Hoi Allemaal,
Ik ben bezig om vanuit ons familliebedrijfje onze eerste webshop te lanceren. Tot nu toe hebben wij altijd verkocht via het directe retail kanaal (winkel, braderieen etc.).
Hierbij heb ik momenteel twee domeinnamen gekocht. De hoofd domeinnaam (de naam van ons bedrijf) en een domeinnaam specifiek voor het eerste product dat we online willen gaan aanbieden.
Het idee is dat we in de toekomst meer producten zouden willen gaan aanbieden en elke categorie zou zijn eigen webshop krijgen. In principe zoals Coolblue waarbij dat het naam van het bedrijf (en winkel) is onder coolblue.nl en daaronder heb je allerlei winkels (laptopshop.nl, pdashop.nl, printershop.nl etc).
De reden waarom we dit zo doen is deels om het overzichtelijk te houden deels om ons meer flexibiliteit in de toekomst te geven.
Nou mijn vraag. Als de eerste webshop straks goed zou lopen en ook goed in de zoekresultaten zou komen kan je hiervan dan ook profiteren met als je een tweede webshop begint?
Daarnaast ben ik benieuwd hoe ik dat in het begin moet doen? Is het verstandiger mensen de naam van de hoofdwebsite te geven en dat ze dan automatisch door worden gelinkt naar de productwebsite? Of is het beter direct de productwebsite te geven? Het voordeel van de productwebsite is dat je uit de domeinnaam direct kan herleiden om welk product het gaat.
Alvast bedankt voor alle input!
Mvg,
Sirus
Re: Resultaten SEO bij gebruik hoofd en sub domeinnaam
2De meningen hierover zijn verdeeld. Ook hier ga je dus geen eensgezind antwoord vinden.
Natuurlijk heeft Coolblue bewezen dat het met meer namen kan, maar vergeet niet dat aan de andere kant Bol.com bewijst dat het ook met en domein kan. SEO specialisten geven dus verschillende oplossingen en het ligt aan je strategie.
Mijn persoonlijke visie:
Als je maar een beperkt marketing- en linkbuildingbudget hebt, is een naam beter. Al je aandacht en inzet is dan in ieder geval nuttig, ook al is het maar weinig. Bij meerdere namen is 'drie keer niets' letterlijk niets terwijl een naam altijd wel wát doet.
Meer namen is vooral nuttig als producten elkaar bijten. Zo is het lastig om bijv. electronica en kleding, in een webwinkel te verkopen. Dan zijn meer namen nuttig.
In het geval van Coolblue, veel soortgelijke producten, kun je denk ik beter gokken op een naam. Pas als je verwacht echt te gaan groeien, en zeer goede domeinnamen kan versieren, dan kan het op den duur beter zijn om het deels te verspreiden over meerdere namen maar bedenk goed dat je dan een flink goed sluitende strategie hebt. Trefwoorden in domeinnamen kunnen het proces versnellen. Niet voor niets hanteren Fonq en Coolblue veel trefwoorden shops die met relatief weinig marketing toch al wat effecten kunnen brengen.
Als je dus echt een trefwoord in de domeinnaam kan hanteren zie ik op korte termijn echt kansen voor een multi-naam strategie.
Natuurlijk heeft Coolblue bewezen dat het met meer namen kan, maar vergeet niet dat aan de andere kant Bol.com bewijst dat het ook met en domein kan. SEO specialisten geven dus verschillende oplossingen en het ligt aan je strategie.
Mijn persoonlijke visie:
Als je maar een beperkt marketing- en linkbuildingbudget hebt, is een naam beter. Al je aandacht en inzet is dan in ieder geval nuttig, ook al is het maar weinig. Bij meerdere namen is 'drie keer niets' letterlijk niets terwijl een naam altijd wel wát doet.
Meer namen is vooral nuttig als producten elkaar bijten. Zo is het lastig om bijv. electronica en kleding, in een webwinkel te verkopen. Dan zijn meer namen nuttig.
In het geval van Coolblue, veel soortgelijke producten, kun je denk ik beter gokken op een naam. Pas als je verwacht echt te gaan groeien, en zeer goede domeinnamen kan versieren, dan kan het op den duur beter zijn om het deels te verspreiden over meerdere namen maar bedenk goed dat je dan een flink goed sluitende strategie hebt. Trefwoorden in domeinnamen kunnen het proces versnellen. Niet voor niets hanteren Fonq en Coolblue veel trefwoorden shops die met relatief weinig marketing toch al wat effecten kunnen brengen.
