Wat is een goede manier van adverteren?

1
Hoi,

Voor mijn webwinkel zoek ik nog goede manieren om te adverteren.
Ik zit al bij google adwords en hoewel ik veel kliks krijg koopt niemand iets dus ik vind het een beetje oplichterij.

Volgende week ga ik 3 dagen in de spits adverteren. ben ik voor 3 dagen wel 160 euro kwijt geloof ik maar als ik 3 dagen op google adwords sta dan ben ik dat ook kwijt en bij de spits heb ik denk ik meer lezers dan google (2,5 miljoen lezers in 3 dagen voor de spits).

Zijn er goede manieren om te adverteren.

Wat ik tot nu toe merk met online adverteren is dat je de hoofdprijs betaald en meestal met nul resultaat. Allemaal hebben ze zogenaamd het beste systeem en beloven ze de beste conversies maar je betaald je blauw en er komt geen kip.

Ik heb met google-adwords hulp programmas al helemaal uitgezocht wat de beste zoekwoorden zijn en hoeveel er wordt gezocht op dat woord, die woorden heb ik ook al in de website software staan. Ik heb korte urls aangemaakt etc... het lijkt allemaal niets te helpen.

Wat is jullie ervaring met adverteren in de krant? Misschien op vergelijkings websites gaan staan is dat goed? Andere goede tips?

Ik hoor graag tips om goed en effectief te adverteren.
het gaat niet perse om het goedkoopste maar om het beste.

Als ik 1000 euro uitgeef aan adverteren en ik verkoop voor 5000 euro dan is dat beter dan elke dag 25 euro op google adwords uitgeven zonder dat iemand wat koopt als je snapt wat ik bedoel.

Groeten
Marc
www.kwaliteits-kookspullen.nl

2
Als je alleen al de feedback van Eentje ziet op je webwinkel, in het andere topic, dan kun je adverteren wat je wilt, maar als je webwinkel niet écht extreem goed in orde is, kun je Adwords de schuld niet geven. Het verplichte account was bij mij ook een 'turn-off' nl. En die voorraad vond ik ook een beetje apart. Ik zou veel meer van de webwinkel willen weten. Een over ons pagina met fotos van mooi pand, eigenaar of magazijn zouden mij al meer vertrouwen geven.

Dan Adwords.

Adwords is een zeer goede manier van adverteren. Adverteren op zich is alleen ongunstig. Betalen voor bezoekers is eigenlijk altijd ongunstig tenzij je zoveel data heb dat je bijna met zekerheid kunt zeggen dat een x-aantal bezoekers gemiddeld een x-aantal conversies maken per dag en dus een x-aantal winst maken.

Dat moet dus ook je motto zijn voor je adverteert. Testen testen testen. Als er 100 bezoekers komen, hoeveel leveren die je op? Als je dat niet weet, waarom adverteer je dan?

Pas als je weet wat een bezoeker gemiddeld oplevert dan kun je zeggen dat adverteren interessant wordt. Lees bijv. ook de reacties op dit topic over adwords.

Spits is niet te meten, dus eigenlijk bij voorbaat al negatiever, tenzij je zeker weet dat jouw doelgroep specifieker aanwezig is bij dat medium, of dat je al adverteert via direct meetbare kanalen als Adwords en daar al het maximum uit haalt. Natuurlijk kun je het een keer proberen, Spits heeft een relatief jonge doelgroep en in de trein vervelen ze zich zo erg dat ze zelfs advertenties lezen, maar de conversie blijkt meestal laag. Je scoort alleen wat naamsbekendheid.

3
Adverteren in spits is heus wel te meten. Ik monitor bezoekers aantallen
met etrackers.

En ja ik heb me wel verdiept in google adwords conversies. Het schijnt zo te zijn dat normaal gesproken 2 op de 100 kliks iets koopt.

Alleen bij mij was dat dus niet zo.

