Gebruik van handelsnaam door een ander

1
Beste allemaal,

Ik ziet met een punt en ik weet niet precies waar ik het kon plaatsen, dus vandaar maar hier. Sinds juli 2011 is onze onderneming bij de KVK geregistreerd met een paar handelsnamen. Onze 'hoofd handelsnaam' wordt nu door een andere/concurrerende partij gebruikt bij sites als wordpress.com en blogspot.com. dus een voorbeeld: http://www.'onze handelsnaam'.wordpress.com

Echter is onze handelsnaam (nog) niet geregistreerd als merk, maar dus alleen als handels- en domeinnaam. Kunnen wij hier iets tegen doen of kan het echt alleen als je naam ook een merk is?

Alsvast bedankt!
http://www.pyjamaonline.nl
Dé site voor betaalbare nachtmode van goede kwaliteit

Re: Gebruik van handelsnaam door een ander

2
Of je de naam wel of niet ergens geregistreerd hebt dat maakt niet uit. Het gaat er om wie de naam als eerste daadwerkelijk gebruikte en of er verwarring kan ontstaan. Als zij doen alsof ze jouw zijn dan heb je een makkelijk verhaal. Ook als de activiteiten sterk gelijkend zijn maak je een kans.

Begin eens met het sturen van een brief/mail waar je vraag om de namen over te dragen omdat je vind dat jij recht hebt op de namen, want jij gebruikte deze naam als eerste.
Mocht de tegenpartij hier geen gehoor aan geven dan zal je het via een advocaat moeten spelen.

4
Het handelsnaamrecht kent inderdaad een onderscheid tussen gevaar van verwarring en misleiding. Dat is min of meer het verschil tussen toeval (gevaar van verwarring) en boze opzet (misleiding). Als ik je openingspost zo lees, is dit een geval van misleiding met boze opzet en kun je er een zaak van maken.

Ook gevaar van verwarring is een punt, maar daarmee sta je soms minder sterk. Als je De Vries heet, mag je een slagerij beginnen onder de handelsnaam Slagerij de Vries, zelfs als er elders in Nederland al een andere Slagerij de Vries is. Algemene soortaanduidingen en eigen persoonsnamen zijn voor iedereen vrij te gebruiken.

Is een praktijkvoorbeeld: zoek maar eens op "Slagerij de Vries" bij de KvK.
StoreCore.io
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

5
Bedankt voor de reacties! Ik ga er vanuit dat het met opzet is gedaan, aangezien de pagina's later zijn aangemaakt dan onze eigen pagina's. Uiteraard kan ik hier niet meteen vanuit gaan dus ik ga een mooie brief opstellen om in eerste instantie even contact met hun op te nemen en om uitleg te vragen. Pyjama en online zijn inderdaad twee verschillende woorden, maar de combinatie bij elkaar is geen echt woord. Ach, niet meteen van het slechtst uitgaan..eerst maar even om uitleg vragen ;)
http://www.pyjamaonline.nl
Dé site voor betaalbare nachtmode van goede kwaliteit