Veel geld betalen voor domeinnaam, niet nodig?

1
Dag forumleden,

Ik lees vaak dat mensen graag een bepaalde domeinnaam willen bezitten vanwege het zoekwoord welke in die betreffende url voorkomt. Ook zie ik dat hier veel geld voor betaald wordt en ze voor veel geld worden aangeboden. Maar is dit niet weggegooid geld?

Stel nu dat ik racefietsen ga verkopen en hiervoor graag de domeinnaam racefiets.nl wil gebruiken en deze kan overkopen voor €1500. Is dit niet weggegooid geld omdat ik bijvoorbeeld net zo goed de domeinnaam 123racefiets of racefiets365 kan gebruiken welke vrij zijn?? Omdat het zoekwoord ook in deze urls staat, wordt je toch gewoon net zo goed gevonden in Google?

Ik snap in dat opzicht niet waarom men (veel) geld betaalt voor een url terwijl er nog vele vrij zijn wanneer je gewoon 123 of 365 of weet ik veel welke cijfers/letters toevoegt aan de url. Deze zijn toch net zo goed voor de vindbaarheid? Ik snap wel dat het mooier staat als je de domeinnaam bezit waarin geen toevoegingen van letters/cijfers zijn, maar gewoon enkel het zoekwoord in de url. Maar als dit geen verschil maakt voor de vindbaarheid, waarom zou men dit dan nog meer graag willen?

Ben benieuwd wat de gedachte hierachter is!
Michel

Re: Veel geld betalen voor domeinnaam, niet nodig?

2
Volgens mij hoorde ik Wouter Hol gister op de radio spreken over het feit dat google winkels gaat 'afstraffen' die een naam hebben welke overeenkomt met het zoekwoord maar er niets mee van doen hebben. Of in ieder geval: minder gaat matchen met de naam in de url.

Dus je kan wel onlinesokkenkopen.nl nemen maar als je website 'bagger' is, wordt je toch niet gevonden op onlinesokkenkopen via google.

Wouter heeft er vast nog wel iets aan toe te voegen / corrigeren.

Re: Veel geld betalen voor domeinnaam, niet nodig?

3
Je wilt geen zoekmachine op je site, je wilt mensen op je site.

Zouden mensen makkelijk je naam onthouden als je racefiets7.nl hebt?

In een ander geval, stel dat je inderdaad racefiets.nl hebt maar daar ook stadsfietsen of vouwfietsen verkoopt. Iemand koopt een vouwfiets bij jou. De kans is groot dat ze dan vouwfiets.nl als domeinnaam onthouden in plaats van racefiets.nl. Dat komt omdat je domeinnaam niet echt een merk is, maar een product wat er verkocht wordt.

Zoek in elk geval informatie op over de Exact Match Domain (EMD) 'update' van Google voordat je veel geld gaat betalen voor een domeinnaam.

Re: Veel geld betalen voor domeinnaam, niet nodig?

4
Dank voor de reacties! Maar stel de situatie dat ik echt enkel en alleen racefietsen zou verkopen...Dan vraag ik mij dus af wat de meerwaarde is (los van het makkelijk onthouden van de domeinnaam) om veel geld neer te leggen voor racefiets.nl terwijl je net zo goed op 123racefiets.nl in bv. Google naar voren komt. Ik zou deze domeinnaam ook nooit overwegen als ook ook vouwfietsen zou verkopen :)

Of erger nog de situatie waarin racefiets.nl voor veel geld wordt aangeboden terwijl racefietsen.nl nog vrij is. Dan is de keuze toch makkelijk gemaakt? Of is de zoekterm in enkelvoud in url (zonder toevoeging van letters/cijfers) echt heilig ofzo?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Veel geld betalen voor domeinnaam, niet nodig?

5
Een racefietsen.nl heb je nodig als je veel mond op mond reclame kan hebben en radio/tv reclame gaat maken.
Men moet het horen en later kunnen intypen. bijv cheaptickets - vliegwinkel - vakantieveilingen
Daarom snap ik ook bijv staples niet.
reclame maken en steeds uitleggen dat de l aan de andere kant staat :wink:

Re: Veel geld betalen voor domeinnaam, niet nodig?

6
MichelK schreef:Dank voor de reacties! Maar stel de situatie dat ik echt enkel en alleen racefietsen zou verkopen...Dan vraag ik mij dus af wat de meerwaarde is (los van het makkelijk onthouden van de domeinnaam) om veel geld neer te leggen voor racefiets.nl terwijl je net zo goed op 123racefiets.nl in bv. Google naar voren komt. Ik zou deze domeinnaam ook nooit overwegen als ook ook vouwfietsen zou verkopen :)

Of erger nog de situatie waarin racefiets.nl voor veel geld wordt aangeboden terwijl racefietsen.nl nog vrij is. Dan is de keuze toch makkelijk gemaakt? Of is de zoekterm in enkelvoud in url (zonder toevoeging van letters/cijfers) echt heilig ofzo?
Voorheen was het zo dat Google veel waarde hecht aan "exact match domains". Als jij dus racefiets.nl beheert is het voor jou heel makkelijk om voor 'race fiets' te ranken. Als jij racefiets123.nl heb zou je ook wel een kleine boost krijgen omdat je ook het keyword in je domein heb staan maar lang niet zoveel als je de exact match domain had. Vandaar dat mensen hier veel geld voor betaalde.

Nu heeft Google met z'n laatste update dit weer helemaal veranderd en hecht er nu helemaal geen waarde meer aan als je het exact match domain heb, en hierna zag je ook veel exact match domains uit van de 1e pagina verwijnen. ( http://www.seomoz.org/blog/googles-emd- ... early-data ).

