Webwinkel mag niet zomaar op iedere locatie gevestigd worden

1
Vonnis: http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... kst=bv0158

In het kort: Omdat een webwinkel een detailhandel is, mag dit niet zomaar op iedere locatie worden gevestigd. Zo was er een webwinkel op een industrieterrein gevestigd wat dus in strijd is met het beleidsplan.. want een detailhandel winkel mag niet op een industrieterrein..

Werk je vanuit je huis? Wellicht even kijken of je huis het bestemmingsplan detailhandel heeft gekregen van de gemeente.

Flauw toch? Gaat een beetje erg ver. Er worden in tegenstelling tot een fysieke webwinkel geen producten over de toonbank verkocht.

Mijn stelling:
Ze zouden een aparte regeling moeten maken voor webwinkels die uitsluitend via het internet opereren.

Re: Webwinkel mag niet zomaar op iedere locatie gevestigd wo

2
Inderdaad. Deze regels zijn achterhaalt. Maar ook bedrijven als Bol.com zouden verkeerd zitten.

Geef me een goede reden waarom ik trouwens niet vanuit huis een webwinkel zou mogen runnen? als ik alles goed doe, en me aan alle wetgeving houd. Wat is het probleem? Tijden veranderen. En de opzet van bedrijven ook.

Re: Webwinkel mag niet zomaar op iedere locatie gevestigd wo

4
Als dit vonnis landelijk wordt gehandhaafd, dan ben ik bang dat er binnenkort duizenden webwinkeliers werkeloos zijn en er geen toekomst meer is voor kleine webwinkels. Dan moet je dus altijd gaan werken vanuit een winkelpand, wat niet te betalen is. Ook wel een vreemd gezicht, al die winkelpanden waar je niet naar binnen kan omdat het webwinkels zijn.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Webwinkel mag niet zomaar op iedere locatie gevestigd wo

6
Nou heb ik de wet er niet op nagekeken, maar je mag toch wel een eenmansbedrijf aan huis hebben? Waarom zou je dan niet een eenmans-webwinkel vanuit huis mogen hebben?
Tijd voor een toevoeging voor webwinkels in de wet; HBD die niks voor webwinkels doet maar moeten we wel betalen en gezeur omdat we geen winkelpand hebben.

Re: Webwinkel mag niet zomaar op iedere locatie gevestigd wo

7
Je mag inderdaad een eenmanszaak aan huis hebben alleen mag het sowieso geen overlast geven. Je mag ook geen fabriek beginnen als eenmanszaak vanuit je schuur. Of een kolenmijn in de achtertuin...

De webwinkelier heeft er geen last van dat er vrachtwagens en bestelbusjes een paar keer per dag naar hem/haar toekomen want daar word mee verdient, maar de buurman die niet zo lekker is en even op bed ligt zal er een bloedhekel aan hebben.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Bestemmingsplan en locatie webwinkel

8
Ter informatie onderstaand artikel.

Onderstaande van tweakers gehaald (bron: http://tweakers.net/nieuws/79134/rechte ... catie.html)



Door Olaf van Miltenburg, woensdag 4 januari 2012 17:01


Een webwinkel mag niet zomaar op elke locatie gerund worden, omdat het detailhandel betreft, vonnist de rechtbank van Den Bosch. Een webwinkel op een industrieterrein in Schijndel was strijdig met het bestemmingsplan.

Op een industrieterrein in Schijndel was het bedrijf Limoncello.nl gevestigd, dat drank levert die online is besteld. Branchevereniging Slijtersunie vond dat deze activiteit de belangen van haar leden schaadde en eiste van de gemeente Schijndel dat ze de vergunning voor het exploiteren van een slijtersbedrijf introk. Onder andere werd als reden opgevoerd dat webwinkels de leeftijd van klanten niet kunnen controleren.

De gemeente weigerde handhavend op te treden en verklaarde niet gemachtigd te zijn omdat geen sprake zou zijn van detailhandel als bedoeld in het geldende bestemmingsplan. Op de locatie werden producten niet rechtstreeks aan klanten over de toonbank verkocht, betoogde de gemeente. Uit een uitspraak van de Raad van State Raad van State zou op te maken zijn dat er geen sprake is van detailhandel als er sprake is van opslagruimte van waaruit goederen naar klanten die via internet bestellen, worden verstuurd.

De Slijtersunie was het niet eens met de gemeente en stapte naar de rechter. Die stelde de brancheorganisatie in het gelijk. Er is in dit geval wel degelijk sprake van detailhandel, bepaalt de rechter in zijn woensdag gepubliceerde vonnis. "Op de locatie worden via webwinkels goederen ter verkoop aan particulieren aangeboden, de via deze webwinkels gedane bestellingen worden geaccepteerd, de betaling van deze goederen wordt gecontroleerd, de bestelde goederen worden verzameld, verpakt, verzendgereed gemaakt en ter verzending aangeboden. Daarmee is sprake van detailhandel."

Webwinkels kunnen dan ook alleen gerund worden vanuit woonwijken, industrieterreinen en andere locaties als het bestemmingsplan bepaalt dat daar detailhandel is toegestaan, volgt uit het vonnis. Daarmee kan de uitspraak verstrekkende gevolgen hebben.