Nogmaals hoe komen jullie erbij dat je verplicht een account moet nemen. Dat is helemaal niet zo. Niemand hoeft een account te nemen. iedereen kan gewoon kopen zonder account.

Aleen als je wel een account maakt dan kan je inloggen en de status van je bestelling volgen. Maar dat is dus geheel optioneel.

Maar misschien dat mensen dat login scherm zien staan en dat ze dan DENKEN dat ze een verplicht account moeten hebben. Misschien als ik het login scherm gewoon weghaal denken jullie dat dat dan helpt?

4
kookfreak schreef:Adverteren in spits is heus wel te meten. Ik monitor bezoekers aantallen
met etrackers.

En ja ik heb me wel verdiept in google adwords conversies. Het schijnt zo te zijn dat normaal gesproken 2 op de 100 kliks iets koopt.

Alleen bij mij was dat dus niet zo.
2 op de 100 koopt gemiddeld misschien iets. Iets bij alle webwinkels die werken. Maar bij de start van een webwinkel kopen de eerste 1000 allemaal niet. Het is bij de start altijd stoeien met het vinden van de juiste weg voor de klant. Pas als ook bij jou 2 op de 100 iets koopt, heeft het starten met adverteren zin.

Eerst testen, eerst conversies, dan bezoekersaantallen verhogen.

En ja, mensen denken altijd enorm veel op het eerste gezicht. Get used to it. :-)

Als het idee al verkeerd is, kun je uitleggen wat je wilt, maar een idee is vele malen sterker dan uitleg of de werkelijkheid. Ik zou dat inlogveld pas laten zien aan klanten die wat besteld hebben, die bijv. automatisch na een bestelling een login sturen waarbij ze via leden.jouwwinkel.nl aanbiedingen of andere dingen kunnen volgen als ze ingelogd zijn, extra service. Maar nu schrik je er vooral mensen mee af denk ik.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

5
Zoals ik het zie. Met adverteren krijg je bezoekers naar je site.
Zo weet je ook of je site wel of niet werkt.

Bij mij werkt het schijnbaar nog niet goed genoeg. Maar als je rustig gaat zitten wachten tot je een keer door google wordt gevonden dan kan je nog wel 2 of 3 maanden gaan wachten ofzo.

Dan betaal ik liever wat geld voor advertenties. Als je geen klanten hebt weet je ook niet of de site werkt namelijk.

Ik heb het login gedeelte weggehaald nu. Er is vast nog wel meer wat er veranderd kan worden. Ik vind zelf dat de website er wel netje uitziet.
Ik zie het gemiddeld een stuk slechter qua uiterlijk en daar komen wel klanten naartoe.

Maar in elk geval bedankt voor de reacties zo ver. Ik hoor graag meer dingen die beter kunnen.

6
kookfreak schreef:Adverteren in spits is heus wel te meten. Ik monitor bezoekers aantallen
met etrackers.
Hoi Marc,

Uit je antwoord proef ik een beetje frustratie, is ook begrijpelijk als de webwinkel niet direct doet wat je voor ogen had. Maar ga er gevoegelijk van uit dat wij je hier op weg proberen te helpen en wijzer willen maken.

Voordat Google je indexeert duurt het gemiddeld tussen 1 dag en een half jaar. Als je een IP adres met 66.249.x.x in je shop tegen komt, dan is google dat. Om er nou voor te zorgen dat Google jou site nog interessant vind ook, moet je zorgen voor heel veel unieke teksten. Dus ga op categorie niveau, maar ook op productniveau teksten schrijven over de artikelen die je aanbiedt. Daarmee krijg je uiteindelijk meer 'gratis' bezoekers en kun je data opbouwen, zoals admin ook aangaf.

Vergelijkingsites kun je doen, maar daarvoor geldt hetzelfde als Google adwords. De bezoekers die je koopt moeten wel in een warm bedje komen. Als ze onduidelijkheden tegen komen (bijvoorbeeld de "verplichte login" die niet verplicht blijkt te zijn) dan gaan ze weer weg.

