Wouterjan schreef:Social media coach.... Vertel eens welke ervaringen je allemaal heb. Voor welke bedrijven je werkt. Referenties van andere mensen.
Persoonlijk vind ik de benaming Social media expert dikke onzin. Zelfde voor Social media coach. Het enige wat gedaan wordt is voor (veel) geld uitgelegd hoe je social media gebruikt. En wat do's en dont's. Ja, tuurlijk kunnen mensen daar wat aan hebben. Maar die info kun je veel ook op internet vinden. En uitleg over hoe alles op Twitter of Facebook werkt kun je ook aan je buurjongen of neefje vragen.
Verder zou je voor Twitter eens moeten kijken of
http://twittermania.nl. Een geweldige site over echt alles rondom Twitter. Goede kans dat de informatie die een social media expert iemand zou aanleren daar vandaan komt. (Er zijn er zelfs die die website niet kennen.)
Ik weet niet of er ook z'n website is op het gebied van Facebook. Als ik die nog een keer tegenkom zal ik het wel even laten weten.
Maar goed, als je jezelf dus Social Media expert of coach wil noemen laat dan écht eens zien dat je meer kan dan tips geven. In Nederland schijnen alleen al op Linkedin meer dan 480.000 zich 'expert' in Social Media te noemen.
Wel, dit is in ieder geval een geanimeerde discussie …
Met 1 iets kan ik akkoord gaan, een social media expert bestaat niet ! In een vakgebied dat zo snel evolueert kan er gewoon niemand expert worden. Iedereen die zichzelf een expert noemt … gaat volgens mij een stap te ver.
Dat er in Nederland 480.000 zijn die zichzelf zo noemen, kan ik niet geloven … wat iedereen die al lang en goed bezig is met Social Media weet dat hij zichzelf zo niet mag en kan noemen.
Een social media coach heeft wel degelijk zin. Geloof me. Wie komt zeggen dat dit niet zo is … zou beter zelf eens te rade gaan bij mensen die dag in, dag uit bezig zijn met Social Media.
Klopt … veel info kun je op internet vinden, maar wat doen ze met die info. Interpreteren ze die info juist … of fout ?
Als ik kijk naar de vele Facebook-pagina’s die ondernemers en zelfstandigen online plaatsen … en erger nog, als ik zie wat ze ermee doen en hoe ze die gebruiken, dan alleen al begrijp je dan een Social Media Coach geen onzin is.
Meer dan de helft van de FB-pagina’s voor zakelijk gebruik zijn ronduit slecht. De tijd die ondernemers daar in stoppen, hadden ze beter in andere marketing gestopt.
Er is nog een ander belangrijk issue. Tijd ! Het kan toch niet zijn dat we ervan uitgaan dat een ondernemer zijn tijd verspilt aan het opzoeken op internet van hoe alles wel of niet werkt. In deze moeilijke economische tijden kan hij zijn kostbare tijd beter anders gebruiken.
Een Social media coach kan via enkele simpele tips, weetjes, insight informatie, ervaring, dagelijkse kennis uitbreiding, enzovoort een ondernemer helpen om de tijd die hij spendeert aan Social Media … nuttig te spenderen, zo efficiënt mogelijk en op een goeie manier, zodat hij wel zijn doelstellingen kan bereiken, die hij voor ogen had toen hij een Facebookpagina, Twitter-account, Linkedin-account, Pinterest-account of andere had aangemaakt …….
In de veronderstelling dat hij ook goed nagedacht heeft over het “nut” en de “doelstellingen” van Social Media voor zijn of haar zaak natuurlijk.
En vertel mij ook eens hoeveel buurjongens of neefjes weten hoe ze de prestatie van een onderneming op Social Media moeten meten ? Weten zij wat KPI’s zijn en hoe je ze moet bepalen? Wat is ROI en hoe kan je die voor Social Media meten ?
Kennen zij berekeningsmethodes om de efficiëntie van jou berichten op FB te meten zoals IPM (Interactions per Mille) of het meer accurate NPM (Netto Post Measurement) en de 90-9-1 regel, enzovoort …
Dus, wat ik wil zeggen. Er is veel meer dan die ene tip die ik daar gaf.
Ok, het was een relatief eenvoudige tip, maar zelf zoiets is door veel ondernemers al niet geweten (ook al is het vrij gemakkelijk op internet terug te vinden). En zoals er hier al eerder werd gesteld. Veel van de gebruikers zijn echte leken … en dan begin je beter met eenvoudige en bruikbare tips dan met hoogdravende theorieën, niet?
Ik geef heel binnenkort een lezing over Social Media voor ondernemingen voor een vakgroep van tuinaannemers in West-Vlaanderen. De voorzitter van die vakvereniging heeft mij zelf gevraagd het heel laagdrempelig te houden en veel interactiviteit in te bouwen. Mijn publiek daar zijn mannen die ganse dagen buiten zitten te werken, met hun handen. Eens het avond is spenderen zij geen uren nog aan zaken opzoeken op internet, enzovoort … logisch.
Wel is er interesse in hoe ook zij Social Media kunnen inzetten binnen hun vakgebied ….. dus dan heeft een Social Media Coach wel degelijk zin toch … ?
