Hoi allemaal,
Wat is nou een goeie methode om er achter te komen of er genoeg gezocht wordt op een specifiek zoekwoord om het een "profitable niche" te maken? Ergens zal het gebruik van het Google Adwords Hulpprogramma voor Zoekwoorden van pas komen.
Stel ik heb het aanvankelijke idee pannen te gaan verkopen in Nederland; ik typ in het Adwords-hulpproggramma pannen in en merk dat er lokaal 74000 keer op gezocht wordt. Ik weet dat 74000 verschrikkelijk vaak is, want ik heb al veel keywords bekeken. Vervolgens zie ik dat de concurentie "normaal" (niet hoog) is.
Ergens zou ik dan zeggen: "Geweldig, dit woord heeft de potentie ernom veel verkeer op te leveren". (Even daargelaten dat "pannen" als zoekopdracht te algemeen is om te weten wat mensen willen bereiken ermee.) Toch weet ik uit ervaring dat dit zwaar tegenvalt.
Hoe komt dit? Misschien een heel simpele vraag. Ik ben benieuwd naar hoe dit zit. Het is namelijk belangrijk bij het bepalen welk van mijn produkt-ideeen het meest levensvatbaar zou kunnen zijn voor verkoop in een webwinkel.
Verder heb ik nog een hele lijst met vragen die ik in de rest van dit topic hoop te kunnen stellen. Ik hoop dat er op het forum iemand is die veel van het Adwords-hulpprogramma weet en in de loop van de tijd veel vragen kan beantwoorden op het gebied van de interpretatie v/d resultaten.
Alvast bedankt!
Martin
Re: Resultaten Adwords-Hulpprogramma interpreteren
2Beste Martin,
Ik zag je post staan en dacht ik ga je even verder helpen. Jou vraag is zeker niet simpel, maar eerder doordacht. AdWords zoekwoorden tool is inderdaad de juiste keuze om te bepalen of bepaalde zoektermen interessant zijn om te gebruiken. Echter moet je er rekening mee houden dat de keywordtool van AdWords bedoeld is voor PPC (pay per click) campagnes.
Op het moment dat je normaliter een adwords campagne gaat opzetten en je wilt kijken wat het zoekvolume op een bepaalde zoekterm is, geeft hij een resultaat gebaseerd op brede zoekopdrachten. Dit houdt in dat ongeacht waar het zoekwoord in de zoekopdracht voor komt, het mee wordt genomen in de maandelijkse zoekresultaten.
Simpel voorbeeld:
-"Fietsen in de ardenne"
-"Race fietsen"
-"water fietsen"
-"brom fietsen"
-"Fietsen"
Bij al de bovengenoemde zoekopdrachten komt de zoekterm Fiets voor en word daarom opgeslagen in het maandelijkse zoekvolume.
Beter is om te kijken wat het exacte zoekvolume is. Het exacte zoekvolume is het aantal maandelijkse zoekopdrachten in de exacte volgorde van een bepaald zoekopdracht. Deze kun je binnen de keywordtool van AdWords links aan vinken.
Stel je zou dan op "Fiets" zoeken. Geeft de keywordtool het exacte maandelijkse zoekvolume van deze zoekterm weer.
Je zal zien dat het aantal zoekopdrachten wellicht in factor 10 tot 100 minder is. Maar dit geeft wel een realistischer beeld wat je ook terug gaat zien in zowel je prognoses als strategien en Analytics.
Houdt er dus ook rekening mee dat je met je organische vindbaarheid enkel in exacte woord keuzes verkeer binnen kan trekken terwijl je met adverteren het in de breedte kan doen.
TIP: Kijk altijd bij het kiezen van je zoekwoorden naar de concurrentie op de gekozen zoekwoorden.
Ik hoop je hiermee verder geholpen te hebben.
Vriendelijke Groet,
Kevin van Dijk - AlphaSolutions
Ik zag je post staan en dacht ik ga je even verder helpen. Jou vraag is zeker niet simpel, maar eerder doordacht. AdWords zoekwoorden tool is inderdaad de juiste keuze om te bepalen of bepaalde zoektermen interessant zijn om te gebruiken. Echter moet je er rekening mee houden dat de keywordtool van AdWords bedoeld is voor PPC (pay per click) campagnes.
Op het moment dat je normaliter een adwords campagne gaat opzetten en je wilt kijken wat het zoekvolume op een bepaalde zoekterm is, geeft hij een resultaat gebaseerd op brede zoekopdrachten. Dit houdt in dat ongeacht waar het zoekwoord in de zoekopdracht voor komt, het mee wordt genomen in de maandelijkse zoekresultaten.
Simpel voorbeeld:
-"Fietsen in de ardenne"
-"Race fietsen"
-"water fietsen"
-"brom fietsen"
-"Fietsen"
Bij al de bovengenoemde zoekopdrachten komt de zoekterm Fiets voor en word daarom opgeslagen in het maandelijkse zoekvolume.
Beter is om te kijken wat het exacte zoekvolume is. Het exacte zoekvolume is het aantal maandelijkse zoekopdrachten in de exacte volgorde van een bepaald zoekopdracht. Deze kun je binnen de keywordtool van AdWords links aan vinken.
Stel je zou dan op "Fiets" zoeken. Geeft de keywordtool het exacte maandelijkse zoekvolume van deze zoekterm weer.
Je zal zien dat het aantal zoekopdrachten wellicht in factor 10 tot 100 minder is. Maar dit geeft wel een realistischer beeld wat je ook terug gaat zien in zowel je prognoses als strategien en Analytics.
Houdt er dus ook rekening mee dat je met je organische vindbaarheid enkel in exacte woord keuzes verkeer binnen kan trekken terwijl je met adverteren het in de breedte kan doen.
TIP: Kijk altijd bij het kiezen van je zoekwoorden naar de concurrentie op de gekozen zoekwoorden.
Ik hoop je hiermee verder geholpen te hebben.
Vriendelijke Groet,
Kevin van Dijk - AlphaSolutions
Re: Resultaten Adwords-Hulpprogramma interpreteren
3Is het wel allemaal 100% correct?
Soms vraag ik me af of de tool wel juist werkt.
Als voorbeeld:
google adwords[Exact] google insights (op schaal van 100)
nestkastjes 1000 ------ nestkastjes 21
nestkasten 390 ------- nestkasten 7
nestkast 390 --------- nestkast 39
nestkastje 390 ------ nestkastje 19
Als je dan naar de verhouding kijkt, klopt er toch iets niet
Kan iemand mij nu zeggen welke van deze 4 woorden het best zijn
Een top 4 maken en uitleggen waarom.
Dan snap ik het misschien wel
, want als ik dan op breed of woordgroep ga zoeken, dan is het weer helemaal anders.
Soms vraag ik me af of de tool wel juist werkt.
Als voorbeeld:
google adwords[Exact] google insights (op schaal van 100)
nestkastjes 1000 ------ nestkastjes 21
nestkasten 390 ------- nestkasten 7
nestkast 390 --------- nestkast 39
nestkastje 390 ------ nestkastje 19
Als je dan naar de verhouding kijkt, klopt er toch iets niet
Kan iemand mij nu zeggen welke van deze 4 woorden het best zijn
Een top 4 maken en uitleggen waarom.
Dan snap ik het misschien wel