Google shopping

1
Wie is er al bezig geweest met het Merchants Centrum van Google? Ik heb zelf een webshop in etherische olie. Ik heb al een gegevensfeed ge upload naar Google. Nog steeds zijn de producten niet zichtbaar in google shopping. Het was een heel werk, maar heb het nu zonder fouten geupload. Wie heeft hier meer ervaring mee. en hoe lang duurt het? of zou dit alleen voor de grote jongens bedoeld zijn?

Zijn er ook mensen die linkjes ruilen?

Tot horens,

Ann
wellness essential

Re: Google shopping

3
ann de haan schreef:zou dit alleen voor de grote jongens bedoeld zijn?
Dit is juist een mooie kans voor de kleintjes om wat omzet af te pakken van die grote jongens. In de normale resultaten van Google winnen toch vaak de grote jongens, in Google Shopping is nog ruimte genoeg en is er een goede kans dat je wel gemakkelijk ontdekt wordt.
Nu op mijn weblogs:

Re: Google shopping

4
Ik heb direct na de launch mn feed gereed gemaakt (3 mei ofzo) en geupload alles voldoet verder aan de eisen. Ik krijg in ieder geval geen foutmeldingen. Ook de gegevenskwaliteit is volgens google nu goed (er stonden onbekende ean's in de feed) Ik update elke dag netjes mn feed voor de laatste prijsupdates. Helaas sta ik nog steeds "in afwachting van beoordeling".

Helaas kan ik dus nog niet melden of het ook extra klanten op levert. Ik heb er echter toch wel een kleine verwachting van. Al iemand die wel online is bij Shopping?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Google shopping

5
Hallo DKM,

Ik heb een mail gestuurd en een mail terug ontvangen van Google dat ik te weinig producten had aangeleverd. nu heb ik een feed aangeleverd met alle producten van de site. Ook ik heb alle EAN codes toegevoed en geen foutmeldingen in de feed. De producten zijn in afwachting van beoordeling. Het zou een paar dagen moeten duren. Ik ben dus in afwachting. Als je alles wat doorleest, beloven ze je dat je met de producten ook in de organische zoekfunctie van google terecht komt. Ben erg benieuwd, het is wel een mooie kans om met een klein budget er door te komen. Het heeft me wel veel tijd gekost. Ik laat je weten als ik "online" ben, zal nog wel even duren denk ik.

Groet,
:roll:

Re: Google shopping

7
Het werkt dus wel :) Waar heb je naar toe gemaild dan? ik ben volgens mij nog nergens een contact tegengekomen.

Ik heb ongeveer 369 artikelen, dat zou toch wel genoeg moeten zijn :roll: heb net nog gekeken, maar nog steeds op "in behandeling".
Ik update wel iedere nacht m'n feed zou dat een probleem zijn? dat ik iedere nacht weer achteraan geplaatst wordt op het "te beoordelen" lijstje

Re: Google shopping

8
ik heb 80 producten. Als je in het dashboard van shopping zit, zie je rechtsboven aan Help staan. als je daar op klikt kom je in het Merchant helpcentrum. ergens onderaan staat contact. ik heb een contactformulier ingevuld, als je feed langer dan 24 uur wordt verwerkt. ik had een dag later al een mail terug. als je daar dan op reageert, geven ze je misschien voorrang? dat van elke dag update, dat weet ik niet, zou kunnen. veranderen je prijzen met de dag?
Nu is google shopping nog niet echt actief maar dan staan ze er maar vast in.

Succes,

Ann

Re: Google shopping

9
Bedankt voor je reactie heb het gelijk gedaan.
Ik had gehoopt dat je wel een uitleg erbij kon typen, maar dat was helaas niet mogelijk, misschien dat het helpt. Er staat wel boven het formulier dat het bij een aantal landen enkele weken kan duren. Misschien drukken ze hem er nu gelijk wel doorheen.

Ik pas inderdaad elke dag een aantal prijzen aan en daarnaast zijn komt het voor dat bepaalde artikelen aan of uit gezet worden, naar beschikbaarheid. Dus dat levert elke dag een nieuwe feed op.

Re: Google shopping

11
Het moet ook mogelijk zijn de producten te koppen aan adwords. Nu heb ik een campagne lopen, volgens mij staat de product extensie er nog niet bij ondanks dat het wel zo staat omschreven in google help. Nog even geduld? of zie ik iets over het hoofd.

Groet

Re: Google shopping

12
In al mij campagnes staat het er overal bij en werkt het ook. Bij extenties in adwords is het soms even lastig om het te vinden. Staat ergens kiezen soort extensie en je moet ook in je merchnd center je adwords accound koppelen. Staat het er dan nog niet bij dan even google bellen. Die kunnen je dan versneld toevoegen.

