Uitgestelde bankbetaling PayPal na 2 mnd teruggevorderd.

1
Wij hebben eind maart een bestelling verzonden nadat een klant met PayPal had betaald. De klant koos voor een uitgestelde bankbetaling waarna wij netjes hebben gewacht totdat de betaling was goedgekeurd door PayPal.

Het pakketje is toen opgestuurd met TNT pakketpost inclusief handtekening voor ontvangst (gelukkig). Deze zending is de volgende dag afgeleverd door TNT, de handtekening ga ik na het weekend opvragen, dat is geen probleem.

Nu krijg ik zojuist een mail van PayPal dat de bank van de koper het bedrag heeft teruggevorderd. PayPal haalt doodleuk het totale bedrag van ons account af en retourneert de gemaakte betaalkosten (dat dan weer wel...)

In principe zie ik niet een groot probleem met het geld alsnog van de klant te vorderen. We hebben het pakket immers met traceerbare post en handtekening voor ontvangst verzonden. Wat ik mij nu afvraag is of iemand anders een dergelijke situatie heeft meegemaakt, en hoe dit toen is opgelost.

Maandag eerst maar eens een telefoontje met de klant om opheldering te vragen. Ik hoop dat het een misverstand is en dat het snel opgelost wordt. Anders zijn de stappen naar een incassobureau snel gemaakt.

Graag jullie ervaring over situaties als hierboven beschreven.

Re: Uitgestelde bankbetaling PayPal na 2 mnd teruggevorderd.

3
Wat mij zelf het meest stoort is dat een betaling met PayPal zelfs na 2 maanden nog ongedaan gemaakt kan worden zonder daarover contact op te nemen met het betrokken bedrijf.

De klant koos voor een uitgestelde bankbetaling. Dat duurt altijd een aantal dagen voordat het derfinitief goedgekeurd is. Daar hebben we uiteraard netjes op gewacht. Dan wil je niet twee maanden later horen dat de bank het geld heeft teruggevorderd. (het was toch goedgekeurd??)

Als PayPal in zo'n geval contact met ons had opgenomen hadden we documenten kunnen overleggen dat de bestelling is geleverd inclusief handtekening voor ontvangst. Het is goed dat PayPal een bepaalde bescherming geeft aan de koper, maar met dit soort dingen slaan ze daar een beetje in door.

@dirkjan
Ik ben wel benieuwd inderdaad waarop ze een goedkeuring baseren. Blijkbaar heeft dat in dit geval weinig waarde gehad. Het is voor ons de eerste keer dat dit is gebeurd, dus ik heb nog geen ervaring met dit soort situaties. Ik ga maandag uiteraard zelf ook even contact opnemen met PayPal om opheldering te vragen.

Re: Uitgestelde bankbetaling PayPal na 2 mnd teruggevorderd.

4
achteraf betaling per bank gaat bij PayPal middels een automatische incasso.

Aangezien er achter deze automatische incasso geen schriftelijke handtekening zit kan de houder van een PayPal rekening deze automatische incasso ten allen tijde terugdraaien door gewoon naar de bank te gaan met de mededeling dat hij/zij nooit een handtekening gezet heeft voor deze automatische incasso.

De bank stort dan het geld terug op de rekening van de klant en vordert het geld terug van PayPal.

PayPal stort het geld terug aan de bank voor deze transactie en haalt het geld dan van de merchants rekening.

Geen speld tussen te krijgen, alles netjes volgens het boekje.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Uitgestelde bankbetaling PayPal na 2 mnd teruggevorderd.

5
Dirkjan schreef:Nooit voldoende aandacht aan besteed dus kan je nu niet helpen.

Waar ik wel bereid ben om meer tijd in te steken is het uitzoeken wat PayPal eigenlijk doet voor het een betaling goedkeurt. Het klinkt zo mooi, maar betekent in de praktijk zo weinig. Ook interesse in dat antwoord?
Daar ben ik best benieuwd naar Dirkjan, iets houdt ons nog tegen om met PayPal in zee te gaan. Wij horen om ons heen te veel verhalen over het terughalen van de betalingen, tijdens de webwinkelvakdagen vorig jaar sprak ik iemand van PayPal hierop aan en hij gaf direct toe dat de service naar de klanten hoger in het vaandel staat dan de service naar de webwinkelier. Het is een soort van omgekeerde bewijslast.

