Facebook akties; doe jij het? Consequenties?

1
Ik vraag me af hoe jullie daarmee omgaan. Op facebook zie je zoveel akties langskomen van een nieuwe i-pad tot tuinmeubelen aan toe...........
Er komen veel prijzen langs, puur om likes te krijgen. Elke liker is uiteraard nog geen potentiele koper.
Maar wat ik me nu afvraag, ik begrijp uit alle info dat facebook dit niet toestaat. Echter het heeft er alle schijn van dat ze het oogluikend toestaan want je ziet niet anders meer lijkt het wel.
Een enkele doet het volgens de regels, maar dat zijn de uitzonderingen.

Hoe gaan jullie daar nu mee om? Doen jullie wel of geen like & share c.q. winakties via facebook?
Hebben jullie weleens gehoord dat iemand zijn pagina op "zwart" is gezet om deze reden?

Ik ben heel benieuwd hoe jullie dit nu ervaren.

Groetjs Marja

Re: Facebook akties

2
Op zich zijn de regels duidelijk. De vraag is dus; wil je het risico lopen dat Facebook in de toekomst alsnog in zou grijpen omdat je willens en wetens de regels overtreden hebt?

Veel bedrijven vinden dat kennelijk geen probleem, denken dat het meevalt of weten simpelweg niet van de regels af. Dat is hun keuze.

Via een app mag het wel. Een mooi voorbeeld vind ik hoe Coolblue er mee om gaat. Die heeft mooie apps waar mensen dingen kunnen winnen.

Zelf doen we eigenlijk niet van zulke acties. Ik denk namelijk dat je een heel ander slag mensen aanspreekt. Bekijk voor de grap eens onze facebook pagina (/kabeltje). Als we daar een maf plaatje van een extreem korte kabel plaatsen dan komt daar enorm veel reactie op. Vragen we de fans om te stemmen op een of andere prijs, dan komt daar veel minder reactie op, en ook nog wat negatieve reactie. Hetzelfde geldt voor de "like en win" acties. De mensen die daar op inhaken of die dat inderdaad leuk vinden, zijn niet het type mens dat binding heeft met jouw bedrijf en/of daadwerkelijk iets ergens wilt gaan kopen. Waar je vroeger (misschien nu nog wel?) m.n. vrouwtjes van middelbare leeftijd had die met elke kruiswoordpuzzel, prijsvraag etc. uit alle tijdschriften, kranten etc. mee deden, heb je nu diezelfde doelgroep die aan elke like en win actie mee doet, is mijn idee.

Re: Facebook akties; doe jij het? Consequenties?

3
Ik ben het met je eens dat je een doelgroep aantrekt die alles aanklikt waarmee ze maar wat kunnen winnen.

Heb net je pagina bekeken, en begrijp jouw insteek. Leuk om te zien overigens.
Coolblue zal ik nog eens opzoeken, echter ik ken wel Styletoday die doet alles ook keurig via apps ed.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Facebook akties; doe jij het? Consequenties?

5
Wij hebben het ook in het verleden gedaan, maar zijn er ook mee gestopt. Overal kom je die acties tegen, die je vrienden etc liken en jij vervolgens dit dan weer krijgt te zien. Het zijn mensen die echt alles liken en zo hopen om iets te winnen.

Ik heb ook wel eens gekeken bij die personen en dan zie je dat ze bijv 1430 bedrijven leuk vinden.
Nou dan heb je wel een hele brede interesse.
http://www.Be-Slank.nl eiwitdieet voor verantwoord afvallen!

Re: Facebook akties; doe jij het? Consequenties?

6
Ja, in het begin heb ik weleens een like en win actie opgezet, maar daar ben ik mee gestopt.
De reden was om 100+ fans te krijgen, zodat de fb pagina werd voorgesteld aan het publiek.

Het is veel leuker om met 'likers' te interacteren, naar aanleiding van een nieuwe collectie of een nieuw product in je winkel. Of ervaringen te delen.
Sommige fans posten foto's of een aardig berichtje over de ontvangen bestelling.

Binnenkort bestaat mijn webwinkel een jaar en dat vieren we met een leuke korting en een cadeautje ofzo. Dit soort dingen deel ik dan via FB en wordt altijd goed ontvangen.

Re: Facebook akties; doe jij het? Consequenties?

9
Voor edelrijk ben ik een 2,5 maand geleden ook gestart met een FB pagina, in eerste instantie een like boost gegeven (met echte likes, niet via scam botje y en x) en daarna de interactie opgezocht.
Inmiddels 500+ fans, en voorgestelde paginas :) en dagelijks groeiend.

Vooral afbeeldingen van producten doen het goed.
echt acties van like dit en krijg dat doe en begin ik niet aan.. dat is bedelen naar mijn mening..
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.