Kosten webwinkel

1
Ik zit nog in de onderzoekfase, en wil graag een webwinkel beginnen. Het is lang niet zo makkelijk als het lijkt, en financieel gezien is het afwegen tussen een aantal zaken.

Vraag : Wat heeft een kleine webwinkel voor vaste onkosten per maand (of per jaar)?
Klein = iemand die dit thuis doet en eventueel opslag huurt.

Voor mezelf heb ik het volgende :

Hosting via een bekende website €22,99 inclusief BTW per maand.(Mijnwebwinkel.nl)
Energiekosten (ma t/m vrij) gemiddeld €10,- inclusief per maand.
Indien nodig : Kosten voor eventuele huur van opslagruimte tussen de €12,50 en €25,- incl. per maand (10 tot 40 dozen).

In het duurste geval, 40 "dozen huren" + hosting en energiekosten = €58,- per maand.

Ik kan eerlijk gezegd niets meer bedenken wat nog kosten met zich mee zou brengen(inkoop en opstartkosten natuurlijk ook nog).
Alle kosten wat te maken heeft met het inkopen tot het versturen naar de klant bereken je natuurlijk in de verkoopprijs. Vaste lasten zoals bovenstaande kun je ook doorberekenen, al is dit moeilijk te berekenen als je geen idee hebt hoeveel klanten je gaat trekken. Daarom IMO beter om dit van je bruto-winst te halen en aan te vullen met eventueel eigen geld, of is dat niet verstandig?

Ik zie misschien, erg veel dingen over het hoofd (of juist niet).
Belastingdienst, of betaal je ze alleen als je daadwerkelijk iets inkoopt/verkoopt?
KvK, andere instanties?

Misschien zijn er ook kleine ondernemers die vanaf thuis werken en het niet erg vinden om te mailen met een serieuze starter?

Ik hoor graag van jullie

Re: Kosten webwinkel

2
Moopieboo88 schreef:In het duurste geval, 40 "dozen huren" + hosting en energiekosten = €58,- per maand.
Heb je als internetondernemer niet ook toevallig een computer en een internetabonnement nodig? En misschien ook een printer?

Je vergeet nogal wat posten. Maak éérst eens een overzichtelijke lijst met alles wat je nodig hebt. Vul dat daarna in met concrete bedragen.
StoreCore.io

Re: Kosten webwinkel

3
Bedankt voor je reactie.
Ik ben waarschijnlijk niet helemaal duidelijk geweest in mijn eerste bericht, bloody tuesdays :-). Ik heb natuurlijk al een lijst met opstartkosten. Laptop/computer heb ik van mezelf al, internet heb ik privé, ik neem aan dat als je vanaf thuis werkt, dit geen probleem zal zijn.
Opstartkosten bijv : inkoop , kantoorartikelen, verzendartikelen, en overige.

Vaste lasten per maand zijn bijv. Printpapier, inkt/toner, verzendkosten e.d. Maar deze heb je in principe alleen in grote mate als je ook aan het inkopen/verkopen bent.

Er zijn ook vaste lasten op het moment dat je winkel "stil staat" (geen verkoop, inkoop).
Telefoonabonnement, personeelskosten, verzekeringen

Het gaat mij om de laatste vorm van vaste lasten die ik beschrijf. Daar kan ik voor mezelf alleen uitkomen op de bovenstaande punten.
Hosting / Energie / Opslag

Voor internet kan ik gebruik maken van het internet wat ik thuis al heb. De telefoonkosten zou ik evt. privé kunnen gebruiken, indien nodig een mob. met prepaid kaart aanschaffen.

Verzekeringen zijn voor zover ik heb gelezen/gehoord, niet nodig.

Reclame laat ik bij dit plaatje even achterwege, deze zitten gedeeltelijk al in de opstartkosten. (Visitekaartjes, krant, internet)

Graag hoor ik van jullie, ik heb namelijk pas eind volgende maand de mogelijkheid een afspraak in te plannen met iemand die mij daar verder in kan helpen.

Bedankt!

Re: Kosten webwinkel

4
Je denkt te veel vanuit je prive te willen en/of kunnen doen. Op zich is daar vanuit de fiscus geen bezwaar tegen, maar als je het juist zakelijk doet dan kan je die kosten weer opvoeren in je adminsitratie en dat scheelt je oa. in de belasting die je moet afdragen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Kosten webwinkel

5
Hoi Wouter,

als ik het goed heb is het met aanschaf van een computer/internet/telefonie ongeveer het volgende(investeringsaftrek) :

Computer kost : €2000 exclusief BTW
BTW over €2000 = €420
De BTW kun je (direct) terug vragen.
De computer schrijf je in 5 jaar af.
De waarde van de computer is na 5 jaar €200
€2000 - €200 = €1800
Over een periode van 5 jaar betaal je elk jaar €1800 / 5 = €360
Die €360 neem je op in je jaarlijkse winst/verliesrekening als afschrijvingskosten.

Het is in mijn geval misschien beter(voordeliger) om een ongebruikte computer van mezelf, om te toveren tot zakelijke computer. Ik heb in de ICT gezeten, dus genoeg spul liggen om wat leuks en passends in elkaar te bouwen.

Voor telefonie kan ik alleen maar terug vinden, dat de telefoonlijn minimaal 10% zakelijk gebruikt moet worden voordat ik dit van de belasting af kan trekken.

Voor internet zijn wat lastigere regels, ik denk persoonlijk dat over mijn huidige privé lijn, veel meer "zakelijk" word gedaan, in ieder geval meer als 50%

Ik ben in ieder geval een stuk wijzer geworden van jullie reacties. Hartstikke bedankt!

Re: Kosten webwinkel

6
Welkom op het forum,

Allereerst zullen weinig users zich iets kunnen indenken bij het begrip 'stilstaan'. Een webwinkel opzetten en runnen is alles behalve stilstaan in mijn optiek.
Je komt er vaak pas achter wanneer je shop online staat. Er komt echt meer bij kijken dan je denkt, ook al heb je je goed ingelezen, je zal het zelf moeten 'ondergaan'.

Maar goed, om je lijstje aan te vullen;
* je zakelijke rekening
* je lasten voor een eventueel keurmerk
* je ssl
* domeinregistratie
* (lopende) advertenties

En dan zal ik vast nog wel wat vergeten zijn.

Succes in ieder geval!

Re: Kosten webwinkel

7
Dankjewel Mar,

SSL / Domein zit in het pakket van mijnwebwinkel.
(lopende)advertenties zit gedeeltelijk in de opstartkosten, of als vaste terugkomende kosten.
Keurmerk heb ik eerlijk gezegd nog niet naar gekeken, dat is een goeie (!)

Zakelijke rekening twijfel ik nog een beetje over.

Bedankt :-)!

Re: Kosten webwinkel

11
Hoi,

Ik weet niet precies wat je plannen zijn/worden. Maar jij wilt helemaal bezig met je webshop? Geen baan ernaast?

Over dingen als internet en dergelijke zou ik me nu nog niet de hersens over breken. Die moet je sowieso betalen, hoe dan ook (bedrijf of niet).

Om iDeal te accepteren (en vast meer dingen) heb je een zakelijke rekening nodig. Bij ING is dit het eerste jaar gratis ;). niet dat dezen op het moment goed bezig zijn.
Advertentiekosten reken ik door naar de klant. Dit zit in de productprijs verwerkt net als opslag/verzendmateriaal.

Je mag ook wel mailen als je vragen hebt ;). & anders zou ik zeggen; Ga met een accountant praten of bij de KvK (á €50,- per uur)

Groeten!
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.