fake orders

1
Hallo,

Ik ben een startende webshop ondernemer en nog in onderhandeling met groothandels.
Een week geleden ben ik benaderd voor mijn eerste order en meteen een voor mijn begrippen, flinke bestelling.
Meteen al vond ik het een vreemde bestelling, adres en telefoonnummer klopte niet.
Na diverse e mails met deze "klant" ben ik erachter gekomen dat het een fake order betrof.
In een van deze mails heeft hij het toegegeven en zelfs een medeplichtige te hebben.
Deze medeplichtige is zelfs een winkel en webshop eigenaar...moet ik hier van denken?
Mijn vraag is wat kan of moet ik hier eigenlijk wel wat aan doen?

gr Floris

Re: fake orders

3
Ik ben niet zo heel erg thuis in de Nederlandse wetten en regels voor webwinkels, maar is het niet zo dat je eigenlijk verplicht bent tot leveren cq. de order gewoon moet verwerken?

Als ik me goed herinner heeft je klant gewoon een bindende overeenkomst met jou, wat jou verplicht tot leveren. Maar aangezien de hele bestelling al de intentie had om te checken hoe je ermee omgaat, heeft het toch geen zin om alsnog te leveren. Je krijgt het namelijk gewoon retour gok ik zo.
Actief in webshopontwikkeling
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: fake orders

5
De order zou bij afhalen worden betaald, die mogelijkheid heb ik overigens veranderd in mijn webshop.
Vooraf betalen is nu de enige mogelijkheid, jammer dat het zo moet.
Ik moet erbij zeggen dat er ook een mogelijkheid is om 50% vooruit te betalen is, dit geldt voor artikelen die ik zelf moet fabriceren/bouwen.
De klant moet hier 2 a 3 weken op wachten.
Om de klanten beter van dienst te zijn wil ik ook een klein afhaalcentrum/winkel/service centre in mijn woning maken.

Re: fake orders

6
baldy59 schreef:Om de klanten beter van dienst te zijn wil ik ook een klein afhaalcentrum/winkel/service centre in mijn woning maken.
Pas daar mee op. Dan kan je gezeik mee gaan krijgen met de gemeente als je pech hebt!
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: fake orders

8
Ik geef mijn klanten ook de mogelijkheid voor af te halen bij me thuis. Dit is dan op afspraak. Betaling gebeurd altijd op voorhand, daarna geef ik de klant de dagen en uren door wanneer ze kunnen langskomen voor hun bestelling op te halen.

Op deze manier kan je in feite fake orders elimineren. Niet betalen = niet leveren/laten afhalen
Spaanse recepten en Guarana Antarctica

Re: fake orders

10
De wet schrijft voor dat je maximaal 50% vooruitbetaling mag verlangen tenzij anders overeengekomen. Je moet je klant dus de mogelijkheid bieden om 50% of minder vooruit te betalen. Laat je ze alleen per ideal, paypal of creditcard betalen dan breek je dus de wet.

Re: fake orders

11
Je kunt bij ons alleen nog pinnen of vooraf betalen als je een bestelling wilt afhalen. Contant betalen bij afhalen werkt namelijk witwaspraktijken in de hand en vormt een veiligheidsrisico voor het personeel.

Uit beleefdheid vraag ik vooral dames die per sé contant willen betalen maar niet waar dat geld vandaan komt :?

Re: fake orders

12
RicardoV schreef:De wet schrijft voor dat je maximaal 50% vooruitbetaling mag verlangen tenzij anders overeengekomen. Je moet je klant dus de mogelijkheid bieden om 50% of minder vooruit te betalen. Laat je ze alleen per ideal, paypal of creditcard betalen dan breek je dus de wet.
Als ik bestel bij mijn leveranciers moet ik ook steeds de volle 100% betalen anders leveren die ook niet aan mij. Leveranciers zitten uiteraard niet in BE of NL. Maar in Spanje en paar andere landen.
Spaanse recepten en Guarana Antarctica

Re: fake orders

13
lacocina schreef:
RicardoV schreef:De wet schrijft voor dat je maximaal 50% vooruitbetaling mag verlangen tenzij anders overeengekomen. Je moet je klant dus de mogelijkheid bieden om 50% of minder vooruit te betalen. Laat je ze alleen per ideal, paypal of creditcard betalen dan breek je dus de wet.
Als ik bestel bij mijn leveranciers moet ik ook steeds de volle 100% betalen anders leveren die ook niet aan mij. Leveranciers zitten uiteraard niet in BE of NL. Maar in Spanje en paar andere landen.
B2B is hele andere wetgeving als B2C.

Daarnaast wel erg vreemd dat je 100% vooruit moet betalen bij je leveranciers. Dan zou ik toch maar eens op zoek gaan naar een andere leverancier.. Tenzij je Apple spul inkoopt waar sowieso vrijwel geen betalingstermijnen op zitten.

