een keer eerder over had: als ik bv. racefiets.nl bezit, waarom zou ik dan nog racefietsen.nl willen kopen voor een x bedrag? Wat moet ik met racefietsen.nl als ik racefiets.nl al als webwinkel volledig heb ingericht? Ik heb eerder gehoord dat je dan bv racefietsen.nl kan vullen als blog oid maar is dit nu echt nodig en/of zinvol?

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken. Ik kan namelijk enkele domeinnamen overkopen welke allen gericht zijn op mijn branche, weet dus alleen niet of dit een goede investering is. Geen idee waarmee ik deze domeinen zou moeten vullen..

Groet,
Michel

Re: Domeinnaam enkelvoud-meervoud, overbodig?

3
Het is altijd slim om zulke domeinen vast te leggen. Voor die enkele euro's per jaar maak je het de concurrentie moeilijker om zich in die branche te vestigen met een goede domeinnaam.
Ook is het verstandig om er bijvoorbeeld een landingspagina op te zetten.
Zo kun je extra omzet pakken.

Ik zeg altijd registreer ze als ze vrij zijn. Kan geen kwaad en je hebt er meerdere mogelijkheden mee.
Actief in webshopontwikkeling

Re: Domeinnaam enkelvoud-meervoud, overbodig?

4
vampirelord schreef:Als je geen idee hebt is het nooit een goed idee. Doe alleen dingen die je begrijpt
Haha.. Lijkt wel een Johan Cruijff uitspraak, maar op zich wel een goede en in dit geval wel toepasselijk. De grootste reden waarom veel mensen al die alternatieven vastleggen is inderdaad waarschijnlijk omdat domeinnamen nou eenmaal niet zo duur zijn, wat maakt die 100 euro extra nou uit. Maar goed als je er ook niets mee doet, is het toch honderd euro voor niets. :)
Nu op mijn weblogs:
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Domeinnaam enkelvoud-meervoud, overbodig?

5
Ok dank. Dus als je bv racefiets.nl bezit en je kan daarnaast ook racefietsen.nl verkrijgen dan zouden jullie dit domein niet links laten liggen? (indien deze natuurlijk voor een acceptabel bedrag te verkrijgen is)

En stap 2: als je dit domein dan vervolgens ook bezit, wat zouden jullie er dan mee doen? Sowieso dus een landingspagina maken? Of is dit overbodig omdat je toch al racefiets.nl hebt met daarop ingericht een webshop...Welke toegevoegde waarde kan racefietsen.nl dan nog hebben?

Re: Domeinnaam enkelvoud-meervoud, overbodig?

6
Je kunt hier onderscheid maken tussen 2 methodes.

1). Webshops die een 'goede' domeinnaam kopen en deze redirecten naar hun webshop in de hoop dat veel mensen het domein naam intypen en er veel direct traffic door krijgen. Bijvoorbeeld als jij een fietsenwinkel heb: fietsenvanjan.nl en je krijgt de mogelijkheid om racefiets.nl te kopen en vervolgens dit domein redirect naar je webshop: fietsenvanjan.nl. Deze methode is naar mijn mening niet heel effectief omdat niet heel mensen mensen zomaar racefiets.nl intypen als er geen website op staat.

Dan heb je nog een andere methode die naar mijn mening veel effectiever is.

2). Stel je heb een webshop en ranked #1 in google voor de meeste keywords. Dit is natuurlijk super maar je wilt je marktaandeel altijd vergroten. Vervolgens registreer je een aantal extra domeinnamen, en zet er een soort gelijke webshop erop ( natuurlijk wel met unique content ) en probeert deze ook te ranken op de 1e pagina voor je keywords.

Een voorbeeld hiervan kan je zien in de spy camera markt. Hier ranked een webshop #1 met de website: http://www.spycamerashop.nl, vervolgens willen ze hun marktaandeel vergroten en registreren een extra domeinnaam: http://www.spywebshop.nl, gooien hier precies dezelfde webshop op alleen met unique content en ranken deze webshop ook op de 1e pagina om nog meer bezoekers binnen te krijgen, en hun marktaandeel te vergroten.