Vraag even bij Strato na of je een datafeed kunt krijgen. Een datafeed is een uittreksel van jouw database waarmee je affiliates de kans geeft om jouw producten te verkopen. Dat is kosten efficient en levert uiteindelijk veel op.

Tevens zou ik, net als admin, niet kiezen voor adverteren in de Spits. Adverteren in spits is als schieten met hagel. Daarvoor lijkt het me nog niet de tijd in de beginperiode.

Ik zelf maak gebruik van Marktplaats, waar ik gewoon gratis advertenties plaats. En ik maak gebruik van advertentieplanet.nl waarmee je voor 12,50 per maand automatisch 50 advertenties kunt plaatsen op 7 verschillende 'marktplaatsen'. Advertentieplanet werkt fantastisch, zeker omdat deze sites vaak zeer goed geindexeerd zijn en bezoekers je via die weg gemakkelijk weten te vinden...

Good luck!

Thomas

7
Hoi bedankt voor de reacties.

Ik had al bij marktplaats geadverteerd maar als je een links naar je webwinkel wil dan zal je toch echt 9 euro moeten dokken per advertentie.

Ik had een keer heel uitgebreid geadverteerd met alle opties zoals opvallen voor 20 euro en 9 euro voor bovenaan de rubriek te staan.

Uiteindelijk had maar een stuk of 10 bezoekers in een paar dagen, en die 9 euro die je betaald om boven aan te staan is ook zonde van je geld want na 3 uur bungel je gewoon weer onderaan.

Ik doe nu inderdaad de gratis advertenties op marktplaats. Dan zonder de link naar de website (want dat kost 9 euro). Dan kan ik in elk geval kijken welke advertenties veel bezoekers opleveren, daarna kan ik altijd nog wat extra gaan betalen voor een link.

Ik zal eens naar advertentieplanet kijken. Bedankt voor de tips.

Re:

8
kookfreak schreef:Hoi bedankt voor de reacties.

Ik had al bij marktplaats geadverteerd maar als je een links naar je webwinkel wil dan zal je toch echt 9 euro moeten dokken per advertentie.

Ik had een keer heel uitgebreid geadverteerd met alle opties zoals opvallen voor 20 euro en 9 euro voor bovenaan de rubriek te staan.

Uiteindelijk had maar een stuk of 10 bezoekers in een paar dagen, en die 9 euro die je betaald om boven aan te staan is ook zonde van je geld want na 3 uur bungel je gewoon weer onderaan.

Ik doe nu inderdaad de gratis advertenties op marktplaats. Dan zonder de link naar de website (want dat kost 9 euro). Dan kan ik in elk geval kijken welke advertenties veel bezoekers opleveren, daarna kan ik altijd nog wat extra gaan betalen voor een link.

Ik zal eens naar advertentieplanet kijken. Bedankt voor de tips.
Met een beetje creativiteit kun je gewoon een gratis url kwijt op MP.
http://www.mx-5parts.nl

Re: Wat is een goede manier van adverteren?

9
Vind het raar dat je conversie zo laag is met Google Adwords.

Zijn je advertenties te algemeen? Heb je voor alle producten aparte advertenties gemaakt?
Wat betaalde je per klik?

Ik ben het eens met de andere hier over adverteren in de Spits. Dat is hetzelfde als schieten met een kanon op een mug.
http://www.ikkrijg.nl biedt webshops een platform om de site en producten te promoten.

Re: Wat is een goede manier van adverteren?

10
Hoi,

heb je misschien al aan linkruilen gedacht? Dan kan je de link van je webshop met iemand anders ruilen (zo komen jullie op elkaars site te staan, mooi alternatief na advertenties in de spits).

ik ben hier zelf ook op het moment mee bezig, mocht je interesse hebben laat het me dan weten

Re: Wat is een goede manier van adverteren?

