Hebben jullie ook zo'n kaartje voor aankopen in groothandel bedrijven zoals Makro of Sligro?
Ik maak af en toe gebruik van deze mogelijkheid. Pas geleden heb ik gelezen dat het mag de btw van jouw aankoop in deze bedrijven af te trekken in jouw aangifte omzetbelasting. Maar geldt dat alleen voor de horeca ondernemers of voor iedereen? want wat ik normaal daar koop is voor eigen consumptie, daarom heb ik (nog) nooit de btw van mijn Makro of Sligro kassabonnen afgetrokken.
Re: bij Makro of Sligro kopen... btw aftrekken?
2Alleen als het goederen voor jouw bedrijf betreft mag je dat doen. Je kan wel wat opvoeren bij kantinekosten om zodoende de BTW terug te vorderen op voedsel en drinken, maar er zijn regels voor hoeveel euro per personeelslid je maximaal mag aftrekken. Ga je over die grens heen dan wordt het bij je inkomen opgeteld en betaal je daar weer belasting over. Exacte regels durf ik zo niet te zeggen, die zoek je best even op 

3Alles wat je zakelijk koopt kun je de BTW aftrekken dus ook bonnetjes van Sligro en Makro.
Bij kosten waarbij je zelfstandig als mens voordeel hebt (zakenlunch / zakendiner / onduidelijk congres) heb je representatiekosten. representatiekosten als voedsel, drank, genotsmiddelen, representatie, congressen, seminars, studiereizen e.d.: kun je kiezen om 100% af te trekken maar is er een drempel van 4300 (dus alles hierboven is aftrekbaar) of kiezen voor om 73,5% van de bon af te trekken van de belasting, zonder drempelbedrag (in 95% gevallen de beste keuze voor MKB).
Het moet dan wel nog steeds aantoonbaar zakelijk zijn. Dus je kerstdiner kopen bij de Sligro en met eigen gezin opeten is (eigenlijk
) niet aftrekbaar. Een net (zaken)pak met stropdas omdat je een presentatie moet geven is óók niet aftrekbaar (tenzij er een groot logo van je bedrijf op gedrukt is, dan weer wel).
Bij kosten waarbij je zelfstandig als mens voordeel hebt (zakenlunch / zakendiner / onduidelijk congres) heb je representatiekosten. representatiekosten als voedsel, drank, genotsmiddelen, representatie, congressen, seminars, studiereizen e.d.: kun je kiezen om 100% af te trekken maar is er een drempel van 4300 (dus alles hierboven is aftrekbaar) of kiezen voor om 73,5% van de bon af te trekken van de belasting, zonder drempelbedrag (in 95% gevallen de beste keuze voor MKB).
Het moet dan wel nog steeds aantoonbaar zakelijk zijn. Dus je kerstdiner kopen bij de Sligro en met eigen gezin opeten is (eigenlijk

Nu op mijn weblogs:
- Advertentie
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
5Hallo,
(ik spreek hier voor een niet horeca eenmanszaak / samenwerkingsverband zonder personeel / B.V. - DGA)
Nee, niet alles is aftrekbaar bij de makro of Sligro.
Koffie, thee en aangelegenheden zijn aftrekbaar. Maar je moet echt kijken of het geen dat je daar koopt ook echt te verwanten is aan je onderneming.
Representatieve kleding is zonder meer NIET aftrekbaar, mits er een duidelijke bedrukking / logo op staat. Wat minder bekend is, is dat het logo overduidelijk op de kleding moet staat.
Voor ondernemers / rechtspersonen met personeel ligt het weer iets anders. Kantine kosten zijn kosten, dus aftrekbaar (tot op zekere hoogte). Ook bijvoorbeeld bier en zulks is aftrekbaar en op te nemen in de kosten. Denk maar aan de vrijdag middag borrel of het werk.
(ik spreek hier voor een niet horeca eenmanszaak / samenwerkingsverband zonder personeel / B.V. - DGA)
Nee, niet alles is aftrekbaar bij de makro of Sligro.
Koffie, thee en aangelegenheden zijn aftrekbaar. Maar je moet echt kijken of het geen dat je daar koopt ook echt te verwanten is aan je onderneming.
Representatieve kleding is zonder meer NIET aftrekbaar, mits er een duidelijke bedrukking / logo op staat. Wat minder bekend is, is dat het logo overduidelijk op de kleding moet staat.
Voor ondernemers / rechtspersonen met personeel ligt het weer iets anders. Kantine kosten zijn kosten, dus aftrekbaar (tot op zekere hoogte). Ook bijvoorbeeld bier en zulks is aftrekbaar en op te nemen in de kosten. Denk maar aan de vrijdag middag borrel of het werk.