Het gaat hier om een kleine webwinkel waar ik 6 producten verkoop. Je kunt betalen via overschrijving, PayPal en iDeal. Die laatste zorgt ervoor dat ik hoe dan ook naar de KVK moet, en heeft mijn ogen geopend over de administratieve kant die groter is dan ik vermoedde

Vanzelfsprekend heb ik wat kleine vragen m.b.t. BTW/KVK etc.
1: Kor Regeling. ik verwacht dat ik hoe dan ook in aanmerking kom voor de KOR regeling. Ik denk maximaal 5-10 producten per week te verkopen van €9,99. De BTW is dus minder dan 1345 euro. Moet ik hier in het begin al van uit gaan (en dus geen BTW aangifte doen?) Of moet ik me het eerste jaar 'normaal' gedragen, de administratie heel goed bijhouden en dus per kwartaal sowieso BTW afdragen wat ik later terugkrijg? Vind het een beetje onduidelijk omschreven die KOR regeling en begrijp niet goed wanneer deze ingaat.
2: Inkomstenbelasting. hoe zit het precies met de inkomstenbelasting? Wat/wanneer moet ik dit afdragen en wat zijn de regels m.b.t. een webshop die dus een kleine omzet heeft?
3: BTW afdracht. BTW rekenen over de verzendkosten is verplicht las ik. In mijn webshop bied ik de verzendkosten echter aan als 'Gratis'. Logisch, want alles kan opgestuurd worden via de normale brievenbuspost en een postzegel kost me 1 euro per verzending. Hoe moet ik dit documenteren in de administratie? En ik neem aan dat ik in mijn geval dus geen BTW hoef te rekenen naar de klant ivm het feit dat ik het 'gratis' aanbied?
4: KVK aanmelding. aanmelden bij de KVK is niet meer dan logisch. Ik wil me echter aanmelden onder een algemene naam, en niet zozeer onder de naam van de webshop. Ik wil de inschrijving voor meerdere doeleinden gebruiken. Ik begreep dat een heffing betalen (80 euro) aan het HBD ook verplicht is. Ik vind dit pure geldklopperij, gezien het feit ze niets toevoegen aan de webwinkel.
Als ik me registreer onder een algemene naam met als omschrijving "aanbieden verschillende webdiensten", laat het HBD me dan met rust? Gezien mijn omvang en sowieso de omschrijving van mijn inschrijving? Dat scheelt mij 80 euro, en mocht het ooit storm lopen kan ik me altijd nog registreren natuurlijk
5: Administratie bijhouden. Facturen uitprinten en bewaren is geen probleem. Ik heb echter weinig ervaring m.b.t. boekhouding, maar wil wel alles in eigen hand houden. Gezien de omvang van de shop wil ik niet te veel investeren, zeker niet in het begin, dus een boekhouder is geen optie.
Ik moet alle inkomsten en uitgaven bijhouden voor zover ik begreep. Moet ik dan per verkocht product een notitie maken in excel, waar ik de prijs excl. BTW en de BTW vermeld? En dan simpelweg alles optellen, en later mijn kosten aftrekken (inkoop van producten, enveloppen, hosting, postzegels etc)? Of moet ik specifieker zijn en moet ik bepaalde dingen op een bepaalde manier bijhouden?
Hopelijk niet teveel vragen in 1x