Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

lightspeed ecommerce
lightspeed ecommerce

chocoladeverkopers
Contacteer:

1 juli - nieuwe btw regels afstandverkopen EU

06 april 2021

Als het goed is heeft iedereen hier al wel van gehoord - maar ik dacht ik deel de link nu de registratie open is:

nieuwe btw regels vanaf 1 juli  (uitgesteld het zou eerder op 1 januari ingaan) - belangrijk voor iedereen die naar het buitenland (binnen europa) levert, ook voor import verandert er overigens wat (vervallen vrijstelling onder 22 euro).

De afzonderlijke drempels per land vervallen ook, nu is er één drempel van 10.000 omzet (totaal) naar leveringen naar het buitenland binnen Europa. Daar kom je dus al veel sneller aan. Voordeel is dus wel dat je niet meer via de afzonderlijke landen / belastingdiensten aangifte moet gaan doen maar dat alles in één loket kan.

Je kunt je vanaf nu registreren voor het 'één-loket-systeem' om de btw aangiftes voor de verschillende landen te doen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/berichten/nieuws/registratie-eenloketsysteem-btw-e-commerce-gestart

Rubenb
Contacteer:

Re: 1 juli - nieuwe btw regels afstandverkopen EU

06 april 2021

Bedankt voor het delen
Ruben

www.webshop-klantenservice.nl | Webshop klantenservice uitbesteden

JosV

10 april 2021

Ik moet mij hier nog wel wat meer in gaan verdiepen. Die drempelwaarde van 25000 euro naar België haalde ik bijna lange na niet. Maar nu 10000 euro naar heel Europa gaat wel lukken, zeker in deze corona drukte. Wel prettig dat die één-loket-systeem er nu in ieder geval wel is. Ik het begin van het jaar werd nog gezegd dat het wellicht pas volgend jaar af zou zijn.
Ik kan nergens vinden of je moet gaan tellen naar 10000 euro na 1 juli of dat het alles vanaf 1 januari al meetelt.
Iemand die dat toevallig weet?

Stekske

Vandaag

Ik kan nergens vinden of je moet gaan tellen naar 10000 euro na 1 juli of dat het alles vanaf 1 januari al meetelt.
Iemand die dat toevallig weet?
1. Drempelbedragen verdwijnen
Per 1 juli 2021 vervallen de drempelbedragen voor intra-EU afstandsverkopen per afzonderlijk EU-land. Er komt 1 gezamenlijk drempelbedrag van 10.000 euro. Dit drempelbedrag geldt voor alle intra-EU afstandsverkopen van goederen samen met de verkoop van digitale diensten aan consumenten in de EU. Voor de tweede helft van 2021 geldt een drempelbedrag van 10.000 euro. De daaropvolgende jaren geldt een drempelbedrag van 10.000 euro per kalenderjaar.
Bron:
https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... rechten%20.
Advertentie

Word een e-commerce entrepeneur met Lightspeed eCommerce (voorheen SEOshop). Dé aanbieder van professionele webshops voor het MKB. Bij deze SaaS-software hoef je nooit te betalen voor updates. Ook het inhuren van dure programmeurs is niet nodig. Toch voelt elke webshop als maatwerk. Kies uit aanpasbare responsive templates en meer dan 150 koppelingen. Sluit je aan bij meer dan 10.000 ondernemers. Probeer Lightspeed eCommerce nu 14 dagen gratis en vrijblijvend.

BertB
Contacteer:

Vandaag

En dan hebben we het hier over OMZET, dus exclusief btw. (uit de info van de KvK -overigens heel duidelijk- en de belastingdienst blijkt dat exclusief btw niet zonneklaar, maar ik heb het voor de zekerheid nagevraagd bij de belastingtelefoon voor ondernemers) Ik heb de regeling door mijn boekhouder laten aanvragen via E herkenning en hem binnen een week gekregen. Eenmanszaken schijnen het ook te kunnen doen via DigiD.

Wanneer je uitsluitend in NL omzet, hoef je wellicht niets te doen, maar wanneer je ook maar voor één euro in Vlaanderen of Duitsland omzet, moet je dat aangeven b.v. via het genoemde één loketsysteem. Het betekent ook dat je vanaf 1 juli je omzet per EU land moet uitsplitsen en boven 10000 jaarlijks óók het btw percentage per land moet hanteren (variërend van 17% voor Luxemburg tot maar liefst 27% voor Hongarije).
Ik heb het idee dat nog niet alle webwinkelsoftware dit allemaal moeiteloos faciliteert. In Prestashop, dat ik gebruik kun je een module laten installeren die de uitsplitsing kan maken. Het schijnt ook mogelijk te zijn om per land een btw percentage in te stellen maar ik moet nog ontdekken hoe dat gaat. Voor bescheiden webwinkels als de mijne is dat waarschijnlijk pas nodig vanaf 1 oktober, maar voor je het weet is het zover.
Wie hier nog niets aan gedaan heeft moet echt haast maken!
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht