Bepalen ROI

1
Goedemiddag allemaal,

Al geruime tijd een lezer op deze zeer informatieve website. Heb echter een vraag waar ik het antwoord niet in andere onderwerpen heb kunnen vinden.

Het zal jullie niet verbazen; momenteel ben ik druk met het opzetten van een webwinkel! Echter tijdens het schrijven van mijn ondernemingsplan heb ik voor mezelf een vraag openstaan:

Wat kan mijn return of investment zijn?

Momenteel is veel wat ik heb nog conceptueel en ben ik nog niet ingeschreven bij de KVK. (Ik heb immers nog geen activiteiten). Bij 99% van de groothandels is een inschrijving bij de KVK een vereiste te krijgen om toegang te krijgen tot de inkoopprijzen.

Mijn vraag is; hoe hebben jullie dit aangepakt en / of hebben jullie een advies voor mij?

(Reden waarom ik nog niet direct ingeschreven heb: Ik wil de "te verkopen waren" afstemmen op rentabiliteit van de business. Derhalve is een inschatting van ROI voor mij essentieel. En voorzover ik weet moet bij het inschrijven bij de KvK een opgave gedaan worden van wat je nu exact gaat verkopen.)

Re: Bepalen ROI

2
Waarom wil je de return on investment (ROI) of het investeringsrendement vooraf al doorrekenen? Dat is eigenlijk alleen relevant als je daadwerkelijk fors gaat investeren. Twee situaties:

Eigen vermogen. Als je privévermogen investeert in je webwinkel, moet de ROI hoger zijn dan het rendement op een middellange belegging in bijvoorbeeld Nederlandse staatsobligaties of een termijndeposito met een looptijd van een jaar. Is de ROI lager, dan kun je, simpel gezegd, je geld beter bij de bank vastzetten.

Vreemd vermogen. Voor het hefboomeffect moet de ROI hoger zijn dan de rente die je betaalt op een lening. Je verdient dan geld met het geld van een ander. Die rendementseis kun je ook stellen aan gemengde financieringsvormen, bijvoorbeeld het leasen van bedrijfsmiddelen of het verhogen van je hypotheek om een bedrijfsovername te financieren.

Als je het wilt doorrekenen, let dan vooral op indirecte kosten en verborgen kosten. Duizend euro winst is ineens geen winst meer als je "even" vergeet dat je daarvoor tientallen uren moet werken. Het opstarten van een webwinkel kost je het eerste jaar alles bij elkaar al gauw een paar honderd uur: calculeer daarvoor bijvoorbeeld een uurtarief in tegen het brutomodaalinkomen.
StoreCore.io

3
Hoi Ward,

Bedankt voor je reactie. Feitelijk is wat ik wil weten hoelang het duurt (i.c.m. de samenhandende vraag met hoeveel ik moet verkopen tegen welke marges) voordat ik mijn investering vanuit eigen vermogen heb terugverdiend.

Bij het maken van een inschatting van te realiseren marges loop ik dus spaak omdat ik geen inkoopprijzen weet.

Stel ik wil tv's gaan verkopen. Ik kan op internet de consumentenprijs gemakkelijk achterhalen maar geen inkoopprijzen, ik weet dus niet of ik dit product rendabel kan verkopen.

4
Jamievs schreef:Bij het maken van een inschatting van te realiseren marges loop ik dus spaak omdat ik geen inkoopprijzen weet.
Dan is het verstandig om, op basis van branchecijfers en inschattingen, drie scenario's te maken: negatief (het valt tegen), positief (het valt mee) en neutraal (er tussenin).

Beschouw je ondernemingsplan verder vooral als een levend document, nooit als een voldongen feit. Zodra je méér weet, moet je het plan ook kunnen bijstellen. Markten veranderen voortdurend, concurrenten zitten niet stil.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

6
Jan Speelgoedboer schreef:Kijk eens naar cijfers van HBD en zie wat je collega's presteren. Wat kun jij daarin slimmer doen? een lager kostenpeil nastreven? Hogere verkoopprijzen zal denk ik tegenwoordig niet meer meevallen met de huidige transparantie ..?
Bedankt voor de pointers. HBD is inderdaad een handige site!