Hoe bereken ik de juiste verkooprijs als ik een artikel doorverkoop.
Fictief voorbeeld: ik koop een artikel in voor € 500,00 excl. BTW. Ik wil bij verkoop € 100,00 winst maken.
Wat is dan mijn verkoopprijs incl. BTW, en hoe bereken ik deze (rekening houdend met af te dragen BTW etc.).
Hoop dat de vraag een beetje duidelijk is, alvast bedankt,
Re: verkoopprijs en winst berekenen.
2500 + 100 = 600
600 x 1,19 (19% btw) = € 714,- verkoopprijs
Maar dit moet je als toekomstig ondernemer toch minimaal wel zelf kunnen uitrekenen...
600 x 1,19 (19% btw) = € 714,- verkoopprijs
Maar dit moet je als toekomstig ondernemer toch minimaal wel zelf kunnen uitrekenen...
3Inkoop 500joekzz schreef:Hoe bereken ik de juiste verkooprijs als ik een artikel doorverkoop.
Fictief voorbeeld: ik koop een artikel in voor € 500,00 excl. BTW. Ik wil bij verkoop € 100,00 winst maken.
Wat is dan mijn verkoopprijs incl. BTW, en hoe bereken ik deze (rekening houdend met af te dragen BTW etc.).
Hoop dat de vraag een beetje duidelijk is, alvast bedankt,
Winst 100
Totaal 600
600x1.19=714
Verkoopprijs zou dan 714 euro zijn.
4+ kosten voor betalen
+ kosten voor verpakking
+ kosten voor verzending
+ kosten voor reklame
Allemaal doorberekenen. Anders haal je de 100 euro netto niet.
+ kosten voor verpakking
+ kosten voor verzending
+ kosten voor reklame
Allemaal doorberekenen. Anders haal je de 100 euro netto niet.
- Advertentie
Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!
5toch nog even: waar blijft btw over de 500 inkooprijs, je koopt toch in incl. btw
een kennis berekende als volgt:
500 + 95 (btw) = 595 + 100 = 695 + 132,05 (btw) = 827,05 (verkoopprijs)

6Klopt niet, want nu reken je btw deels dubbel: € 95 btw + € 132,05 btw = € 227,05 btw op een verkoopprijs van € 827,05 inclusief btw is gelijk aan meer dan 37,8% btw...joekzz schreef:toch nog even: waar blijft btw over de 500 inkooprijs, je koopt toch in incl. btw
De btw die je betaalt over de inkoop, ontvang je terug.
8Dan kan je aan de gang blijfen natuurlijk.Ilonajoy schreef: + kosten voor reklame
+ Kosten Hosting.
+ Kosten administratie.
+ Kosten contact onderhoud met leverancier.
+ Kosten koffie ochtend en middag.
Uiteindelijk moet je dit natuurlijk wel allemaal door berekenen maar voor je totale winst en een winstgevend business plan maar hier vroeg de TC niet om.
9Dat is waar: het ABC van activity-based costing lijkt me meer iets voor gevorderden.menyo schreef:Dan kan je aan de gang blijfen natuurlijk.Ilonajoy schreef: + kosten voor reklame
+ Kosten Hosting.
+ Kosten administratie.
Uiteindelijk moet je dit natuurlijk wel allemaal door berekenen maar voor je totale winst en een winstgevend business plan maar hier vroeg de TC niet om.
10De vraag was simpel en het antwoord van Ward duidelijk. Soms is een bevestiging wel handig
Nogmaals dank.

Nogmaals dank.
11Dan kan je aan de gang blijfen natuurlijk.
+ Kosten Hosting.
+ Kosten administratie.
Uiteindelijk moet je dit natuurlijk wel allemaal door berekenen maar voor je totale winst en een winstgevend business plan maar hier vroeg de TC niet om.[/quote] Dat is waar: het ABC van activity-based costing lijkt me meer iets voor gevorderden.[/quote]
Hoeft niet persé alleen voor gevorderden.
Je kunt een gemiddelde berekening maken van de kosten per product/bestelling en deze doorberekenen.
Denk aan kosten voor je verpakking, opvulling, tape en je portokosten.
Ik reken ook niet elke minuut door, maar ik denk wel dat je bepaalde kosten moet meerekenen in de verkoopprijs. (ok, koffie is wat overdreven...
)
Er wordt toch gevraagd naar netto winst?
Dat is meer dan alleen btw uitrekenen.
+ Kosten Hosting.
+ Kosten administratie.
Uiteindelijk moet je dit natuurlijk wel allemaal door berekenen maar voor je totale winst en een winstgevend business plan maar hier vroeg de TC niet om.[/quote] Dat is waar: het ABC van activity-based costing lijkt me meer iets voor gevorderden.[/quote]
Hoeft niet persé alleen voor gevorderden.
Je kunt een gemiddelde berekening maken van de kosten per product/bestelling en deze doorberekenen.
Denk aan kosten voor je verpakking, opvulling, tape en je portokosten.
Ik reken ook niet elke minuut door, maar ik denk wel dat je bepaalde kosten moet meerekenen in de verkoopprijs. (ok, koffie is wat overdreven...