Als je dus echt een trefwoord in de domeinnaam kan hanteren zie ik op korte termijn echt kansen voor een multi-naam strategie.
Nu op mijn weblogs:
Re: Resultaten SEO bij gebruik hoofd en sub domeinnaam
3Bedankt Dirkjan.
Binnen ons bedrijf verkopen we een aantal verschillende producten. Voor een van deze heb ik al een goed domeinnaam weten te krijgen dus dit product gaan we mee beginnen.
Ik denk dat ik dan in beginsel de bedrijfsnaam laat doorlinken naar het product domeinnaam. In de toekomst moeten we dan nog denken hoe we nieuwe producten gaan toevoegen.
Als mensen via de bedrijfsnaam op de productwebsite komen telt dat bij SEO mee bij het aantal bezoekers dat op je productwebsite komt? Ik dacht dat het een van de variabelen was.
Groet,
S.
Binnen ons bedrijf verkopen we een aantal verschillende producten. Voor een van deze heb ik al een goed domeinnaam weten te krijgen dus dit product gaan we mee beginnen.
Ik denk dat ik dan in beginsel de bedrijfsnaam laat doorlinken naar het product domeinnaam. In de toekomst moeten we dan nog denken hoe we nieuwe producten gaan toevoegen.
Als mensen via de bedrijfsnaam op de productwebsite komen telt dat bij SEO mee bij het aantal bezoekers dat op je productwebsite komt? Ik dacht dat het een van de variabelen was.
Groet,
S.
Re: Resultaten SEO bij gebruik hoofd en sub domeinnaam
4Bezoekersaantallen is mogelijk een van de kleine factoren. Backlinks is voorlopig een van de grootste factoren. Ik zou je hoofdsite dan niet redirecten, maar er gewoon 4 paginas opzetten waarbij je enkele keren verwijst naar je verschillende webwinkels. Hebben die er alvast een link bij.Sirus schreef:Als mensen via de bedrijfsnaam op de productwebsite komen telt dat bij SEO mee bij het aantal bezoekers dat op je productwebsite komt? Ik dacht dat het een van de variabelen was.
Nu op mijn weblogs:
- Advertentie
Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!
Re: Resultaten SEO bij gebruik hoofd en sub domeinnaam
5Ik zou gaan voor 1 domein. Iedere domein die je erbij neemt moet zich weer bewijzen op relevantie en betrouwbaarheid.
Als je veel verschillende soorten product heb maak een mooie homepage met de verwijzing naar de verschillende categorieën.
xxx.nl/elektronica
xxx.nl/kleding
Maar zoals eerder aangegeven is dit allemaal speculatief en weten de heren van google alleen hoe het echt in elkaar zit.
Als je veel verschillende soorten product heb maak een mooie homepage met de verwijzing naar de verschillende categorieën.
xxx.nl/elektronica
xxx.nl/kleding
Maar zoals eerder aangegeven is dit allemaal speculatief en weten de heren van google alleen hoe het echt in elkaar zit.
Re: Resultaten SEO bij gebruik hoofd en sub domeinnaam
6Als je ervoor kiest om een andere domeinnaam te gebruiken voor de tweede webshop profiteer je hier niet van. Wel als je een link zet van je populaire webshop naar je tweede webshop. Als je de webshop onder dezelfde domeinnaam zet, profiteert die er wel van.Sirus schreef: Nou mijn vraag. Als de eerste webshop straks goed zou lopen en ook goed in de zoekresultaten zou komen kan je hiervan dan ook profiteren met als je een tweede webshop begint?
Als je hoofdwebsite erg overzichtelijk is, kan je de hoofdwebsite doorgeven. Dan heb je misschien een klant voor de overige websites er ook bij.. Als die persoon erg productgericht zoekt, zou ik direct de productwebsite geven.Sirus schreef: Daarnaast ben ik benieuwd hoe ik dat in het begin moet doen?
Is het verstandiger mensen de naam van de hoofdwebsite te geven en dat ze dan automatisch door worden gelinkt naar de productwebsite? Of is het beter direct de productwebsite te geven?
Succes!