Re: Uitgestelde bankbetaling PayPal na 2 mnd teruggevorderd.

6
Vandaag contact opgenomen met zowel paypal als de klant.

PayPal:

Het probleem voorgelegd maar ze kunnen voor webwinkels wat dit betreft niets betekenen. De betaling is vanuit de bank van de klant gestorneerd dus dan gaat dat helemaal buiten paypal om. Er bestaat wel zoiets als verkopers bescherming, maar dat geld alleen bij verkopers op bijvoorbeeld Ebay. Webwinkels kunnen het zelf maar uitzoeken met andere woorden. Het is pas de eerste keer op honderden betalingen dat dit ons is overkomen dus echt een ramp is het ook weer niet. In ieder geval nog geen reden om PayPal te laten vallen.

Klant:

Heel kort gesprek in principe waarin duidelijk werd dat de man van mevrouw de betaling had gestorneerd omdat hij niet wist wat het was. Ik kan daar wel inkomen omdat op het moment dat deze bestelling werd gedaan wij nog de oude bedrijfsnaam op ons paypal account hadden staan. Deze naam was op dat moment bij de klant niet bekend.

De factuur per mail opgestuurd die deze week nog wordt voldaan via een bank overboeking. Klinkt natuurlijk heel goed, nu nog even afwachten of dit ook zo goed gaat aflopen. Het had in ieder geval niet de schijn van een oplichter. Ik houd jullie op de hoogte.

Re: Uitgestelde bankbetaling PayPal na 2 mnd teruggevorderd.

7
Vandaag hetzelfde meegemaakt met 2 betalingen die na enkele dagen, zonder bericht aan ons, aan de betreffende bank/klant zijn terugbetaald. Een PayPal-betaling geeft dus geen enkele garantie dat het geld ook daadwerkelijk voor de verkoper is. Maar uiteraard hebben wij als goede webshop de goederen al geleverd.

Bij PayPal vertellen zij dit ook doodleuk. Ja, dat zijn de regels meneer.....Jammer voor de verkoper maar de bank in kwestie heeft het bedrag, zonder opgaaf van reden, teruggevorderd.
Waar heb je nu PayPal voor. Gewoon de klant via iDeal laten betalen of via bankoverschrijving. Je betaald relatief veel provisie voor een PayPal-betaling maar daar doet payPal niets voor terug.

PayPal voor bankbetalingen binnen Nederland is een gigantisch risico voor de ondernemer! Totaal overbodig.

Re: Uitgestelde bankbetaling PayPal na 2 mnd teruggevorderd.

8
Als je de goederen hebt geleverd dan heb je toch gewoon recht op het geld. Desnoods via een incasso bureau. Ik neem aan dat je een handtekening voor ontvangst hebt, dus dan moet de klant wel betalen uiteindelijk. Vaak is een mailtje met waarschuwing genoeg in zo'n geval.

Bij mij is het allemaal goedgekomen en is het bij dit ene incident gebleven (bij honderden PayPal betalingen). We hebben erover gedacht PayPal te laten vallen, maar dat toch niet gedaan. We rekenen nu wel extra kosten voor een PayPal betaling, 3,5% van het bestelbedrag, om mensen toch aan te sporten te kiezen om gratis met iDEAL te betalen.

Je kan er wel voor kiezen de "Uitgestelde bankbetalingen" niet meer te accepteren binnen PayPal. Dit is in principe een verkapte automatische incasso zoals Eentje al uitlegt hierboven, wat dus door de klant met gemak ongedaan gemaakt kan worden via de bank.

Wel met je eens dat PayPal wel eens wat meer richting winkelier moet denken in plaats van alleen de klant. Ook belangrijk natuurlijk, maar ze slaan er een beetje in door af en toe.