Re: Google shopping

13
DKM schreef:Het werkt dus wel :) Waar heb je naar toe gemaild dan? ik ben volgens mij nog nergens een contact tegengekomen.

Ik heb ongeveer 369 artikelen, dat zou toch wel genoeg moeten zijn :roll: heb net nog gekeken, maar nog steeds op "in behandeling".
Ik update wel iedere nacht m'n feed zou dat een probleem zijn? dat ik iedere nacht weer achteraan geplaatst wordt op het "te beoordelen" lijstje

Er is gewoon een hele lange wachtlijst omdat alles manueel nagekeken word.

Ik zelf had geluk en was vorig jaar al actief op google shopping in de UK, dus bij mij was alles al nagekeken en dus toen ze begonnen in nederland waren mijn producten er gelijk bij :D

Het is wel vaak zo dat ze de eisen van de feed vaak veranderen de afgelopen jaar nu al 3 keer gebeurt dat er echt bepaalde dingen in moet staan anders word die weer gedeactiveerd.

Dat je feed elke dag update moet geen probleem zijn voor de controlle. Dat gebeurt bij mij ook en ik heb er nooit problemen mee gehad.

Maar goed al mijn webshops staan er gelukkig in. Sinds google shopping actief is in nederland zijn mijn websites ook omhoog gegaan in bezoekers/orders. Niet al te veel maar al wel te merken. Het is dus zeker de moeite waar om erin te komen

Re: Google shopping

14
mbuist schreef:Dat je feed elke dag update moet geen probleem zijn voor de controle. Dat gebeurt bij mij ook en ik heb er nooit problemen mee gehad.
Als je de Google-tag <g:quantity>...</g:quantity> voor de actuele voorraad gebruikt, zou je eigenlijk elke voorraadmutatie moeten doorgeven. We laten Google de feed dus automatisch één keer per dag ophalen. In de uploadplanning kun je geen hoger frequentie instellen dan "dagelijks", dus Google lijkt dat zelf wel okay te vinden.
StoreCore.io

Re: Google shopping

15
Is er eigenlijk al iets bekend over het gebruik van google shopping door consumenten?

Zijn hier cijfers van te vinden? Hoeveel, hoevaak, wanneer, waar etc etc...

Re: Google shopping

17
Algemene cijfers lijken me ook niet zo boeiend. In sommige branches is de concurrentie binnen Google Shopping inmiddels al groot, in andere branches heb je binnen Google Shopping bijna het rijk alleen. Soms geldt dat zelfs op het niveau van concurrentie rondom één product. Ik zou haast zeggen: probeer het eens een maand of drie en kijk wat het voor je eigen webwinkel doet.

Bij ons leidt het tot iets meer verkeer (circa +10%) maar vooral ook tot gerichter en hoogwaardiger verkeer. Gebruikers van Google Shopping zijn merkbaar al aan het "shoppen" en prijzen vergelijken, wat leidt tot een hogere conversie.
StoreCore.io

Re: Google shopping

18
Hm we zullen eens zien.

Ik ben al bijna een maand bezig geweest om mijn feed goedgekeurd te krijgen, maar ik sta nu ook live.

Ben benieuwd.

Re: Google shopping

20
Wij staan nu met zo'n 5000 producten in Google Shopping.
De start was een drama. De feed klopte voor geen meter. Ik moet nu bij alle artikelen een voorraad gaan instellen (waar we eigenlijk niet mee werken) wat weken, misschien wel maanden gaat duren.

Maar het is voor het goede doel toch :)

De concurrentie is bij mij klein. De meeste hebben een webwinkel, maar doen er vrijwel niks mee. Laat staan zich verdiepen in Google Shopping.
http://www.horsetopshop.nl

Re: Google shopping

21
HorseTopShop schreef:De feed klopte voor geen meter. Ik moet nu bij alle artikelen een voorraad gaan instellen (waar we eigenlijk niet mee werken) wat weken, misschien wel maanden gaat duren.
Nee, dat hoeft niet. De tag quantity met concrete voorraadaantallen krijgt in de update voor september een belangrijker alternatief availability voor de beschikbaarheid, met algemenere waarden zoals op voorraad en niet op voorraad.

