Dag allemaal,
Vorige week contact gezocht met een grafisch ontwerper, omdat ik graag een offerte wil voor wat het mij gaat kosten als hij mijn logo en bedrijfsnaam gaat ontwerpen. Er zou een vrijblijvend gesprek plaatsvinden.
Wat ik merkte, is dat hij mij een heel persoonlijke email stuurde. Geen probleem vond ik, terwijl ik ook wat van druk voelde. Alsof hij zich aan het opdringen was.
De volgende ochtend had ik een afspraak, dus ik had nog geen reactie gegeven op zijn email. Dus toen ik thuiskwam, kreeg ik direct een emailbericht. Ik heb hier vriendelijk op gereageerd. Toen ontdekte ik nog een voicemailbericht, dus uiteindelijk heb ik hem voor de zekerheid maar gebeld.
Het gesprek duurde maar liefst 1,5 uur. Een leuk gesprek. Ik had mijn keuze min of meer al gemaakt, omdat hij zo vriendelijk was. Natuurlijk kies ik niet zo'n grafisch ontwerper, zolang ik de prijs nog niet heb ontvangen en ook ben ik officieel nog niet gestart.
Vanavond liet ik hem weten dat hij direct wel een offerte mag schrijven, op basis van hetgeen ik zelf denk nodig te hebben. Ik was al van plan om veel voor hem uit te werken.
En ja hoor......ik kreeg een hele uitgebreide email retour. Hij had wel wat kanttekeningen en opmerkingen over mijn bedrijfsnaam. Hij begon over marketing en dat ik gevonden moest worden via Google en begon over allerlei zaken waar ik rekening mee moest houden en tools etc. Ik had hem reeds verteld dat een marketingbureau dit voor mij doet, maar klaarblijkelijk moet hij zich overal in mengen. Hij verschuilt zich in het feit dat hij jarenlange ervaring heeft. Hij begint zich in zaken te mengen die hem niks aangaan. Hij wil de webdesigner nu ook persoonlijk ontmoeten. Tsjakka ; zie je dat al voor je ? Hij gaat zich dan werkelijk met alles bemoeien. En wie betaald dat ??? Ik natuurlijk. Niks ervan; denk ik.
Hij is er puur voor mijn logo-ontwerp en voor het ontwerp van mijn bedrijfsnaam, voor het maken van mijn brieflayout en visitekaartjes. De webdesigner, ontwerpt de achtergrond van mijn webwinkel op basis van het aangeleverde logo en de bedrijfsnaam.
Mijn vraag; ' Een grafisch ontwerper ( die je logo en bedrijfsnaam vormgeeft ) hoeft toch niet met zo'n webdesigner om tafel ? ' Hij hoeft het toch alleen maar aan te leveren ? Mijn webdesigner zit in de regio Utrecht. Zie je het al voor je dat hij uren onderweg is en dat ik 100,- per uur moet betalen voor een webdesigner met zijn uurloon ( schatting ) 90,- er nog overheen ?
Mijn fout, is dat ik te open ben geweest. Ik praatte te makkelijk over alles waar ik mee bezig ben. Ik ging bellen, terwijl ik eigenlijk geen tijd had, puur vanuit fatsoen. Zie hier het resultaat..................
( Ik heb hem een hele korte zakelijke email gestuurd, zonder emotie, zonder verantwoording en niet teveel details. Ik heb uitgelegd dat ik het wil laten bezinken en dat ik verder zijn opmerkingen niet relevant vind. Al met al is het misschien wel goed dat ik er bijtijds achterkom en dat ik de volgende keer iets terughoudender moet zijn. )
Re: Bemoeienis van onbekende grafische ontwerper
2Natuurlijk hoeft een extern iemand niet met iemand anders waar jij zaken mee doet om tafel.
Leuk dat hij die meerwaarde denkt te kunnen bieden, maar als jij daar geen behoefte aan heb dan kan je hem dat gewoon kort en bondig melden. Gewoon concreet zijn in wat je wil en wat dat gaat kosten. Hij maakt dat, jij betaalt het, klaar.
Leuk dat hij die meerwaarde denkt te kunnen bieden, maar als jij daar geen behoefte aan heb dan kan je hem dat gewoon kort en bondig melden. Gewoon concreet zijn in wat je wil en wat dat gaat kosten. Hij maakt dat, jij betaalt het, klaar.