13
Kookfreak,

Laatst heb ik op http://www.marktplaza.nl/ een deel van mijn artikelen geplaatst.
Bij plaatsing van van 25 of meer advertenties kan je daar ook een webwinkel maken (gratis).
Overigens is het ook mogelijk om (gratis) de link van je website bij de advertenties te plaatsen.

Misschien dat het ook iets is om flyers te laten drukken (A5 of A6 formaat).
Met een goed ontwerp zal het er aardig professioneel uitzien.
5000 flyers kan je in A6 formaat (dubbelzijdig) al laten drukken voor nog geen 50 euro (http://www.drukland.nl/)

Ik heb overigens ook een website bij Strato en vind ik het erg storend dat het klanten inloggedeelte erbij staat. Heb gevraagd aan hun om dit uit te schakelen, maar dit was niet mogelijk. Ik heb gemerkt dat klanten snel afhaken als ze hiermee in aanmerking komen.
Ben er momenteel ook over na aan het denken om bij Strato weg te gaan, aangezien ze nog wat meer beperkingen hebben waar ik tegen aan ben gelopen (dure Ideal / beperkingen in ontwerp).

Re: Wat is een goede manier van adverteren?

17
Mobiel marketing is een zeer interessante en volgens mij nog weinig toegpast. Gaat zeker een hype worden, met alle mobiels van tegenwoordig met alle internet abonnementen!

Denk dat de markt hiervoor nog niet verzadigd is. Genoeg mogelijkheden, maar een nog vrij onbekend terrein..ik ben me er inmiddels aardig in aan het verdiepen.

Re: Wat is een goede manier van adverteren?

19
Goedemorgen Marc,

Wij hebben de volgende visie: een mooie site staat gelijk aan een mooi winkelpand en uw vermelding op een goede zoek-site staat gelijk aan een goede locatie in een bekende winkelstraat. Daarom ben ik ikzoekeenwebwinkel gestart.

ikzoekeenwebwinkel wordt de belangrijkste winkelstraat van het internet. U kunt het vergelijken met de Kalverstraat in Amsterdam, alle gerenomeerde webwinkels zitten bij elkaar op ikzoekeenwebwinkel. Net zoals in de echte wereld is het op het internet van belang dat uw webwinkel goed wordt gevonden.

Mvg,

Jeroen Kneppers

Re: Wat is een goede manier van adverteren?

20
evdm schreef:heb je misschien al aan linkruilen gedacht? Dan kan je de link van je webshop met iemand anders ruilen (zo komen jullie op elkaars site te staan, mooi alternatief na advertenties in de spits).

ik ben hier zelf ook op het moment mee bezig, mocht je interesse hebben laat het me dan weten
Oneens.
eentje schreef:De beste manier is mond tot mond reclame vooral op fora en die kan je nog steeds niet kopen helaas...
Gedeeltelijk mee oneens.

Ik lees hier amper iets over SERPs. Waarom tienduizenden bezoekers per maand mislopen door puur op adverteren te richten? Leg in het eerste jaar je primaire focus daar eens neer en ga uit van het principe, niet de middelen. M.A.W. - wat wil je? potentiele kopers engagen. Hoe zoeken ze jou waren? Eén van de vele voor de hand liggende manieren is door te googlen op "kook gerei" (2.400 p/m) etc. Met primaire focus bedoel ik geen 100% focus. Bedenk eens een percentage, bijvoorbeeld 60 / 40, waarbij je 60% op SEO legt en 40% op marketing, bij voorkeur met het door SEO behaalde marketing budget. Door op een creative en gefocuste manier links te bouwen vind je ook vanzelf de juiste plekken als fora, open verkoop sites als marktplaats en nog veel meer goeds.

Ik lees in eerste replies dat de TS zijn site niet in orde was, in dat geval is bovenstaande niet echt van toepassing en moet dat eerst in orde komen.

Gruwelijk met mij oneens? Graag zefs...ben beniewd naar anderen hun mening.

Re: Wat is een goede manier van adverteren?

