Hallo!
Ik stuur al een tijdje een kleine hoeveelheid pakketten rond. Maar ik ben recent wat in verwarring gebracht door een opmerking van iemand bij het PostNL afgiftepunt
Dit is de manier waarop ik dat momenteel doe:
1. Ik maak op de PostNL Zakelijk website een verzendlabel aan en print dat met de Zebra printer.
2. Ik scan het label met de PostNL Zakelijk app onder "Zendingen".
3. Dat triggert een track&trace en een confirmatie email. (sub-vraagje: krijgt de ontvanger nu ook een track&trace per mail of alleen ik?)
4. Ik gooi, als het een brievenbuspakje is, het pakje in de rode brievenbus. Als het een pakket is, geef ik het af bij een balie met de mededeling dat ik het zelf al gescand heb. (of ik leg het veilig neer, ik woon in een klein dorp dus weinig toeloop)
Nu wil het geval, dat ik toen ik dit laatst deed, de medewerker aan de balie (het was een Primera geloof ik) vermanend zei dat zij zelf aan de balie ook ALTIJD moeten scannen. Ze viste zelfs de pakjes terug uit de postzak. Dit doe ik eigenlijk zelden tot nooit en tot nu gaat het altijd goed maar dat zegt natuurlijk niet alles..
Is dit zo, moet ik het ook nog door de balie laten scannen? En zo ja, wat voor voordelen heeft dat? Ik vind het zelf scannen juist erg tijdbesparend. En ik neem aan dat het bij het sorteren ook weer wordt gescand.
Binnenkort moet ik ongeveer 200 pakketten versturen. Ik wil dit liever niet bij een Primera doen maar bij een Business Point. Moet ik dan wachten tot iemand daar 200 pakketten heeft gescand, terwijl ik het zelf ook al gedaan heb?
Ik heb trouwens de helpdesk van Postnl ook gebeld, zij zeiden dat het 'in principe' niet hoefde, maar de baliemedewerker hield voet bij stuk!
Hartelijk dank als iemand hier meer van weet!
Re: Moet je zelf gefrankeerde en gescande PostNL pakketten nog een keer laten scannen bij het afgifte punt?
2Het postnl punt krijgt een vergoeding voor elk gescanned pakket, dat is het inkomen van het pakketpunt voor de service van het aannemen van je pakketten.
Als je dus zelf scanned en het pakket gaat zonder scan op de postnl locatie naar het sorteercentrum dan krijgt het punt dus niets.
Daarom willen ze het dus graag wel scannen op het postnl punt want zonder die vergoeding zijn er ook geen postnl punten.
Het beste is dus inderdaad om alle pakketten nogmaals te scannen of te laten scannen.
Als je dus zelf scanned en het pakket gaat zonder scan op de postnl locatie naar het sorteercentrum dan krijgt het punt dus niets.
Daarom willen ze het dus graag wel scannen op het postnl punt want zonder die vergoeding zijn er ook geen postnl punten.
Het beste is dus inderdaad om alle pakketten nogmaals te scannen of te laten scannen.
Re: Moet je zelf gefrankeerde en gescande PostNL pakketten nog een keer laten scannen bij het afgifte punt?
3In toevoeging op het antwoord van Gripzakjes; als ze het pakket scannen op het afgifte punt dan is dat ook voor jouw het bewijs dat het pakket daadwerkelijk afgegeven is aan PostNL. Mocht het pakket onverhoopt verdwijnen dan is de scan het bewijs dat jij het pakket daadwerkelijk hebt afgegeven en het dus de verantwoordelijkheid van PostNL is.
4Als je een pakket zelf frankeert (bijvoorbeeld via de PostNL-website of -app) en het label al hebt geprint en gescand met de PostNL-app (onder "Zendingen" in een zakelijk account), dan activeer je daarmee de track & trace.
- Advertentie
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
5Je kan het beste naar een locatie met een zelfscan gaan, want baliemedewerkers zijn over het algemeen niet zo blij als ze een groot aantal pakketten moeten scannen.
Goedkope Luchtkussenenveloppen, Dymo labels en A4 etiketten
6Nu wil het geval, dat ik toen dit laatst deed, de medewEEK aan de balie (het was een Primera geloof ik) zij zelf aan de balie ook ALTijd moeten scannen. Ze viste terug uit de postzak zelfs de pakjes. Dit doe eigenlijk zelden tot nooit en tot nu gaat het altijd goed maar dat zegt natuurlijk niet alles.