Met interesse heb ik afgelopen week dit onderwerp doorgelezen. Immers, het is voor mij zeer herkenbaar.
Ik vind telefonische bereikbaarheid een must (overigens bestaat 80% van de vragen uit "Hebben jullie dit op voorraad?" en "Wat is de levertijd?" terwijl dit met koeieletters overal op de webshops vermeld staat, maar goed). Ik ben echter als enige werkzaam voor mijn webshops en ik wil niet dat ze naar het vaste privé telefoonnummer bellen. Dus vermeldde ik een 06-nummer. Niet echt professioneel en ik kan me voorstellen dat men afhaakt wanneer ze dit zien.
De gedachte wat hier al eerder besproken is van 'Een huisvrouwtje die dit effe tussendoor doet vanaf een zolderkamertje wanneer de kinderen naar school zijn' is al gauw gemaakt. Ik ben wel alleen maar doe het al jaren, heb jaarlijks honderden tevreden klanten, sta KVK ingeschreven, betaal belastingen en heb een magazijn voor alle voorraad. Toch zou ik de associatie met een huisvrouwtje ook snel maken, terwijl het in mijn geval helemaal niet van toepassing is.
Totdat er hier gesproken werd over VOIP. Nu klonk de naam wel bekend, maar ik had geen benul wat het precies was. Inmiddels heb ik dankzij dit onderwerp een vaste lijn waar klanten mij op kunnen bereiken.
Ik heb voor 10 euro per jaar een prepaid telefoonnummer aangevraagd bij
http://www.budgetphone.nl (ik kon uit een hele lijst een nr. kiezen). Omdat ik nog even geen VOIP telefoon wil aanschaffen, heb ik een headset met microfoon aangesloten op de pc. Grotendeels werk ik toch achter de pc of ik hoor wel dat er een telefoontje binnenkomt. Met 1 muisklik neem ik het telefoontje aan en via de headset kan ik communiceren met de klant.
Doorschakelen naar mijn mobiele nr. vind ik iets te kostbaar (25ct per minuut), maar dat zou ook nog kunnen.
Als de pc uitstaat of ik neem de lijn niet op dan krijgt de klant een zelf ingesproken voicemail, die ik vervolgens als WAV.file per e-mail opgestuurd krijgt.
Echt voor mij dé oplossing! Klanten bellen tegen normale gesprekstarieven en zien een vast nummer. Zelf bellen doe ik wel met een 'echte' telefoon, dus voor 10 euro per jaar ben ik helemaal klaar.
Wellicht dat anderen dus ook wat aan deze informatie hebben, zoekende naar een oplossing voor de telefonische bereikbaarheid!