Oftewel, het is leuk als je #1 ranked voor je keywords maar als je #1 en #3 ranked is het natuurlijk veel beter.
Stuitr.nl

Re: Domeinnaam enkelvoud-meervoud, overbodig?

8
Tevens kan het interresant zijn om een webwinkel te ondersteunen met informatieve blogs over hetzelfde onderwerp. Het heeft enkele voordelen:
- Meer bezoekers doorverwijzen
- Eenvoudiger linkruilen door link op blog te plaatsen in ruil voor link naar webwinkel
- Meer posities in Google claimen
- Beter ranken op de long tail

Begin er echter niet direct aan. Beter eerst een goede shop neerzetten dan je aandacht versplinteren. De kosten zijn echter laag, vandaar dat veel mensen het zien als een investering.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Domeinnaam enkelvoud-meervoud, overbodig?

9
Dank voor de reacties! Heb alleen het idee dat het in mijn voorbeeld wat anders ligt..

Al zou ik op fietsvanjan.nl een shop hebben en de mogelijkheid hebben om racefiets.nl te kopen, dan is dat geen moeilijke keuze. Op racefiets.nl zet je dan je assortiment racefietsen. Op fietsvanjan heb je wellicht ook nog je andere modellen.

Hetzelfde geldt voor spywebshop en spycamerashop, hierbij is spycamerashop specifiek gericht op de camera's. Ook in dit geval snap ik waarom je op beide domeinen een webshop zou inrichten.

Echter in mijn voorbeeld waarbij je racefiets.nl bezit en hierop een webshop hebt staat en vervolgens de beschikking krijgt over racefietsen.nl, ligt dit toch anders? Het domein refereert naar exact hetzelfde (dit in tegenstelling tot de voorbeelden over fietsvanjan etc.), je kan hierop moeilijk unieke content plaatsen lijkt mij. Verder scheelt de domeinnaam maar 2 letters, kan dit veel uitmaken?

Wat zouden jullie daarom doen met racefietsen.nl als je tevens racefiets.nl bezit en hierop al een webshop hebt staan? Racefietsen.nl puur aanschaffen (en er verder niets mee doen) om mogelijke concurrentie uit de buurt te houden? Of het domein wel inrichten met een webshop/website?

Re: Domeinnaam enkelvoud-meervoud, overbodig?

11
Ja die post zag ik :)

Vroeg me alleen af of dat ook geldt voor twee domeinnamen zoals racefiets.nl en racefietsen.nl welke nauwelijks verschillen. Maar als dat dus wel het geval is dan kan ik op racefiets.nl een shop inrichten en op racefietsen.nl een weblog of iets dergelijks?

En wat als dan de situatie zich voordoet waarbij de weblog hoger gaat ranken dan de webshop? Wat dus niet de bedoeling is..:) Of zal dit niet gebeuren?

Re: Domeinnaam enkelvoud-meervoud, overbodig?

12
Of zal dit niet gebeuren?
Als je een goed weblog schrijft gaat dat zeker gebeuren. Weblogs zijn voor bezoekers leuker om regelmatig te bezoeken dan een webwinkel voor racefietsen. En dus ook voor Google.
Naar een webwinkel ga je 1x in de drie jaar voor een nieuwe fiets op een weblog lees je elke maand de leuke dingen over het fietsen op een racefiets. Maar na een jaar schrijf je iets over een nieuw stuur en gaan ze even in de winkel kijken of zo'n stuur ook iets voor hun is.

Re: Domeinnaam enkelvoud-meervoud, overbodig?

13
Los van wat je er mee doet zijn er nog wel andere redenen om zowel enkel- als meervoud te registreren.
Zeker bij producten die men niet "dagelijks" koopt, onthoudt de klant wel dat het een makkelijke naam was, maar niet meer of het enkel- of meervoud was. De kans dat een reeds bestaande klant bij de concurrent terecht komt is vrij groot als je ze niet beide hebt.
Een andere reden is dat als jij beide domeinen hebt, je in ieder geval zeker weet dat er geen concurrent met een ijzersterke domeinnaam de markt zal betreden, omdat je zelf de twee sterkste namen bezit.