3Wie betaald, bepaald. Als jij niet wilt dat hij extra zaken naast de besproken werkzaamheden doet dan gebeurt dat gewoon niet. Lijkt mij vrij simpel te bespreken. Gewoon duidelijk en eerlijk zijn en niet te bescheiden. Mocht hij dit niet (willen) begrijpen dan zijn er nog veel meer grafisch ontwerpers. Ik heb nog wel een goede tip voor je eventueel om huisstijl/logo/visitekaartjes te doen.
4Dag allemaal,
Ik krijg helemaal de kriebels. Vanmorgen begon hij weer een email te sturen. Weer trok hij allerlei onterechte conclusies. Hij zij dat mijn programmeur / webdesigner niet dezelfde kwaliteiten heeft als een grafisch ontwerper. M.a.w. ik zou niet goed vindbaar zijn via Google en de webdesigner is volgens hem alleen maar bezig met de techniek. M.a.w. ; hij dringt zich weer op en trekt allerlei onterechte conclusies.
Wat is namelijk het verhaal. Het bedrijf dat mijn site bouwt, heeft meerdere programmeurs en ontwerpers in dienst. Er zijn al 3 a 4 mensen bezig met mijn site. De ene doet de buitenkant, het design zelf. De ander zorgt ervoor dat alles op zo'n manier wordt geschreven dat ik goed vindbaar wordt voor Google en de ander doet de hele onderliggende techniek etc. etc.
Het is ook een grote organisatie. Daarnaast heb ik zometeen ook nog een projectmanager. Als laatste laat ik de marketing nog doen door een extern marketingbureau. Ik merk dat ik nu dingen zeg die voor jullie denk ik weinig toevoegen.
Hij heeft het over wat hij allemaal kan doen etc. Eigenlijk probeert hij misbruik te maken van mijn vriendelijkheid en proeft hij wellicht een stukje onzekerheid. Ik denk dat hij nu van een koude kermis terugkomt. Hij dringt zich op en dat irriteert mij. Ik zoek gewoon verder.
Wat is nu mijn twijfel : 'Kan een grafisch ontwerper wel een logo / bedrijfsnaam ontwerpen, wat zo'n webdesigner ( die de buitenkant ontwerpt ) er zo inschuift ?' Ik neem aan van wel, anders had zo'n webdesigner dat vast wel gezegd. Ik woon in Groningen. Iemand tips ?
Ik krijg helemaal de kriebels. Vanmorgen begon hij weer een email te sturen. Weer trok hij allerlei onterechte conclusies. Hij zij dat mijn programmeur / webdesigner niet dezelfde kwaliteiten heeft als een grafisch ontwerper. M.a.w. ik zou niet goed vindbaar zijn via Google en de webdesigner is volgens hem alleen maar bezig met de techniek. M.a.w. ; hij dringt zich weer op en trekt allerlei onterechte conclusies.
Wat is namelijk het verhaal. Het bedrijf dat mijn site bouwt, heeft meerdere programmeurs en ontwerpers in dienst. Er zijn al 3 a 4 mensen bezig met mijn site. De ene doet de buitenkant, het design zelf. De ander zorgt ervoor dat alles op zo'n manier wordt geschreven dat ik goed vindbaar wordt voor Google en de ander doet de hele onderliggende techniek etc. etc.
Het is ook een grote organisatie. Daarnaast heb ik zometeen ook nog een projectmanager. Als laatste laat ik de marketing nog doen door een extern marketingbureau. Ik merk dat ik nu dingen zeg die voor jullie denk ik weinig toevoegen.
Hij heeft het over wat hij allemaal kan doen etc. Eigenlijk probeert hij misbruik te maken van mijn vriendelijkheid en proeft hij wellicht een stukje onzekerheid. Ik denk dat hij nu van een koude kermis terugkomt. Hij dringt zich op en dat irriteert mij. Ik zoek gewoon verder.
Wat is nu mijn twijfel : 'Kan een grafisch ontwerper wel een logo / bedrijfsnaam ontwerpen, wat zo'n webdesigner ( die de buitenkant ontwerpt ) er zo inschuift ?' Ik neem aan van wel, anders had zo'n webdesigner dat vast wel gezegd. Ik woon in Groningen. Iemand tips ?