Re: fake orders

15
RicardoV schreef:Daarnaast wel erg vreemd dat je 100% vooruit moet betalen bij je leveranciers. Dan zou ik toch maar eens op zoek gaan naar een andere leverancier.. Tenzij je Apple spul inkoopt waar sowieso vrijwel geen betalingstermijnen op zitten.
Het gaat om internationale leveringen en dan zijn extra waarborgen eerder regel dan uitzondering. Je wilt niet weten hoe vaak ik vanuit EU-landen zoals Polen wordt benaderd voor een B2B-levering waarvan je niets meer hoort als je vraagt om betaling vooraf.

Re: fake orders

16
Hoe dan ook, je klant moet de mogelijk hebben om 50% of minder vooruit te betalen. Betalen bij afhalen op 1 locatiepunt valt hier niet onder.

Re: fake orders

17
Ward schreef:
RicardoV schreef:Daarnaast wel erg vreemd dat je 100% vooruit moet betalen bij je leveranciers. Dan zou ik toch maar eens op zoek gaan naar een andere leverancier.. Tenzij je Apple spul inkoopt waar sowieso vrijwel geen betalingstermijnen op zitten.
Het gaat om internationale leveringen en dan zijn extra waarborgen eerder regel dan uitzondering. Je wilt niet weten hoe vaak ik vanuit EU-landen zoals Polen wordt benaderd voor een B2B-levering waarvan je niets meer hoort als je vraagt om betaling vooraf.
Ja, dan heb je het over het eerste contact.
Dan is het inderdaad eerder regel om vooruit te betalen.

Maar als je een band met je leverancier hebt opgebouwd lijkt het mij dat je op z'n minst een paar dagen achter af betaal conditie hebt?

Als die pool inmiddels 5x bij jou heeft besteld met vooruitbetaling kun je hem toch ook wel achteraf laten betalen? Mits de bestelbedragen niet ineens verdacht worden.

Re: fake orders

18
RicardoV schreef:Maar als je een band met je leverancier hebt opgebouwd lijkt het mij dat je op z'n minst een paar dagen achter af betaal conditie hebt?

Als die pool inmiddels 5x bij jou heeft besteld met vooruitbetaling kun je hem toch ook wel achteraf laten betalen? Mits de bestelbedragen niet ineens verdacht worden.
Dan hangt het af van de omzet en moet je er nog steeds voorzichtig mee zijn.

Ik kende, zo'n twintig jaar geleden, een succesvolle ondernemer die elk seizoen de omzet verdubbelde. Hij werkte daarvoor dag en nacht keihard, en was overal een graag geziene gast. Leveranciers ontvingen hem met open armen, want het werd almaar beter en "the sky is the limit".

Totdat meneer plots zijn rekeningen niet meer betaalde en jaar later van de aardbodem was verdwenen... Hij is tot op de dag van vandaag onvindbaar. De paar miljoen die nog open stond ook.

Re: fake orders

19
nou ik moet voor mijn eerste bestelling gewoon 5000 euro aan artikelen kopen, bij een ander was dat zelfs 10.000 euro.
daarna mag er voor kleinere bedragen ingekocht worden.

Re: fake orders

20
Grotere eerste inkopen is niet vreemd, hiermee beschermt een groothandel/fabrikant een deel van zijn markt en bestaande klanten. In de paarden branche als je daar een merk wilt voeren komen ze ook al snel met zulke eerste order bedragen. Als je ze dan uitnodigt en keer mee babbelt kan er altijd wel wat af maar de bedragen blijven voor de meeste starters vrij hoog. Zeker als je 4/5 merken wilt voeren heb je wel wat kapitaal nodig.

Betaling in de b2b wereld vooraf is niet vreemd, pas na opbouwen relatie krijg je "krediet"
Ook dit is een stukje markt bescherming.

B2c is heel anders van wet en regelgeving en hier heeft de consument steeds meer rechten (ook enkele onterecht naar mijn mening)

zo kan een consument retourneren met teruggave van alle betaalde gelden (inclu verzendkosten, (1 van die regels die ik niet fair vind) maar b2b kan dat niet.


Om bovenstaande regel ben ik sinds 2 jaar in de hosting ook geen consument leverancier meer.
wij kopen (lees huren) domeinnamen ook in, dat gaat allemaal per jaar. De wet stelt dat er maximaal 1 jaar een abonnement mag zijn en daarna per maand opzegbaar voor consumenten. Wij moeten dan -eventuele- domeinnaam kosten voor x maanden terug betalen bij opzegging.

Gezien de minieme prijzen (en dus marges) is dit flink geld bijleggen en heel arbeidsintensief.
daarom de keuze enkel b2b te werken in de dienstverlening.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: fake orders

21
[quote]ik heb het na deze poging ook veranderd, betalen zal nu op voorhand gebeuren.[/quote]

Wettelijk zoals aangegeven moet je de klant een optie bieden om maximaal 50% vooruit te betalen. Wel mag je daarvoor extra kosten rekenen (zolang deze redelijk zijn). Ik snap dan ook geheel de overweging. Helaas maakt de wetgever geen uitzondering. In zee gaan met een partij is Afterpay is in veel gevallen dan een goede optie. Je geeft het betalingsrisico daarmee uit handen.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m