Adwords: Deeplinken of niet?

1
Het schijnt bewezen te zijn dat met Adwords deeplinken beter is dan gewoon naar de homepage linken.

Toch kan ik er niet over uit, als men namelijk eerst op de homepage komt, krijgt men een kort en bondig verhaaltje over ons bedrijf, en ziet men gelijk de keurmerken, TNT, Ideal logo etc. Twee klikken verder en de klant is bij het product dat hij zocht, maar hij heeft wel al een idee met wat voor bedrijf hij te maken heeft.

Hoe denken jullie hierover?

Re: Adwords: Deeplinken of niet?

2
Als je weet wat de klant zoekt, zorg dan ook dat ie dat direct vindt. Sowieso is een relevante landingspage beter voor je qualityscore (dus lagere kosten, hogere positie), als deze woorden bevat waar je ook op adverteert (vermoedelijk de productnaam of het type product). Om eerlijk te zijn kan ik me niet eens voorstellen dat je op een product adverteert, en je klant dan naar de homepage stuurt. Altijd deeplinken dus.

En zet je keurmerken ergens op de productpagina's (want die staan er kennelijk nog niet). Dat is sowieso geen verkeerde keuze om deze altijd in beeld te hebben. Je weet ook niet waar een onbetaalde klant je site binnenkomt, en het is gewoon beter om het onder de aandacht van je klant te houden gedurende het bezoek. Komt je conversie ten goede.

3
Deeplinken is vele malen beter dan naar de homepage linken. Zoals je zelf al aan geeft "twee klikken en de bezoeker doet pas wat ik wil". Dat zijn er twee te veel.

Optimaliseer je productpagina zodat de klant zo veel mogelijk verleid wordt om het product te kopen.

Bovendien is een advertentie die naar een productpagina verwijst relevanter voor Google en dus goedkoper.

4
Leonard H schreef:Het schijnt bewezen te zijn dat met Adwords deeplinken beter is dan gewoon naar de homepage linken.

Toch kan ik er niet over uit, als men namelijk eerst op de homepage komt, krijgt men een kort en bondig verhaaltje over ons bedrijf, en ziet men gelijk de keurmerken, TNT, Ideal logo etc. Twee klikken verder en de klant is bij het product dat hij zocht, maar hij heeft wel al een idee met wat voor bedrijf hij te maken heeft.

Hoe denken jullie hierover?
Vergelijk het eens met een offline winkel.
Je bent in een vreemde stad en hebt een pot pindakaas nodig. Je loopt de eerste de beste supermarkt in om die pot te kopen. Vervolgens wordt je bij de ingang opgewacht en tegengehouden, meneer wil namelijk eerst even een beetje over zijn supermarkt vertellen.
Jij wil dat verhaaltje toch helemaal niet horen? Jij wil die pot pindakaas kopen!

Zo shoppen veel mensen online ook, ze hebben al gezocht op Google of iets dergelijks en willen gewoon die pot hebben en dat verhaaltje komt wel als de prijs interessant is.
Het is ergerlijk als men een extra obstakel tegen komt, men heeft immers al gezocht. Tevens moet ze in de shop dan nog een tweede keer zoeken. Jij weet wel dat dat 2 klikken zijn, maar dat weet een wildvreemde niet. En een tweede keer zoeken op jouw site kost meer tijd dan een volgende Google link aan te klikken.
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

6
Je zult zelf de links moeten invullen.. Adwords weet niet welke advertentie bij welk product hoort..

Er zijn volgens mij wel tools die al je producten crawlen of die je een feed kunnen gebruiken en daar dan weer advertenties aan kunnen hangen, maar beter check je ze dan wel allemaal handmatig.

7
Duidelijk verhaal. Deeplinken dus.

Echter zou het toch misschien ook niet een klein beetje afhankelijk zijn van de handel waar je in zit? Stel ik zou online een HDMI kabel willen bestellen in een winkel waar ze 600 kabels hebben, dan wil ik idd wel direct op de productpagina komen.

Maar ik heb bijvoorbeeld een winkel met een assortiment van 23 producten, in de prijsklasse tussen de 100 en 300 euro. En daarvoor dan ook nog een algemene advertentie waar in de adwords meer wordt gesproken over 'kom in onze winkel kijken' ipv 'klik hier om ... te bestellen' En echt in een niche.

