Definitie webwinkel

1
Waarschijnlijk een stomme vraag onder de "die hard" webwinkeliers ;) maar wat is nu eigenlijk de definitie van een echte webwinkel? Wanneer classificeer je als webwinkel of gewoon een bedrijf die ook verkoopt via het internet?

Vandaag werd ik gebeld door een potentiele leverancier en die vroeg of ik een webwinkel was. Ik vroeg aan hem wat de definitie van een webwinkel was en ook hij kon daar geen antwoord op geven. Vanaf welk moment ben je geen webwinkel meer maar ineens een "normaal" bedrijf?

Of denk ik te moeilijk en ben je gewoon een webwinkel op het moment dat je via het internet verkoopt (aan particulieren)?

Re: Definitie webwinkel

3
Je verpest niets ;) ben blij met jouw antwoord maar vroeg me gewoon af of er een standaard definitie is van een webwinkel.

Dus om dan de vraag van mijn potentiele leverancier te beantwoorden, ja, ik ben een webwinkel ... maar ik lever ook op rekening aan bedrijven, heb een eigen voorraad, accepteer ook bestellingen via telefoon, fax, brief, email. Ben gewoon bereikbaar voor eventuele vragen, heb een bedrijfspand op een bedrijventerrein, werk fulltime (met een collega) van 09.00 tot 17.30 uur.

Maar goed ;) zoals je al aangeeft denk ik te moeilijk, vroeg me gewoon af wat de definitie was. Ik voel me ook een webshop, vandaar mijn activiteit op dit forum, maar feitelijk doe ik niet veel anders dan een normaal bedrijf in mijn branche...

Re: Definitie webwinkel

4
frafra schreef:maar feitelijk doe ik niet veel anders dan een normaal bedrijf in mijn branche...
Hoezo is een webwinkel geen normaal bedrijf? ;)

Sommige merken of groothandels hebben nog wat moeite met verkoop via internet, maar zij die dat nog hebben die zullen ofwel snel overstag gaan, of over de kop gaan..
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Definitie webwinkel

8
Even een heel oud topic afstoffen.

Ik kreeg wat meldingen over een feedback topic over een site waar je een sauna kon boeken. Men vond dat geen webwinkel. Zelf ben ik het daar niet mee eens, ik vind dat een webwinkel ook een site is waar je diensten, reizen en vakanties kan boeken. Wat vinden jullie?

Re: Definitie webwinkel

9
Diensten is lastig. Een timmerman die zijn diensten ook online aanbiedt, maakt alleen gebruik van online als marketingkanaal. Het moet in mijn beleving dus wel gaan om het fysiek leveren van iets (en dat kan een ticket/tegoedbon zijn), na een online aankoop.

Een saunabezoek kopen online geeft je fysiek iets in handen en is online geleverd. Dus die valt er bij mij onder.
Nu op mijn weblogs:

Re: Definitie webwinkel

10
Een timmerman die reclame maakt voor het renoveren van je huis valt er niet onder, maar een site waar de timmerman zijn meubels aanbiedt dan weer wel, naar mijn idee.

Waar het naar mijn idee om draait is dat er online een aanbod gedaan moet worden welke ook online overeengekomen (en afgerekend?) dient te worden.

Re: Definitie webwinkel

11
Ik heb net online een afspraak met mijn garage gemaakt; de accu van mijn auto is dood. Omdat ik de auto niet naar de garage kan brengen, komt de monteur aan huis een nieuwe accu bezorgen en in mijn auto monteren. Daarvan krijg ik online per e-mail straks een factuur. Die betaal ik online met internetbankieren.

Lastig waar je de grens legt. Als de accu een koelkast was geweest, had ik de site die ik daarvoor inschakel waarschijnlijk wel een webwinkel genoemd. Maar de site van een garage? Dan zou ik de grens eerder leggen bij de webwinkel van een garage waar je online auto-onderdelen kunt kopen.

Re: Definitie webwinkel

12
Is op zich wel in lijn met de berichten van trendwatchers dat de grens tussen online en offline zou vervagen. Zelfs wij webwinkeliers vinden het moeilijk om de grens te definiëren.

Re: Definitie webwinkel

13
Wie noemt in de offline branche een garage een winkel?
Een kapperszaak? Noem je ook geen winkel.
Waarom zou een garage op internet dan een webwinkel zijn?