- Advertentie
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
5http://www.axicomdesign.nl/ heeft voor mij onlangs wat werk gedaan. Goede ervaring mee. Gewoon goed contact mee gehad en snel voorzien van de benodigde onderdelen tegen een scherpe prijs.
6Elk logo/bedrijfsnaam kan je in elk webdesign knallen. Het is niet zo dat je een bepaald logo niet ergens op een site zou kunnen zetten
Wat ik denk is dat deze grafisch ontwerper graag veel meer aan jou wilt verkopen door jouw complete site te gaan maken. Maar hij doet dat dus kennelijk niet zo subtiel en dat gaat hem zijn kop kosten als ik dat zo lees.

Wat ik denk is dat deze grafisch ontwerper graag veel meer aan jou wilt verkopen door jouw complete site te gaan maken. Maar hij doet dat dus kennelijk niet zo subtiel en dat gaat hem zijn kop kosten als ik dat zo lees.
7Als bouwer wil ik gewoon een bestandje waarin het logo zit het liefst in verschillende bestandsformaten maar in ieder geval een .eps file die ik dan naar blieven vergroten en verkleinen kan.
Verder wil ik met de grafisch ontwerper niets van doen hebben. Waar ik als bouwer wel contact mee wil hebben is de designer van de website soms moet je even bespreken of er een kleine afwijking mag aangezien dat een x aantal uren scheelt.
Verder wil ik met de grafisch ontwerper niets van doen hebben. Waar ik als bouwer wel contact mee wil hebben is de designer van de website soms moet je even bespreken of er een kleine afwijking mag aangezien dat een x aantal uren scheelt.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
http://www.getzenned.nl
8Ik zou deze ontwerper direct de deur wijzen.
Zo werkt het spelletje gelukkig niet, alleen heeft ie dat nog niet door.
Logodesign en huisstijl ontwerp kun je bij zo ontzettend veel bedrijven laten doen... Keuze genoeg.
Zo werkt het spelletje gelukkig niet, alleen heeft ie dat nog niet door.
Logodesign en huisstijl ontwerp kun je bij zo ontzettend veel bedrijven laten doen... Keuze genoeg.
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers
Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers
Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen
9Daarmee heb je de kat op het spek gebonden. Een gesprek van anderhalf uur (!) gaat vast niet alleen over het ontwerp van een logo en bedrijfsnaam.Zonnig schreef:Het gesprek duurde maar liefst 1,5 uur. Een leuk gesprek.
Wat niet wegneemt dat je er nu alsnog een streep onder kunt zetten. "We gaan het doen zoals ik het wil, niet zoals jij het wilt."
10Iedere ondernemer heeft zijn eigen manier van werken. Hoe goed hij ook is in zijn werk, het matcht blijkbaar niet met jouw wensen. Als het dus niet 100% goed meer voelt kun je dat uitspreken, of gewoon alsnog de opdracht ergens anders neerleggen.
Ik herken zijn gevoel ergens wel hoor. Als hij enthousiast is geraakt door mogelijkheden of door het gesprek, wil hij graag jou verder helpen. Misschien kost je dat niet eens veel, maar eigenlijk maakt dat ook niet uit. Het is niet wat je zocht en voelt nu ook nog eens vreemd, geen goede basis voor een start van een samenwerking lijkt me. Hoe klein of groot die ook is.
Ik herken zijn gevoel ergens wel hoor. Als hij enthousiast is geraakt door mogelijkheden of door het gesprek, wil hij graag jou verder helpen. Misschien kost je dat niet eens veel, maar eigenlijk maakt dat ook niet uit. Het is niet wat je zocht en voelt nu ook nog eens vreemd, geen goede basis voor een start van een samenwerking lijkt me. Hoe klein of groot die ook is.
Nu op mijn weblogs:
11Een beetje een late reactie maar ik wil er toch nog even op reageren. Allereerst ken ik niet het hele verhaal en is het dus lastig om echt een goed antwoord te geven. Misschien heeft jouw (ex-?)grafische ontwerper inderdaad gelijk en is de naam ondanks het gebruik van een marketingbureau inderdaad slecht. En misschien heeft hij in zijn andere kritiekpunten ook best een punt.