Maar misschien is dat weer een andere discussie... over hoe maak ik een goede adwords campagne.

Goed, als jullie me zoeken ben ik even wat aanpassingen doen in mijn adwords :wink:

8
Het maakt voor mij als klant niet uit of een winkel 10000 of 10 producten heeft, ik weet dat niet want ik kom er voor het eerst vanuit Google. Als ik dan niet kom waar ik moet wezen, bij het product wat ik zocht, en de eerste indruk is niet wat ik verwachte... -klik- terugknop en volgende link in Google aanklikken. Zoeken is zoeken, en het idee dat ik dat moet doen maakt dus al dat ik weg ben.

Je moet het je klant dus gewoon lekker allemaal voorkauwen en zorgen dat die zo min mogelijk hoeft te doen. Betalen en wegwezen ;)

9
Meesleepbeest schreef:Je moet het je klant dus gewoon lekker allemaal voorkauwen en zorgen dat die zo min mogelijk hoeft te doen. Betalen en wegwezen ;)
Ik ben het wel met je eens hoor, maar je moet het ook niet overdrijven. Neem een webwinkel in kado artikelen. Dan wil je niet opeens bij een product uitkomen en alle stappen overslaan.

Je voorbeeld over pindakaas is vrij specifiek. Als je dat gaat kopen zou je willen kunnen telepoorten naar de pindakaas. Maar als je een souvenirswinkeltje binnenstapt in het buitenland wil je lekker rondkijken. En daar tussenin zitten ook nog een miljoen stappen. Als je specifieke kleding zoekt, hoe erg is het dan als je ook enkele andere opties tegenkomt en een keer moet klikken? Het is afhankelijk van iets meer factoren dan hier genoemd.

Als je net start met Adwords is het wel een soort vuistregel dat het wegnemen van stappen en kliks, meestal omzetverhogend werkt. Vervolgens kun je vanaf daar ontdekken of je toch niet liever een categorie, of zelfs de index pagina moet tonen.
Nu op mijn weblogs:

10
De diepte hangt af van de verwachting.
Daarom heeft het souvenirswinkeltje wel iets maar zegt ook niet alles. De verwachting van zo iemand is ook anders.
Naar welke pagina moet je ze sturen als ze zoeken op de volgende dingen:
radio
draagbare radio
radio op batterijen
radio op batterijen philips
radio philips ae2160.00
Als je ze allemaal naar een begin pagina stuurt dan ben je verkeerd bezig.

11
Ik verwacht bij mijn gezochte product uit te komen en shop wel als het bevalt wat ik zie. Als er een slechte foto bij staat, en andere dingen niet bevallen dan ben ik gewoon weg. Ik hoef die voorpagina dan echt niet te zien.

Wellicht ben ik nogal doelgericht daarmee, maar dat komt oa door de vele shops tegenwoordig waar je weinig tot niets aan hebt. Ik heb geen zin om bij elke shop weer opnieuw te moeten beginnen. Nu is deze shop klein, maar meestal is dat niet.

Ben het er helemaal mee eens dat je moet proberen en testen, maar ik zou eerst diep beginnen en dan telkens 1 stap terug. Ongeacht welke shop of wat ik zoek. Want anders zoek ik ook wel algemener naar kado shops als ik voor de fun wil rondkijken.

Voor mij zit het probleem dus meer in de wildgroei, en merk bij mensen om me heen ook deze ergernissen op. Op het werk in de pauzes surfen is 1 van de grootste bezigheden, dus het liefst een beetje snel graag ;)

12
Deeplinken is een must zegt iedereen ook Google. Optimaliseren van je productpagina is daar een vervolg op. Maar....

Er is meer dan je product tonen. Ga je de productpagina optimaliseren als landingspagina?

Waar leg je het verschil, wil je het product goed laten zien of wie je bent....

Deeplinken of niet hangt af van je strategie/product.

Soms moet je je meer op vertrouwen of merkbeleving focussen (voorral met nieuwe winkels)

Om even te zeggen dat deeplinken een must is dat klopt niet. Ik zou gaan testen met beide. Campagnes op de home en op categorie (dan zien ze meteen wat je hebt) en campagnes op de productpagina.