Welk percentage is normaal

1
Voor mensen die iets in de winkelwagen stoppen, maar dan toch de bestelling niet afronden. Bij mij rond +/- 1 op de 4 of 5 de bestelling niet helemaal af. Hoe is dit bij jullie?

Re: Welk percentage is normaal

4
Dirkjan schreef:Hoeveel ook iets in het winkelmandje stoppen maar niet afrekenen weet ik geen gemiddeldes van helaas.
Het is vaak onderzocht, maar de percentages voor shopping cart abandonment lopen zó sterk uiteen, dat het kennelijk nogal afhangt van de onderzochte webwinkels. Het ligt ergens tussen 25% volgens Andersen Consulting en Forrester Research en 75% volgens Shop.org. Een veelgehoorde algemeenheid is daarom "gemiddeld meer dan 50%".

Met 1 op de 4 (25%) en zeker met 1 op de 5 (maar 20%) zit je in elk geval in de veilige zone.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

8
Ik kan helaas mijn cijfers nog niet delen aangezien mijn webshop pas in augustus online gaat, maar wil wel even mijn stem als frequent internetshopper laten spreken, misschien dat het een aantal van jullie helpt om dit probleem aan te pakken.

De redenen waarom ik een winkel wagentje vul en laat staan:

- Verzendkosten zijn niet duidelijk aangegeven op de website
- Betaal methodes staan niet duidelijk aangegeven op de website
- De landen waar men levert staan niet duidelijk aangegeven (vaak bij Engelse of Amerikaanse sites)
- Ik moet een verplicht klanten account aanmaken, plus wachten op email om weer in te loggen voordat ik het product mag aanschaffen.
-Ik kan niet meer terug vinden waar mijn winkelwagentje staat en hoe ik kan afrekenen (ja het gebeurt!)
Creating new Dutch nostalgia
www.OhsoDutch.com
Home | Food | Travel | Blog

9
Zoals al aangeven, komt het niet afronden van de bestelling komt vaak voor. De enige methode om hier verbetering in te brengen is goed analyseren.

Analyseren,
  • waar de bezoeker vandaan komt?
    • Welke prijsvergelijker,
    • Google,
    • Affilate?
  • waar hij afhaakt?
    • Op het moment dat de verzendkosten duidelijk worden?
    • Bij de betaal methoden?
    • Bij de registratie?
    • Op de productpagina's?
    • Bij de categorie indeling?
Door goed te registreren kun je veel meer analyseren en daarmee je webshop optimaliseren. Meten is weten!

Ga bij het analyseren niet van Google Analytics uit, deze geeft te weinig informatie en is te onnauwkeurig. Installeer een goed analytisch/statistisch pakket. Er zijn een aantal uitstekende paketten op de markt, maar er zijn ook enkele goede open source alternatieven.
http://ecompro.nl/
http://ecomblog.nl/

10
eCom Pro schreef:Ga bij het analyseren niet van Google Analytics uit, deze geeft te weinig informatie en is te onnauwkeurig. Installeer een goed analytisch/statistisch pakket. Er zijn een aantal uitstekende paketten op de markt, maar er zijn ook enkele goede open source alternatieven.
Google Analytics is naar mijn smaak inderdaad iets te veel de PowerPoint voor sitestatistieken: leuke plaatjes voor een globale eerste indruk, maar er wordt in wezen niets geanalyseerd. Die analyses kun je gewoon zelf uitvoeren door je serverlogs en database door een spreadsheetprogramma te trekken.
StoreCore.io

11
Ward schreef:
eCom Pro schreef:Ga bij het analyseren niet van Google Analytics uit, deze geeft te weinig informatie en is te onnauwkeurig. Installeer een goed analytisch/statistisch pakket. Er zijn een aantal uitstekende paketten op de markt, maar er zijn ook enkele goede open source alternatieven.
Google Analytics is naar mijn smaak inderdaad iets te veel de PowerPoint voor sitestatistieken: leuke plaatjes voor een globale eerste indruk, maar er wordt in wezen niets geanalyseerd. Die analyses kun je gewoon zelf uitvoeren door je serverlogs en database door een spreadsheetprogramma te trekken.
Je kunt uit de serverlogs en de database veel halen, echter heb je daar toch aardig wat kennis voor nodig. Ik vermoed dat weinig webshop eigenaren die kennis in huis hebben of de logs goed kunnen interpreteren. Dus zijn ze op een statistisch pakket aangewezen.

Onderschat de leuke grafiekjes en plaatjes niet, die geven mening manager meer informatie dan 'rauwe' spreadsheet tabellen.

