Zijn (relatief) hoge verzendkosten wel een drempel?

1
Bij mijn webwinkel betaal je €4,95 verzendkosten ongeacht je nu 1 artikel dat per pakket verzonden wordt of een artikel dat door de brievenbus kan.
De reden was min of meer om te voorkomen dat iemand 1 artikel koopt waarbij ik al geen winst meer haal door de verzendkosten.
Nu heb ik van een veiling een vanalleswat kavel gekocht waarbij er 2x een reflecteren armband bij zat, omdat ik dacht dat het nooit zou lopen wou ik het eerst meegeven bij een bepaalde order maar toch heb ik het eerst in het aanbiedingshoekje geplaatst voor maar €1,80

Wat bleek; enkele dagen na het plaatsen hebben 2 personen het artikel al gekocht en verder geen andere producten, dus beide personen waren bereid om €5 aan verzendkosten te betalen voor een artikel dat nog geen eens €2 is!
Het product heb ik in een bubbelfolie envelope verstuurd dus ik heb meer aan de verzendkosten verdient dan aan het product zelf.
Nu is dit maar 1 voorbeeld en zo kan ik er nog wel een aantal noemen omdat veel mensen ook maa 1 halsband bestellen ect.

Ik vind het gewoon apart en vind dit wel een leuke discussie daarnaast vroeg ik mij af of meer mensen dit hebben? En zo ja waarom doen klanten dit? lui misschien zodat zij niet naar de winkel moeten maar dat het thuis wordt gebracht? het zijn inieder geval geen artikelen die je alleen bij mij vindt

Re: Zijn (relatief) hoge verzendkosten wel een drempel?

2
JeroenG schreef:Wat bleek; enkele dagen na het plaatsen hebben 2 personen het artikel al gekocht en verder geen andere producten, dus beide personen waren bereid om €5 aan verzendkosten te betalen voor een artikel dat nog geen eens €2 is!
Op basis van een populatie van n = 2 kun je geen betrouwbare uitspraken doen. Het kan om allerlei redenen toeval zijn: deze 2 personen hebben toevallig besteld, daarna volgt er 2 jaar lang geen vergelijkbare bestelling meer.
StoreCore.io

3
@ward daar gaat het hier niet om
De discussie die zou er om gaan waarom mensen iets van 2 euro kopen als er 5 euro verzendkosten zijn en ze dus 7 euro betalen.

Volgens mij is het inderdaad gemakzucht. Je hoeft niet naar een winkel, waar je moet zoeken naar iets dat ze misschien niet hebben.
Als ik nu iets tegenkom wat ik wil hebben kan ik dus 7 euro betalen voor iets van 2 euro of ergens anders gaan zoeken. Maar voor speciale dingen is dat heel lastig, en daar heb ik geen zin in. Gewoon meteen kopen, betalen en morgen heb ik het in huis.
Een fles shampoo koop je niet met 5 euro verzendkosten maar een leuke armband dus wel.

4
PaulG schreef:@ward daar gaat het hier niet om
De discussie die zou er om gaan waarom mensen iets van 2 euro kopen als er 5 euro verzendkosten zijn en ze dus 7 euro betalen.
@PaulG, daar gaat het hier deels wél om, want op basis van slechts 2 observaties moet je niet gaan zitten theoretiseren over kopersgedrag. Je kunt anders heel verkeerde conclusies gaan verbinden aan zuiver toeval. In dit geval bijvoorbeeld: “Ik moet alleen nog artikelen van € 1,80 gaan voeren want klanten betalen de € 4,95 verzendkosten toch wel.” Of als je gaat zitten rekenen: “Ik kan mijn verzendkosten met gemak meer dan het dubbele maken van de productprijs.”

Mijn punt is vooral: de topic starter hoopt algemene conclusies te kunnen verbinden aan 2 bestellingen van 1 artikel bij 1 webshop. Dat kan dus niet.

"Gemakzucht" is daarom ook een verklaring die je kunt dood-theoretiseren. Iedereen die niet de moeite neemt om af te reizen naar een bakstenen winkel maar thuis bestelt vanuit de luie stoel, is gemakzuchtig. Mooi, daarmee hebben we dan 100% van alle e-commerce verklaard, niet slechts die twee bestellingen: het is allemáál gemakzucht.
StoreCore.io
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

5
Ik noemde de armbanden als meest opmerkelijke voorbeeld omdat het een artikel is waarvan je weet dat het via de brievenbus komt ipv een pakket maar zoals ik ook zei ik verkoop ook halsbanden en riemen ect en daar zitten ook dagelijks klanten bij die voor 5-10euro iets bestellen.
Dus nee het zijn niet alleen die 2 voorbeelden...

6
Probeer je te verdiepen in de klant. Die armband kost dus €7 inclusief verzending. Blijkbaar vindt de klant dat een aanvaardbare prijs. Was het de eerder genoemde fles shampoo geweest, dan was de klant voor die €4.95 extra waarschijnlijk naar de winkel op de hoek gelopen. Het hangt dus helemaal van het product en de prijs van dat product af. Zelf koop ik regelmatig producten in de USA omdat die inclusief de hoge verzendkosten nog steeds goedkoper zijn dan hier in de winkel. Diezelfde hoge verzendkosten heb ik ook over voor producten die ik graag wil hebben, maar hier in de winkel niet kan kopen.

Mijn antwoord op jouw vraag zou dus zijn: voor producten die algemeen verkrijgbaar zijn en waar veel concurrentie in is, kunnen hoge verzendkosten je veel klanten kosten. Voor producten waar weinig concurrentie in is, of waarmee je ver onder de marktprijs zit, hoeven hoge verzendkosten geen drempel te zijn, zolang de eindprijs aanvaardbaar blijft.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

7
Cardexchange.com schreef:Probeer je te verdiepen in de klant. Die armband kost dus €7 inclusief verzending. Blijkbaar vindt de klant dat een aanvaardbare prijs. Was het de eerder genoemde fles shampoo geweest, dan was de klant voor die €4.95 extra waarschijnlijk naar de winkel op de hoek gelopen. Het hangt dus helemaal van het product en de prijs van dat product af. Zelf koop ik regelmatig producten in de USA omdat die inclusief de hoge verzendkosten nog steeds goedkoper zijn dan hier in de winkel. Diezelfde hoge verzendkosten heb ik ook over voor producten die ik graag wil hebben, maar hier in de winkel niet kan kopen.

Mijn antwoord op jouw vraag zou dus zijn: voor producten die algemeen verkrijgbaar zijn en waar veel concurrentie in is, kunnen hoge verzendkosten je veel klanten kosten. Voor producten waar weinig concurrentie in is, of waarmee je ver onder de marktprijs zit, hoeven hoge verzendkosten geen drempel te zijn, zolang de eindprijs aanvaardbaar blijft.
Zo denken wij inderdaad, maar er zit ook een hoop psychologie achter. Iets dat bijvoorbeeld gratis is met 6 euro verzendkosten zal eerder verkocht worden dan wanneer het 4 euro kost met 2 euro verzendkosten.