De volgende situatie doet zich voor. Een klant heeft een bestelling geplaatst, en heeft aangegeven deze te komen ophalen. Wij doen dat alleen op afspraak. De eerste afspraak heeft de klant op het laatste moment afgezegd. Op mijn mail over een nieuwe afspraak heb ik geen reactie meer ontvangen
Wat doen jullie met zo'n situatie? En hoe lang blijf je er achteraan mailen?
Re: Klant haalt bestelling niet op
2Heeft de klant al betaald?
Zo nee, dan de bestelling annuleren.
Zo ja, nog een keer mailen dat de bestelling klaar ligt en dat de klant contact op moet nemen om een afspraak te maken.
Zo nee, dan de bestelling annuleren.
Zo ja, nog een keer mailen dat de bestelling klaar ligt en dat de klant contact op moet nemen om een afspraak te maken.
Re: Klant haalt bestelling niet op
4Gewoon geduldig zijn, niet te veel opdringerig mailen. Zeker als er al betaald is. Dit is juist een mooie kans op service te laten zien vanuit je bedrijf.
- Advertentie
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
Re: Klant haalt bestelling niet op
5Vervelend, zeker als er al betaald is..rustig afwachten denk ik. Misschien bellen om nieuwe afspraak te maken, als je zijn tel.nr. hebt?
Had er laatst ook een, die had afspraak gemaakt om 't op te halen maar kwam niet. Reageert ook niet meer op e-mail, dus maar geannuleerd.
Had er laatst ook een, die had afspraak gemaakt om 't op te halen maar kwam niet. Reageert ook niet meer op e-mail, dus maar geannuleerd.
Re: Klant haalt bestelling niet op
6Ik heb ooit een klant gehad die na 2 jaar pas zijn meubel kwam afhalen, die had in de gevangenis gezeten 

Re: Klant haalt bestelling niet op
7Toch lullig. Stel dat je op maat gemaakte producten maakt zit je dus 2 jaar met de rente, ruimte en risico kosten..!
Alles over webwinkels vind je op http://www.webshop-informatie.nl
Re: Klant haalt bestelling niet op
8Ik heb helaas geen telefoonnummer van de klant, maar ga er zeker nog even achteraan mailen. En op een gegeven moment houdt het ook op hoor...@noukbos schreef:Vervelend, zeker als er al betaald is..rustig afwachten denk ik. Misschien bellen om nieuwe afspraak te maken, als je zijn tel.nr. hebt?
Had er laatst ook een, die had afspraak gemaakt om 't op te halen maar kwam niet. Reageert ook niet meer op e-mail, dus maar geannuleerd.
Re: Klant haalt bestelling niet op
9Tanya schreef:Ik heb helaas geen telefoonnummer van de klant, maar ga er zeker nog even achteraan mailen. En op een gegeven moment houdt het ook op hoor...@noukbos schreef:Vervelend, zeker als er al betaald is..rustig afwachten denk ik. Misschien bellen om nieuwe afspraak te maken, als je zijn tel.nr. hebt?
Had er laatst ook een, die had afspraak gemaakt om 't op te halen maar kwam niet. Reageert ook niet meer op e-mail, dus maar geannuleerd.
Op zich ook wel een Lesson learned.. Bij vooruitbetaling altijd om een telefoonnummer vragen voor het "in geval van".
Mocht je het adres hebben: http://www.nummerzoeker.com/
Re: Klant haalt bestelling niet op
10De klant heeft de bestelling inmiddels toch nog opgehaald.Jamievs schreef:Op zich ook wel een Lesson learned.. Bij vooruitbetaling altijd om een telefoonnummer vragen voor het "in geval van".

De volgende keer zal ik zo'n afspraak inderdaad gewoon telefonisch maken.
Wat ik me wel afvraag is wiens verantwoordelijkheid het juridisch is dat de klant de bestelling ophaalt. Zegt de wet daar iets over?
Re: Klant haalt bestelling niet op
11Je bedoelt als jouw pand bijvoorbeeld afbrandt, of de klant dan nog recht heeft op geld terug/navordering?
Voor afhalen gelden dezelfde regels als voor koop op afstand. Jij draagt dus het risico over het product totdat deze wordt opgehaald door de klant.
Voor afhalen gelden dezelfde regels als voor koop op afstand. Jij draagt dus het risico over het product totdat deze wordt opgehaald door de klant.
Re: Klant haalt bestelling niet op
12Nee, ik bedoel, als de klant gewoon de bestelling helemaal nooit meer komt ophalen.RicardoV schreef:Je bedoelt als jouw pand bijvoorbeeld afbrandt, of de klant dan nog recht heeft op geld terug/navordering?
Voor afhalen gelden dezelfde regels als voor koop op afstand. Jij draagt dus het risico over het product totdat deze wordt opgehaald door de klant.
Moet ik dan op een bepaald moment het geld terug overmaken en de koop van mijn kant ontbinden?
Re: Klant haalt bestelling niet op
13Enerzijds is de maximale wettelijke levertermijn bij een koop op afstand 30 dagen. Je kunt niet aan die wettelijke verplichting voldoen als de klant niet binnen 30 dagen komt opdagen. Dat kun je overmacht noemen; door toedoen van de klant kun je niet aan je leveringsverplichting voldoen en dag mag een reden zijn om de koop na 30 dagen te ontbinden.
Interessante vraag is dan: moet je de koper omgekeerd ook 30 dagen de tijd gunnen om iets op te halen? Je zult in elk geval een redelijke termijn moeten aanbieden. Dat is duidelijk niet "u moet het per se morgen ophalen", want dat is onredelijk bezwarend, maar hoeveel langer dan wel?
Anderzijds mag je telefonisch of per e-mail altijd een individuele overeenkomst aangaan. Bij een individuele overeenkomst mag je tot op zekere hoogte afwijken van wettelijke bepalingen én van je algemene voorwaarden.
Interessante vraag is dan: moet je de koper omgekeerd ook 30 dagen de tijd gunnen om iets op te halen? Je zult in elk geval een redelijke termijn moeten aanbieden. Dat is duidelijk niet "u moet het per se morgen ophalen", want dat is onredelijk bezwarend, maar hoeveel langer dan wel?
Anderzijds mag je telefonisch of per e-mail altijd een individuele overeenkomst aangaan. Bij een individuele overeenkomst mag je tot op zekere hoogte afwijken van wettelijke bepalingen én van je algemene voorwaarden.
Dat hangt er dus van af wat eventueel hebt afgesproken en wat je bedoelt met "helemaal nooit meer": 3 dagen, 2 weken, die wettelijke 30 dagen?Tanya schreef:Nee, ik bedoel, als de klant gewoon de bestelling helemaal nooit meer komt ophalen. Moet ik dan op een bepaald moment het geld terug overmaken en de koop van mijn kant ontbinden?