Ik heb in het verleden ook gewerkt als grafisch ontwerper/front-end webdeveloper, en ik doe naast mijn studie soms nog wat klusjes en eerlijk is eerlijk: soms hebben klanten géén idee wat ze nu precies willen. Ze hebben geen idee wat er allemaal bij komt kijken en trappen in ieder marketingpraatje. Ik heb zelf wel eens klanten gehad die niet eens wisten hoe ze een computer aan moesten zetten. Dit soort mensen moet je voor hun eigen bestwil dus flink sturen wil je een resultaat hebben waar je achteraf tevreden mee kan zijn.
Ik heb in het verleden ook gewerkt als grafisch ontwerper/front-end webdeveloper, en ik doe naast mijn studie soms nog wat klusjes en eerlijk is eerlijk: soms hebben klanten géén idee wat ze nu precies willen. Ze hebben geen idee wat er allemaal bij komt kijken en trappen in ieder marketingpraatje. Ik heb zelf wel eens klanten gehad die niet eens wisten hoe ze een computer aan moesten zetten. Dit soort mensen moet je voor hun eigen bestwil dus flink sturen wil je een resultaat hebben waar je achteraf tevreden mee kan zijn.
12Bedankt voor je reactie. Hij zei niet dat de naam slecht was. Hij zij dat hij kanttekeningen en opmerkingen had.
Mensen die zich op allerlei manieren opdringen, niet luisteren naar de klant en alleen voor hun eigen portemonnaie bezig zijn, neem ik niet serieus.
Het is wel heel vreemd, dat hij eerst heel positief was en dat, op het moment dat ik zei dat een afspraak niet nodig was, omdat wij al lang aan de telefoon hadden gezeten en hij direct wel een offerte mocht schrijven, dat hij toen ineens dit soort zaken ging roepen. Hij gaf ook geen enkele onderbouwing.
Ik heb nu met 2 marketingbureaus gesproken, met het adviesbureau voor startende ondernemers en met een andere grafisch ontwerper. Allemaal zeggen ze juist dat mijn naam marketingtechnisch gezien heel slim en goed is. Hij is hierdoor ook goed te vinden via Google. Dan ook nog mensen binnen mijn netwerk. De ontwerper probeerde mij alleen maar onzeker te maken. Helaas. De naam blijft. Als hij dan ook nog geen onderbouwing kan geven, dan zegt dit al genoeg.
Als laatste is het heel kinderachtig dat hij mij, toen ik 'nee' zei, ineens aangaf, dat als ik alleen een bedrijfsnaam en logo ontwerp nodig had ( huisstijl ), dat ik dan wel naar de webdesigner kon stappen. M.a.w.; dan hoefde het voor hem niet meer.......ehhh dat zegt al genoeg.
Mensen die zich op allerlei manieren opdringen, niet luisteren naar de klant en alleen voor hun eigen portemonnaie bezig zijn, neem ik niet serieus.
Het is wel heel vreemd, dat hij eerst heel positief was en dat, op het moment dat ik zei dat een afspraak niet nodig was, omdat wij al lang aan de telefoon hadden gezeten en hij direct wel een offerte mocht schrijven, dat hij toen ineens dit soort zaken ging roepen. Hij gaf ook geen enkele onderbouwing.
Ik heb nu met 2 marketingbureaus gesproken, met het adviesbureau voor startende ondernemers en met een andere grafisch ontwerper. Allemaal zeggen ze juist dat mijn naam marketingtechnisch gezien heel slim en goed is. Hij is hierdoor ook goed te vinden via Google. Dan ook nog mensen binnen mijn netwerk. De ontwerper probeerde mij alleen maar onzeker te maken. Helaas. De naam blijft. Als hij dan ook nog geen onderbouwing kan geven, dan zegt dit al genoeg.
Als laatste is het heel kinderachtig dat hij mij, toen ik 'nee' zei, ineens aangaf, dat als ik alleen een bedrijfsnaam en logo ontwerp nodig had ( huisstijl ), dat ik dan wel naar de webdesigner kon stappen. M.a.w.; dan hoefde het voor hem niet meer.......ehhh dat zegt al genoeg.