Sinds 6 jaar hebben we een webwinkel. Omdat ik zelf PHP programmeer, was het makkelijk om de shop op maat te maken, en 90% van de code is nu door mij geschreven. Ik heb nu dus een shop op maat, waarbij ik vooral de volgende dingen waardeer:
1. de mogelijkheid om verschil te maken tussen brievenbus- en pakketpost (per product wordt dit aangegeven, waardoor de shop zelf het eindgewicht en soort zending berekent -> de klant ziet dus de verzendkosten én hoeveel gram hij nog kan toevoegen voor dezelfde verzendkosten)
2. Twee voorraadlocaties. 1 van de 2 is in NL voor alleen Nederlandse klanten, de ander in het buitenland voor buitenlandse klanten. Als klanten op de site bestellen, wordt hun bestelling van de juiste voorraad afgehaald. Elke locatie heeft ook zijn eigen beheerdersaccount, waardoor hij niet de bestellingen van de andere locatie ziet. Ook hebben ze elk eigen factuurnummers en btw-tarief, zien de klanten bij de een wel iDEAL (nederland) en bij de andere niet.
3. voorraadlocatie A kan 'inkopen' bij voorraadlocatie B en vv. Wanneer A de de zending van B ontvangt, kan A met een druk op de knop de zending toevoegen aan zijn eigen voorraad.
4. ik kan de site inkoopadvies laten geven. Per product is een leverancier bekend, inkoopprijs en verkoopaantallen. Zo ziet de site hoeveel ik bij een leverancier zou moeten bestellen voor de komende 3 maanden, en ook bij welke ik het beste eerst kan bestellen voor de meeste winst.
5. etiketten afdrukken door simpelweg bestellingen aan te vinken
6. klanten kunnen foto's uploaden bij elk product
7. per land verzendduur invoeren, een land toewijzen aan een verzendzone. Deze verzendzone kent tarieven voor zowel brievenbus- als pakketpost. Deze verzendzones gelden per voorraadlocatie.
Heel mooi en handig allemaal, maar ik mis ook bepaalde dingen. Bijvoorbeeld couponcodes, tijdelijke kortingen op producten van één merk, "andere klanten bekeken ook", mobiele versie, combinaties maken van producten, en hier kortingen op geven en meer dingen die in standaard pakketten normaal zijn.
Mijn grote probleem is dat ik nu te weinig tijd heb (en blijft voorlopig ook zo) om mijn wensenlijstje zelf te implementeren. Het geld om even de site opnieuw te laten bouwen is er helaas ook niet.
Daarom mijn vraag: bestaat er een open source pakket die bovenstaande zaken in zich heeft, desnoods met plugins/extensies? Magento heb ik grote weerstand tegen wegens duurdere hosting, en omdat ik nu eenmaal van simpele systemen houd, en niet onnodig zwaar.
Ik weet van een aantal pakketten dat er 'multiple stores' in zit, maar daar gaat het om de front-ends, en hier is dus ook sprake van 2 voorraadadministraties. Dank bij voorbaat!
Re: 2 voorraadlocaties, meerdere talen en muntsoorten ....
2Als ontwikkelaar begrijp ik je dilemma heel goed. Maar ik denk dat je het linksom óf rechtsom niet gemakkelijk kunt oplossen. Het is bijna kiezen uit twee kwaden: óf je besteedt een week aan het zelf inbouwen van je verlanglijst óf je besteedt een week aan de switch naar een webshopplatform dat meer biedt dan je nu al kunt.
Van Magento zou ik niet zou huiverig zijn. Als je Apache kunt tweaken, en jij kunt dat waarschijnlijk wel, mag het geen onoverkomelijk probleem zijn. Maar dan nog denk ik dat je niet onder een week ombouwen uitkomt. Linksom of rechtsom.
Van Magento zou ik niet zou huiverig zijn. Als je Apache kunt tweaken, en jij kunt dat waarschijnlijk wel, mag het geen onoverkomelijk probleem zijn. Maar dan nog denk ik dat je niet onder een week ombouwen uitkomt. Linksom of rechtsom.
Re: 2 voorraadlocaties, meerdere talen en muntsoorten ....
3Tijd gaat het sowieso kosten; daar kom ik inderdaad niet onderuit. De reden dat ik naar een bekend platform neig, is het (uiteindelijke) gemak en de hoop functies die er bij komen. Verder het doorvoeren van upgrades, nieuwe modules die beschikbaar komen, support etc. Ook wil ik onze producten op eBay kunnen zetten met voorraadkoppeling (nu kan ik me wel heel hard gaan verdiepen in de eBay-api, maar als er al extensies bestaan, heb ik geen zin om het wiel opnieuw uit te vinden.)
Maar mijn vraag is eigenlijk: is er een pakket waarin mijn wensenlijst van hierboven mogelijk is, zonder in de core te knutselen (waardoor updates niet/lastig te installeren zijn)? Het zelf maken van een eenvoudige extensie vind ik geen probleem, evenals het betalen van een eenmalig bedrag voor een extensie (mits het geen 500 euro oid is voor een simpel iets). Nou heb ik begrepen dat Magento toch ook behoorlijk pittig is om daar extensies voor te maken.
Ik kan natuurlijk wel allerlei winkelpakketten gaan installeren op mijn server om te testen, maar wil dan eerst even weten welke van de -tig pakketten een optie is, of juist een no-go.
Maar mijn vraag is eigenlijk: is er een pakket waarin mijn wensenlijst van hierboven mogelijk is, zonder in de core te knutselen (waardoor updates niet/lastig te installeren zijn)? Het zelf maken van een eenvoudige extensie vind ik geen probleem, evenals het betalen van een eenmalig bedrag voor een extensie (mits het geen 500 euro oid is voor een simpel iets). Nou heb ik begrepen dat Magento toch ook behoorlijk pittig is om daar extensies voor te maken.
Ik kan natuurlijk wel allerlei winkelpakketten gaan installeren op mijn server om te testen, maar wil dan eerst even weten welke van de -tig pakketten een optie is, of juist een no-go.