21
hhh schreef:
evdm schreef:heb je misschien al aan linkruilen gedacht? Dan kan je de link van je webshop met iemand anders ruilen (zo komen jullie op elkaars site te staan, mooi alternatief na advertenties in de spits).

ik ben hier zelf ook op het moment mee bezig, mocht je interesse hebben laat het me dan weten
Oneens.
Het gaat met linkbuilding altijd om relevantie en waarde. Een link ruilen met een hoogrankende site binnen jouw niche kan positief zijn voor je ranking en voor de bezoekersaantallen. Helaas zijn de meeste linkruil websites niet van goede kwaliteit en hebben dus weinig of geen invloed op het aantal bezoekers.
eentje schreef:De beste manier is mond tot mond reclame vooral op fora en die kan je nog steeds niet kopen helaas...
Gedeeltelijk mee oneens.

Ik lees hier amper iets over SERPs. Waarom tienduizenden bezoekers per maand mislopen door puur op adverteren te richten? Leg in het eerste jaar je primaire focus daar eens neer en ga uit van het principe, niet de middelen. M.A.W. - wat wil je? potentiele kopers engagen. Hoe zoeken ze jou waren? Eén van de vele voor de hand liggende manieren is door te googlen op "kook gerei" (2.400 p/m) etc. Met primaire focus bedoel ik geen 100% focus. Bedenk eens een percentage, bijvoorbeeld 60 / 40, waarbij je 60% op SEO legt en 40% op marketing, bij voorkeur met het door SEO behaalde marketing budget. Door op een creative en gefocuste manier links te bouwen vind je ook vanzelf de juiste plekken als fora, open verkoop sites als marktplaats en nog veel meer goeds.

Ik lees in eerste replies dat de TS zijn site niet in orde was, in dat geval is bovenstaande niet echt van toepassing en moet dat eerst in orde komen.

Gruwelijk met mij oneens? Graag zefs...ben beniewd naar anderen hun mening.
Ook mee eens. Ik ben van mening dat de site eerst helemaal op orde moet zijn (qua seo(content en structuur) en qua dienstverlening). Dan werken aan je marketing. Dit zou ik ook opsplitsen in seo (dan linkbuilding) en overige activiteiten. Al je acties, links en bezoekers zullen dan ervoor zorgen dat je site beter scoort (want je hebt al een op keyword geoptimaliseerde site). Hierbij krijg je zo'n positieve visuele cirkel. En hoe actiever (creatiever) je bent hoe sneller de cirkel gaat ;)
Online Marketing Blog Handleiding: Hoe maak ik een website?

Re: Wat is een goede manier van adverteren?

22
Ondanks dat Kookfreak niet meer reageert wel een interessante discussie.

Eerst je site goed is ook een goede, een must. Maar dan. Alleen SEO? daar op wachten en aan werken. Linkbuildig, alle tags optimaal. Puchen bij Google. we kennen het allemaal.

Toverwoord is "mond op mond". De beste SEO is dat woord. Adwords gebruik je voor je (eerste) "nieuwe" klanten. Heb je de eerste binnen en je doet je werk goed dan gaan die je naam roepen. Wil je groeien ga dan door voor meer dure "nieuwe klanten". Dat is de beste SEO die er is. Hoe meer men je naam gaat roepen (ook via social networks) hoe beter voor je SEO. Linkbuilding en alle SEO feiten zijn maar een klein deel van dat "toverwoord".

Hou rekening daarmee als je een Adwords campagne opstart. Zijn je eerste conversies te duur? Meet je alles, het bedrijf doet het slecht omdat de ROI niet klopt. Denk dan verder. De ROI wordt alleen direct gemeten. Dat is een sprookje. Het gaat om nieuwe klanten. Dure nieuwe klanten die daarna je naam gaan roepen. ROI moet je meten met een vooraf gestelde periode. Deze periode is afhankelijk van de koopcyclus. Kan 1 week zijn maar ook 2 jaar.