Na deze update zal ik eerder voor een 'brand domain' gaan dan voor een domein dat volgepropt is met keywords. Dus liever iets als fietsenhuis.nl dan goedkoperacefietskopen.nl
Stuitr.nl

Re: Veel geld betalen voor domeinnaam, niet nodig?

7
pietpatat schreef: Voorheen was het zo dat Google veel waarde hecht aan "exact match domains".
Bijna. Vroeger ging Google er van uit dat je daadwerkelijk die website bedoelde als je de woorden uit dat domein intikte. Als voorbeeld Racefiets; stel dat iemand racefiets in tikt in Google, dan is de kans groot dat diegene racefiets.nl of .com bedoelt. Maar tegenwoordig hebben marketeers dat omgekeerd; ze maken de domeinnamen naar de woorden die men intikte. Maar die sites hoefden helemaal niet te bieden wat die mensen zochten.. zodoende is er, geheel terecht, vanaf gestapt door Google.

Re: Veel geld betalen voor domeinnaam, niet nodig?

10
pietpatat schreef:
MichelK schreef:Dank voor de reacties! Maar stel de situatie dat ik echt enkel en alleen racefietsen zou verkopen...Dan vraag ik mij dus af wat de meerwaarde is (los van het makkelijk onthouden van de domeinnaam) om veel geld neer te leggen voor racefiets.nl terwijl je net zo goed op 123racefiets.nl in bv. Google naar voren komt. Ik zou deze domeinnaam ook nooit overwegen als ook ook vouwfietsen zou verkopen :)

Of erger nog de situatie waarin racefiets.nl voor veel geld wordt aangeboden terwijl racefietsen.nl nog vrij is. Dan is de keuze toch makkelijk gemaakt? Of is de zoekterm in enkelvoud in url (zonder toevoeging van letters/cijfers) echt heilig ofzo?
Voorheen was het zo dat Google veel waarde hecht aan "exact match domains". Als jij dus racefiets.nl beheert is het voor jou heel makkelijk om voor 'race fiets' te ranken. Als jij racefiets123.nl heb zou je ook wel een kleine boost krijgen omdat je ook het keyword in je domein heb staan maar lang niet zoveel als je de exact match domain had. Vandaar dat mensen hier veel geld voor betaalde.

Nu heeft Google met z'n laatste update dit weer helemaal veranderd en hecht er nu helemaal geen waarde meer aan als je het exact match domain heb, en hierna zag je ook veel exact match domains uit van de 1e pagina verwijnen. ( http://www.seomoz.org/blog/googles-emd- ... early-data ).

Na deze update zal ik eerder voor een 'brand domain' gaan dan voor een domein dat volgepropt is met keywords. Dus liever iets als fietsenhuis.nl dan goedkoperacefietskopen.nl
Dank voor de heldere uitleg! Maar het is dus ook niet zo dat een EMD domein evengoed nog makkelijker rankt in Google? Waarom en hoe dan kan een Brand domain beter scoren dan een EMD domein? Je zou toch zeggen dat een brand domain minder makkelijk associeert met opgegeven zoekwoorden dan een EMD domain? Waar zou je bij een Brand domain dan op moeten letten om goed te ranken?
Wouter Hol schreef:
FeetT schreef: Stel je hebt exact dezelfde SEO en content. Dank rankt een EMD beter neem ik aan?
Vroeger zou een EMD hoger terecht komen. Tegenwoordig zou dit niet meer zo zijn of zou het zelfs zo zijn dat de EMD naar verloop van tijd lager komt te staan.
Oeii, dus ik heb de afgelopen tijd eigenlijk mijn tijd én geld weggegooid door het te 'investeren' in 'exact match domains'?? :roll: Heb het idee om een webwinkel te starten, en had alvast verschillende domeinnamen aangekocht/geregistreerd waarin belangrijke zoekwoorden naar voren komen :( Hier baal ik wel van.

Re: Veel geld betalen voor domeinnaam, niet nodig?

11
PaulG schreef: Daarom snap ik ook bijv staples niet.
reclame maken en steeds uitleggen dat de l aan de andere kant staat :wink:
Volgens mij zit daar gewoon een strategie achter. Ik denk dat door het feit dat de consument even na moet denken over de naam, hij het langer en beter onthoudt. Het zal toch niet zó duur zijn om stapels.nl over te kopen?

Re: Veel geld betalen voor domeinnaam, niet nodig?

12
Kijk eens naar bekende merknamen. Dan zie je Griekse mythologie (Nike: de godin van de overwinning), een samentrekking van de naam van de oprichter (Adolf Dassler: Adidas), vaktaal van wiskundigen (googol: Google) en ga zo maar door...

Goed, Facebook is inderdaad letterlijk een smoelenboek en Marktplaats is gewoon een marktplaats, maar er zijn ook legio voorbeelden waarbij een fantasienaam een veel sterkere merknaam is.

“Branding” is zó véél méér dan alleen het vinden van een zelfstandig naamwoord dat vaak wordt ingeklopt bij een zoekmachine. Als je daaraan een groot deel van je marketing- en reclamebudget uitgeeft, houdt je naar alle waarschijnlijkheid te weinig over voor al het andere.
StoreCore.io

Re: Veel geld betalen voor domeinnaam, niet nodig?

13
Ok, dus kijkend naar de volgende twee vragen:

1. Een EMD Domein heeft een streepje voor/scoort beter in Google dan een niet-EMD Domein?
2. Geld uitgeven voor een EMD domein, puur gekeken naar keywords, is weggegooid geld? (Als voorbeeld de racefiets. Racefiets.nl aankopen om beter gevonden te kunnen worden op het woord 'racefiets')

Antwoord vraag 1: NEE
Antwoord vraag 2: JA

Klopt bovenstaande?