Webwinkel (eigen onderneming) starten op ander KvK nummer?

1
Ik ben van plan om een webwinkel te starten in een bepaald type camera. Mijn initiele plannen zijn redelijk kleinschalig. Voorlopig is mijn tijdsinvestering in de avonduren en weekenden dan ook ruim voldoende.

Het probleem is dat mijn werkgever hier niet achter staat. In mijn contract staat dat ik geen nevenactiviteiten mag doen naast mijn werk.

Ik wil mij hier niet door laten belemmeren maar ook zo min mogelijk risico lopen dat mijn werkgever hierachter komt. Wie kan mij hierin adviseren? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en mij van tips kunnen voorzien?

Waar ik tegenaan loop is dat een inschrijving bij de KvK nogal opvalt. Eventueel is het opstarten van mijn onderneming op naam van mijn vader een optie. Hij heeft echter al een eigen bedrijf (eenmanszaak). Ik vraag mij af hoe het zit met de belastingopgave? Is het mogelijk de belasting op eigen naam af te dragen terwijl de onderneming op naam van mijn vader staat? Of is mijn vader verplicht de belasting op eigen naam af te dragen? We zitten beide in de 52% schaal wat het makkelijker maakt maar het liefst houd ik dit strikt gescheiden.

Alvast bedankt.

mvg, Robert

Re: Webwinkel (eigen onderneming) starten op ander KvK numme

2
Allereerst als er in jou contract staat geen nevenactiviteit dan zou ik het ook laten.

Het kan op je vader naam natuurlijk, hij kan voor de webwinkel een tweede BTW nummer aanvragen waardoor de omzetbelasting alvast gesplitst is.

Inkomsten moet hij bij zijn inkomsten optellen voor de belasting. Ik verwacht wel problemen met de fiscus op deze manier. (Wel extra inkomsten en geen extra winst en jij die in principe zwarte inkomsten krijgt).

Misschien beter om toch eens met de werkgever te praten over de plannen? Wellicht wil de werkgever hier gerust in meewerken als de webwinkel geen bedreiging voor het bedrijf is.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

3
onlineretailer schreef:Het probleem is dat mijn werkgever hier niet achter staat. In mijn contract staat dat ik geen nevenactiviteiten mag doen naast mijn werk.
Ik kan me niet voorstellen dat je het niet doet omdat het in je contract staat? In bijna alle arbeidscontracten staan dit soort zaken. Dit is meestal de absolute grens. In praktijk zal je werkgever het waarschijnlijk erger vinden dat je er geheimzinnig over doet, dan indien je gewoon het vertelt.

Hoe je het vertelt, maakt natuurlijk wel veel uit. Als je aankomt met je eigen onderneming, gaan er natuurlijk alarmbelletjes rinkelen. Maar als jouw ambities echt niet zo groot zijn kun je beter gewoon het voorzichtig brengen. Als je zegt dat je als hobby dit eens wilt proberen in de zomervakantie. Een projectje samen met een kennis/vriend/familie dan lijkt het me dat hij hier niet tegen kan zijn tenzij het echt gerelateerd is aan het werk dat jij doet? En dat de wet je dan verplicht naar de KVK te stappen, is alleen een formaliteit natuurlijk.

Met geheimzinnigheid maak je het waarschijnlijk alleen maar erger! Overigens zal hij er altijd achter kunnen komen. De winkel moet op een adres komen (publiekelijk) je gaat telefoontjes krijgen, of email beantwoorden tijdens werktijd.... Het gaat in ieder geval niet vanzelf.
Nu op mijn weblogs:
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

5
vampirelord schreef:Je kan het ook op naam van je vrouw/vriendin doen.

Ik denk dat je zelf het beste kan inschatten hoe je werkgever er tegen aan kijkt. Sommige vinden het fantastisch en andere zullen denken dat je geen tijd/aandacht hebt voor je baan.
Met een beetje omega 3 moet dat wel te combineren zijn lijkt me.

6
Volgens mij kun je dan beter een gemeenschappelijke VoF met je vader opstarten. Paar overwegingen:

• Een VoF heeft een eigen btw-nummer en doet apart aangifte omzetbelasting.

• In een onderhandse akte kun je bij een VoF onderling de zeggenschap én winst verdelen: jij bijna alles, je vader bijna niets. De winst uit onderneming (voor de inkomstenbelasting) komt dan niet automatisch volledig bij je vader terecht, maar uitsluitend voor het deel waarop hij als vennoot recht heeft (al is het maar een euro, pro forma).

• Het voordeel van een onderhandse akte is bovendien: niemand, dus ook je werkgever niet, weet hoe het onderling geregeld is. Zou zomaar kunnen dat je vader een bedrijf runt dat hij ooit aan jou wil overdragen en dat je daarom alvast vennoot bent gemaakt, bijvoorbeeld.
StoreCore.io