Webwinkel uptime wel zo belangrijk (klein onderzoekje)

1
Zoals de meeste wel weten hier zit ik al jaren in de hosting branche en kan vrijwel alle voor en nadelen wel opnoemen. Sinds enige tijd ben ik betrokken bij een nieuwe dienstverlener die zich naadloos moet gaan aansluiten bij de hostingbranche.

Deze dienst bestaat uit het meten van verschillende uptime en controle punten.
Denk hierbij aan je webwinkel, maar ook je ssl certificaat. Maar de dienst kan bv ook eenvoudig testen of je windows of linux webserver waar je webwinkel draait wel veilig is.

Mijn vragen aan jullie als webwinkel eigenaar. Ik hoop dat jullie de tijd willen vrijmaken om deze paar vragen te beantwoorden. Per email mag je dan je email adres achterlaten zodat we een klein "bedankje" kunnen geven voor de tijd.

De vragen:
- Monitor je de uptime en beschikbaarheid van je webwinkel? Zo ja via welke dienst?
- Welke punten laat je controleren? en word je gealarmeerd via email of sms als er iets fout gaat?
- Staan jullie stil bij de veiligheid van je webwinkel hosting? En laat je dit controleren?

Als je een webwinkel hosting laat controleren, wat zou je dan zelf willen laten controleren. kortom welke informatie zou je in een uptime rapport willen zien?

Alvast hartelijk dank voor de genomen moeite!
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: Webwinkel uptime wel zo belangrijk (klein onderzoekje)

2
Maurice schreef:Monitor je de uptime en beschikbaarheid van je webwinkel? Zo ja via welke dienst?
Ik monitor eigenlijk vaker de gemiddelde laadsnelheid. Vooral snelheid bepaalt de user experience en offline is gewoon offline: zo dood als een pier is altijd einde oefening.
Maurice schreef:Welke punten laat je controleren? en word je gealarmeerd via email of sms als er iets fout gaat?
Alles wordt bewaakt op twee gescheiden niveaus: OS + server enerzijds en applicatie + database anderzijds. Kritieke foutmeldingen laat ik e-mailen naar een Gmail-account, maar het niveau van error reporting kan ik daarbij zelf instellen. Bij een aanpassing wijzig ik dat niveau om te controleren of een nieuwigheid foutloos werkt; zo ja, dan gaat het niveau naar alleen het melden van fatale fouten en inbraakpogingen.
Maurice schreef:Staan jullie stil bij de veiligheid van je webwinkel hosting? En laat je dit controleren?
Ja natuurlijk, alleen mag het niet iets zijn waarvan je dag en nacht wakker ligt. Het is geen wet van meden en perzen, maar bezuinigen op hosting is meestal geen goed idee als internet kritiek is voor je kernactiviteiten… Met een bromscooter kun je nu eenmaal niet meedoen aan een Formule 1-race.
Maurice schreef:Als je een webwinkel hosting laat controleren, wat zou je dan zelf willen laten controleren. kortom welke informatie zou je in een uptime rapport willen zien?
In mijn geval zou flexibiliteit van de rapportage belangrijk zijn: ik wil zelf kunnen instellen wat het rapport wel/niet toont en in welke vorm. Zo gebruik ik bijvoorbeeld Google Analytics ook: ik haal er alleen uit wat ik zelf niet kan meten.
StoreCore.io
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

6
Maurice schreef:Google zou o.a dns fouten niet aantonen, dit zijn de specifiekere details welke wecheck wel gaat toelichten. Zou dat voor jou een meerwaarde zijn Ward?
DNS-fouten zijn inderdaad wetenswaardigheden, maar ik zou het in twee opzichten ruimer formuleren.

Ten eerste is relevantie kritiek. Als ondernemer of manager wil je vooral weten welke fouten kunnen worden voorkomen of verholpen. Aan tientallen pagina's vol technobabbel heb je weinig als je er niet concreet verbeteringen mee kunt sturen. Een rapportage moet dus een instrumenteel karakter hebben.

Ten tweede mis ik in allerlei sitestatistieken vooral significantie. Sommige meetverschillen zijn significant, andere zijn toeval. Zelfs Google Analytics houdt daarmee in "statistieken" tussen dikke aanhalingstekens nauwelijks rekening met significantie. Dat iets stijgt of daalt, zegt op zich niets, maar te vaak worden juist alleen die delta's genoemd.

Eenvoudig maar duidelijk voorbeeld uit mijn adviespraktijk... Een "internetmarketeer", ook maar even tussen vette aanhalingstekens, vertelde me vol trots dat de laatste update van een grote contentsite tot vele tientallen procenten meer pageviews had geleid. En zo'n "internetmarketeer" verdient daarmee de kost, dus het leek een enorme sprong voorwaarts.

Toen ik analyseerde wat ze dan concreet hadden "verbeterd", viel ik bijna van mijn stoel. Alle artikelen die voorheen uit één webpagina bestonden, waren bij de "verbetering" in twee stukken geknipt. Ja, zó kan iedereen statistiek bedrijven, maar het is misleidend als je op basis van zulke "statistieken" adverteerders trekt en voor zo'n "verbetering" een rekening van een half miljoen euro (!) moet aftikken bij een webbureau uit de top 5 van Emerce.

Kortom, meten is weten, maar meet alleen wat je wilt weten.
StoreCore.io

7
Ward, ons doel is gerichte informatie en oplossingen ervoor.
zeer liquid en niet tijdrovend en moet voor iedereen die beetje techniek begrijpt mee kunnen werken.
Zo zijn er verschillende levels naar gebruik en naar kennis (tot rack/datacenter management toe)

Mocht je op de hoogte gehouden worden of gebruik willen maken van de beta.
dan nodig ik graag iedereen uit om in te schrijven via http://www.wecheck.net
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.