12
eCom Pro schreef:Je kunt uit de serverlogs en de database veel halen, echter heb je daar toch aardig wat kennis voor nodig. Ik vermoed dat weinig webshop eigenaren die kennis in huis hebben of de logs goed kunnen interpreteren. Dus zijn ze op een statistisch pakket aangewezen.
Makkelijk is het inderdaad niet, helemaal mee eens. Maar als je niet weet wat bijvoorbeeld uitbijters en betrouwbaarheidsintervallen zijn, kan zelfs het beste statistische pakket je niet veel verder helpen. Als het statistische pakket ze al noemt (áls), kun je ze niet op waarde schatten. En als het pakket ze niet noemt, mis je ze weliswaar niet, maar zie je ook niet dat de statistieken van alle kanten rammelen.
eCom Pro schreef:Onderschat de leuke grafiekjes en plaatjes niet, die geven menig manager meer informatie dan 'rauwe' spreadsheet tabellen.
Die onderschat ik ook niet, alleen is vooral de letterlijk "gekleurde" opinie van Google Analytics soms misleidend en dat leidt tot vervolgens tot verkeerde interpretaties en tot onjuiste beslissingen. Waar Google Analytics in het rood een pijl-omlaag voor "slecht" zet, zou je soms beter in groen een pijl-omhoog kunnen zetten voor "héél goed".
StoreCore.io

13
Ward schreef:Makkelijk is het inderdaad niet, helemaal mee eens. Maar als je niet weet wat bijvoorbeeld uitbijters en betrouwbaarheidsintervallen zijn, kan zelfs het beste statistische pakket je niet veel verder helpen. Als het statistische pakket ze al noemt (áls), kun je ze niet op waarde schatten. En als het pakket ze niet noemt, mis je ze weliswaar niet, maar zie je ook niet dat de statistieken van alle kanten rammelen.
Ik vermoed dat enkel mensen die zich in statistiek hebben verdiept, dergelijke gegevens zelfstandig kunnen interpreteren. Of je nu de gegevens uit je logs en database haalt of uit een ander pakket het goed interpreteren is het lastigste.
Die onderschat ik ook niet, alleen is vooral de letterlijk "gekleurde" opinie van Google Analytics soms misleidend en dat leidt tot vervolgens tot verkeerde interpretaties en tot onjuiste beslissingen. Waar Google Analytics in het rood een pijl-omlaag voor "slecht" zet, zou je soms beter in groen een pijl-omhoog kunnen zetten voor "héél goed".
Ik ben het helemaal met je eens dat Google Analytics niet de juiste tool is en dat de data gekleurd wordt weergegeven. Analytics is een tool die voor Google belangrijk is, Google kan daarmee analyseren welke pagina's de bezoekers van je site te bekijken. Echter is Analytics niet het juiste middel voor het analyseren van het gedrag van de bezoekers in een webshop.

Helaas gebruiken veel webshops, van groot tot klein, Analytics als analyse tool. Waarbij velen er vanuit gaan dat de data die Analytics toont de juiste is. In de afgelopen jaren heb ik afwijkingen van wel 10% geconstateerd. Ik raad de meeste webshop eigenaren dan ook ander statistische tools aan. Voor degenen die de devcapaciteit en het geld hebben is een eigen analyse pakket van de data beter.

14
De kosten van business analytics (BA) vallen op zich wel mee. Waar ze daarvoor in de supermarkt elke kassa-aanslag registreren, registreer je bij een webshop gewoon elke hit op een server. Als je deze ruwe data vervolgens via de database relateert aan zuiverdere data zoals (gecontroleerde) klantgegevens en ordergegevens, heb je al gauw een completer beeld dan Google Analytics kan ophoesten.

Een beetje ontwikkelaar moet zoiets in twee dagen kunnen opzetten. Drie dagen als je er nog leuke grafieken bij wilt hebben 8)
StoreCore.io

16
Je mag ook geen appels met peren vergelijken. Statistisch trouwens ook niet. Met twee kleinere webshops en een paar honderd artikelen zit ik nu op zo'n 120 MB ruwe data en dan knikker ik ook nog regelmatig van alles weg.

Als bijvoorbeeld na een A/B-test een beslissing is genomen, staat de conclusie op papier en kan de data naar de prullenbak. Misschien jammer voor de econometrist die erop had kunnen afstuderen, maar dan ben ik toch meer ondernemer dan automatiseerder. Mijn hoogleraar Statistiek kon prachtige verhandelingen houden over het verschil tussen gegevens en informatie, maar dan wordt het hier wel erg off topic.
StoreCore.io