Is dit anders dan een normale factuur? Het is de 1e keer dat ik deze vraag krijg.
De BTW is apart vermeld op de factuur (gewoon 19%) en ik neem aan dat het daar om gaat toch?
Iemand die dit weet?

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
Hij heeft wel een BTW nummer opgegevenWouterjan schreef:Als hij geen btw nummer heeft opgegeven valt er ook niks te controleren en is het dus nooit een intracommunautaire levering.
Ja, jij hoeft nu geen btw af te dragen.trashydiva schreef:Houdt dit dan in dat ik een nieuwe factuur moet aanmaken, met een 0% BTW tarief erop, als ik het goed begrijp?
Ik snap nog niet helemaal hoe dit werkt, want de spullen op de site zijn incl. btw normaal gesproken. Dit betekent dus dat hij ze goedkoper krijgt? (even kort door de bocht gezegd)
Nee, de volledige heffing is in dat geval verlegd, dus ook de btw over verzendkosten, transactiekosten, administratiekosten, enzovoort.trashydiva schreef:Ik wil nu een nieuwe factuur aanmaken in Word, waarbij ik de BTW eraf haal, maar nu de stomste vraag ooit waarschijnlijk; moeten er over de verzendkosten wel gewoon BTW berekend worden?
Op alle bijkomende kosten die je zelf aan klanten in rekening brengt, moet je in principe hetzelfde btw-tarief toepassen als op de goederen die je levert. Dat geldt voor verzendkosten, maar ook voor transactiekosten, administratiekosten, vervoersverzekeringen, enzovoort. Doe je dat niet, dan is het mogelijk om met btw te sjoemelen, zoals in het volgende rekenvoorbeeld:RicardoV schreef:Over transactiekosten hoef je sowieso toch helemaal geen btw te betalen?
Code: Selecteer alles
Beginsituatie:
Artikel excl. btw € 9,50
Transactiekosten € 0,45
———————————————————————————— +
Totaal excl. btw € 9,95
Btw 19% over € 9,50 € 1,81
———————————————————————————— +
Totaal incl. btw € 11,76
Prijs verlaagd en transactiekosten evenredig verhoogd:
Artikel excl. btw € 5,00
Transactiekosten € 4,95