Marktplaat is een prijs vechter markt, wil je daar staan? Rendement is daar vaak laag. Veel koopjes zoekers, weinig marge en geen "mond op mond" omdat men alleen maar roept. "marktplaats"

Re: Wat is een goede manier van adverteren?

23
Je kan wel zeggen dat AdWords oplichterij is, maar dat ligt natuurlijk voor een groot deel aan jezelf en je site. Die moet zoals eerder gezegd toch wel redelijk voor elkaar zijn. Waarschijnlijk adverteer je te "breed", niet specifiek genoeg, of zijn je teksten gewoon slecht en gebruik je de verkeerde landingspagina's. Je kan mij niet wijs maken dat de online wereld zich elk jaar voor een paar miljard door Google laat oplichten, en daar jaar in jaar uit mee doorgaat :)

Onze adwords campagnes draaien prima, en we weten precies wat het kost om een nieuwe klant binnen te halen. Uiteraard is dat rendabel, anders zouden we er niet mee doorgaan :)
We calculeren ook gewoon een bedrag mee in onze kostprijs.

Maar waar ik AdWords ook geregeld voor gebruik, is voor marktonderzoek. Informatie kost nu eenmaal geld, dus soms vind ik het helemaal niet erg om wat geld te "verbranden" aan adwords, als ik daar zeer waardevolle info uit kan halen over wat populaire zoekopdrachten zijn, welke zoekopdrachten precies gebruikt worden etc. Je koopt gewoon enorm breed in, en kijkt dan achteraf waar de vertoningen hebben gezeten en wat de exacte zoektermen waren.
Super waardevol, beter dan google trends/insight (daar moet je eerst bedenken wat jij denkt dat een goede zoekterm is) of de keyword tools die altijd beroerde schattingen geven, of bij niche producten helemaal geen data hebben. Dit is gewoon de "real stuff".

Dus wat ik bedoel te zeggen... zie een slechte campagne niet alleen als weggegooid geld, maar probeer ook te kijken welke waardevolle informatie je op die manier gekocht hebt :)

Re: Wat is een goede manier van adverteren?

24
Ik heb zelf via marktplaats ook 9 euro betaald om mijn link te plaatsen naar de website. Helaas heeft dit niet veel opgeleverd. iets van 11 bezoekers.
Door meer aan social media te doen kan je op een gratis of redelijk goedkope manier toch traffic genereren naar je website.
Ik zelf ben te volgen via twitter, facebook en houd een blog bij op hyves. Hierdoor kan je ook een bepaalde doelgroep selecteren.

Groeten, Astrid

Re: Wat is een goede manier van adverteren?

27
Jammerlijk laten veel 'starters' zich snel gekmaken door bv te starten met betaalde campagnes op een brakke basis. De huidige site van TS is een mooi voorbeeld (hoewel ik begrijp dat de site voorheen 'beter' was?); als je dan een euro voor die klik betaalt; wat verwacht je dan van die bezoeker die je gekocht hebt? Juist, dat deze wat op de site koopt. Zorg voor een logisch pad en verplaats je hierbij bij het zoektraject van de potentiele koper.

Die zit achter zijn laptop te browsen en denkt eraan dat hij wat nodig heeft. Hij zoekt wat rond in Google; en ziet diverse resultaten. Over het algemeen negeert de bezoeker al de betaalde resultaten; maar stel er wordt toch op de advertentie geklikt; dan verwacht de bezoeker direct een 'antwoord' op zijn/haar vraag. Het liefst dus unieke content; productinformatie; reviews; prijzen en natuurlijk de call to action.

Feitelijk is je doel dat elke bezoeker die via een betaalde campagne op je site terechtkomt ook daadwerkelijk wat gaat kopen. Als dit niet je doel is dan moet je stoppen met Adwords en eerst de 'wandelpaden' van je eigen toko op orde brengen. Design/functionaliteit/usability/interaction....houd hier rekening mee wanneer wilt verkopen....