BTW vraagje

1
Hallo,

Ik heb even een vraagje over de BTW uit Amerika en Europa aangezien ik alles graag zeker wil weten voordat ik ga beginnen binnenkort.
Ik ga artikelen importeren uit Amerika, valt hier BTW aan terug te vorderen? Op de belastingdienst website lees ik namelijk van niet.
De goederen verkoop ik in Europa, hier moet ik voor elk land 19% rekenen volgens mij, deze draag ik gewoon aan de belastingdienst?

Daarnaast over de artikelen die binnenkomen worden de ene keer wel invoerrechten geheven en de andere keer niet, valt hier aan wat te doen? Of moet je gewoon geluk hebben dat ze douane ze niet controleert en dus die keer geen extra kosten betaald?

Graag hoor ik iemand die mij dit kan uitleggen.

Re: BTW vraagje

2
danielos schreef:Hallo,

Ik heb even een vraagje over de BTW uit Amerika en Europa aangezien ik alles graag zeker wil weten voordat ik ga beginnen binnenkort.
Ik ga artikelen importeren uit Amerika, valt hier BTW aan terug te vorderen? Op de belastingdienst website lees ik namelijk van niet.
De BTW die je in NL betaalt die kan je terug vorderen. De 19% BTW die de Nederlandse fiscus rekent over de import kan je dus terug vorderen. Eventuele BTW die je in Amerika betaalt (Sales Tax) die kan je niet terug vorderen. Meestal wordt die echter niet gerekend.
De goederen verkoop ik in Europa, hier moet ik voor elk land 19% rekenen volgens mij, deze draag ik gewoon aan de belastingdienst?
Tenzij je buitenlandse klant een geldig EU BTW nummer heeft, reken je altijd 19% BTW
Daarnaast over de artikelen die binnenkomen worden de ene keer wel invoerrechten geheven en de andere keer niet, valt hier aan wat te doen? Of moet je gewoon geluk hebben dat ze douane ze niet controleert en dus die keer geen extra kosten betaald?

Graag hoor ik iemand die mij dit kan uitleggen.
Van "geluk" is nooit sprake. Als je de producten die je importeert niet goed aangeeft bij de douane, ben je in overtreding. Zie de site van de douane voor meer informatie. De producten moeten namelijk ook aan allerlei eisen voldoen. De meeste kleinere importeurs zijn hier echter helemaal niet van op de hoogte. Zorg dat jij dat wel bent.