Is ook wel heel logisch: bij elke verkoop veranderen de voorraden, maar de feed wordt niet vaker dan één keer per dag door Google opgehaald.
StoreCore.io

Re: Google shopping

23
HorseTopShop schreef:Wij staan nu met zo'n 5000 producten in Google Shopping.
Aan de andere kant: met zo'n gigantisch assortiment is het voorraadbeheer automatiseren geen overbodige luxe. Je wilt immers niet iets verkopen via de webshop als het laatste exemplaar zojuist in de winkel is verkocht.
StoreCore.io

Re: Google shopping

24
Ward schreef:
HorseTopShop schreef:Wij staan nu met zo'n 5000 producten in Google Shopping.
Aan de andere kant: met zo'n gigantisch assortiment is het voorraadbeheer automatiseren geen overbodige luxe. Je wilt immers niet iets verkopen via de webshop als het laatste exemplaar zojuist in de winkel is verkocht.
Dat is bij ons helaas (nog) niet mogelijk.
Wij kunnen de internet verkopen niet koppelen aan de kassa en de verkopen in de winkel niet aan de webshop.
Ik wil in de toekomst een kassasysteem waarbij dat mogelijk is, maar dan heb je al snel met € 60.000 te maken. En dat heb ik nu niet even over :lol:

Nu moet ik er wel bij zeggen dat wij onze bestellingen na 1 of 2 dagen binnen hebben van de leveranciers dus lang hoeven klanten niet te wachten als ze iets besteld hebben wat niet op voorraad is. Dat scheelt weer.
http://www.horsetopshop.nl

Re: Google shopping

25
HorseTopShop schreef:Dat is bij ons helaas (nog) niet mogelijk.
Wij kunnen de internet verkopen niet koppelen aan de kassa en de verkopen in de winkel niet aan de webshop.
Ik wil in de toekomst een kassasysteem waarbij dat mogelijk is, maar dan heb je al snel met € 60.000 te maken. En dat heb ik nu niet even over :lol:
Duik eens in de speciale themasite KassaKiezer.nl van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). Een investering van meer dan een halve ton is echt overdreven, want een koppeling met een webshop wordt steeds meer een vanzelfsprekende standaard. Dat kan ook voor hooguit een paar duizend euro.
StoreCore.io

Re: Google shopping

27
Vandaag eerste verkoop uit Google Shopping :D
Een kleine maand na aanmelding, en met een feed van ongeveer 2400 producten.

*feestmutsje op doet*

Re: Google shopping

28
Hallo mede Webbeliers,

Wij willen Google Shopping ook gaan gebruiken, echter ik lees over EAN codes etc.
Onze eigen merkproducten hebben (nog) geen EANcodes omdat de aantallen te gering zijn om ze daar voor aan te vragen.
Begrijp ik dan goed dat zonder deze EANcodes wij geen gebruik kunnen maken van Google Shopping?

Groeten,

Rob

Re: Google shopping

29
Trader schreef:Wij willen Google Shopping ook gaan gebruiken, echter ik lees over EAN codes etc.
Onze eigen merkproducten hebben (nog) geen EAN-codes omdat de aantallen te gering zijn om ze daar voor aan te vragen.
Begrijp ik dan goed dat zonder deze EAN-codes wij geen gebruik kunnen maken van Google Shopping?
Nee hoor, een EAN of ander Global Trade Item Number (GTIN) is wel aan te bevelen, maar niet vereist.
Google merchant center schreef:U moet minstens twee kenmerken van de kenmerken 'merk' [brand], 'gtin' [gtin] en 'mpn' [mpn] indienen, maar u kunt het beste alle drie de kenmerken indienen als deze beschikbaar zijn.
Als je dus de tags 'merk' [brand] en 'mpn' maar gebruikt, kun je de EAN (GTIN) weglaten. En een MPN (Manufacturer Part Number of Manufacturer Product Number) is een artikelnummer dat je als fabrikant zelf kunt verzinnen.
StoreCore.io

Re: Google shopping

30
Ward schreef:
Trader schreef:Wij willen Google Shopping ook gaan gebruiken, echter ik lees over EAN codes etc.
Onze eigen merkproducten hebben (nog) geen EAN-codes omdat de aantallen te gering zijn om ze daar voor aan te vragen.
Begrijp ik dan goed dat zonder deze EAN-codes wij geen gebruik kunnen maken van Google Shopping?
Nee hoor, een EAN of ander Global Trade Item Number (GTIN) is wel aan te bevelen, maar niet vereist.
Google merchant center schreef:U moet minstens twee kenmerken van de kenmerken 'merk' [brand], 'gtin' [gtin] en 'mpn' [mpn] indienen, maar u kunt het beste alle drie de kenmerken indienen als deze beschikbaar zijn.
Als je dus de tags 'merk' [brand] en 'mpn' maar gebruikt, kun je de EAN (GTIN) weglaten. En een MPN (Manufacturer Part Number of Manufacturer Product Number) is een artikelnummer dat je als fabrikant zelf kunt verzinnen.

Ward bedankt.

Groeten,

Rob