Er wordt toch gevraagd naar netto winst?
Dat is meer dan alleen btw uitrekenen.
12Het is aan ons om deze dingen te vertalen aan de niet financiële ondernemer, toch?
Kostprijs
De simpelste methode is de integrale kostpijs methode (C : n + V : W). Constante kosten gedeeld door de normale verkoop / productie / afname, vermeerderd met de variabele kosten gedeeld door de werkelijke (verwachte) verkoop / productie / afname.
Kostprijs berekenen moet geen probleem zijn (EUR 500. in het voorbeeld). Er zit ook een stukje indirecte kosten bij (alle kosten die niet directe (dingen die in of aan het product zitten) met het product te maken hebben).
Wat ik probeer te vertellen is dat je ook nog een opslag moet berekenen over deze indirecte kosten.
Want het zou zonde zijn als je een leuke omzet hebt behaald, maar je indirecte kosten je de kop kosten, omdat je hier geen rekening mee hebt gehouden.
De makkelijkste manier om deze te berekenen is;
Verwachte aantal verkopen (500x)
Inkoopwaarde van de omzet (EUR 500.)
Indirecte kosten (zegge EUR 98.000)
Eventueel opslag verkoopkosten (verk.kosten = EUR 2.000)
Verwachte omzet (EUR 400.000)
1. Directe kosten p.p EUR 500.
2. Opslag indirecte kosten EUR 196.
3. Opslag ind. verkoopkosten EUR 2,50
Kostprijs = 500 + 196 + 2,5 = EUR 698.5. Winst opslag EUR 101,5 = EUR 800 + 19% BTW = EUR 952 verkoopprijs.
Berekening opslag indirecte kosten = EUR 98.000 : 500 (aantal verwachte verkopen) = EUR 196. p.p
Berekening opslag % verkoopkosten = 2.000 : 400.000 x 100% = 0.5% x 500 = EUR 2,50 p.p.
Maar ik blijf het zeggen, een exacte verkoopprijs is altijd moeilijk in te schatten. Je weet nooit exact hoeveel je gaat verkopen en je weet nooit hoeveel je indirecte (variabele) kosten kunnen zijn. Het enige wat je kunt doen is een "tool" te gebruiken om een indicatie te geven over de te verwachten resultaten en hierop je kostprijs aan te passen.
Kostprijs
De simpelste methode is de integrale kostpijs methode (C : n + V : W). Constante kosten gedeeld door de normale verkoop / productie / afname, vermeerderd met de variabele kosten gedeeld door de werkelijke (verwachte) verkoop / productie / afname.
Kostprijs berekenen moet geen probleem zijn (EUR 500. in het voorbeeld). Er zit ook een stukje indirecte kosten bij (alle kosten die niet directe (dingen die in of aan het product zitten) met het product te maken hebben).
Wat ik probeer te vertellen is dat je ook nog een opslag moet berekenen over deze indirecte kosten.
Want het zou zonde zijn als je een leuke omzet hebt behaald, maar je indirecte kosten je de kop kosten, omdat je hier geen rekening mee hebt gehouden.
De makkelijkste manier om deze te berekenen is;
Verwachte aantal verkopen (500x)
Inkoopwaarde van de omzet (EUR 500.)
Indirecte kosten (zegge EUR 98.000)
Eventueel opslag verkoopkosten (verk.kosten = EUR 2.000)
Verwachte omzet (EUR 400.000)
1. Directe kosten p.p EUR 500.
2. Opslag indirecte kosten EUR 196.
3. Opslag ind. verkoopkosten EUR 2,50
Kostprijs = 500 + 196 + 2,5 = EUR 698.5. Winst opslag EUR 101,5 = EUR 800 + 19% BTW = EUR 952 verkoopprijs.
Berekening opslag indirecte kosten = EUR 98.000 : 500 (aantal verwachte verkopen) = EUR 196. p.p
Berekening opslag % verkoopkosten = 2.000 : 400.000 x 100% = 0.5% x 500 = EUR 2,50 p.p.
Maar ik blijf het zeggen, een exacte verkoopprijs is altijd moeilijk in te schatten. Je weet nooit exact hoeveel je gaat verkopen en je weet nooit hoeveel je indirecte (variabele) kosten kunnen zijn. Het enige wat je kunt doen is een "tool" te gebruiken om een indicatie te geven over de te verwachten resultaten en hierop je kostprijs aan te passen.