Ranking kwijt na omzetting website in webshop?

1
Hallo!

Even een situatieschets: je hebt een website die hoog rankt in Google. Maar op deze domeinnaam wil je vervolgens een webshop gaan plaatsen. Deze heeft natuurlijk allemaal andere urls. Heeft dit als gevolg dat de ranking compleet wegvalt en je dus op 0 kan beginnen? Of behoud je sowieso wel iets van je vindbaarheid?

Wat is in zo'n situatie aan te raden? De website die hoog scoort in Google intact houden en dan maar een webshop maken op een andere domeinnaam? En wat als de domeinnaam van de website eigenlijk ook met afstand het beste is voor de webshop? :S

Ben benieuwd wat te doen..
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Ranking kwijt na omzetting website in webshop?

5
Ok, dank voor de antwoorden.

Helaas heb ik geen verstand van .htaccess etc. Ben ik in een ander geval wél de ranking kwijt? De webshop plaatsen op de domeinnaam via domeinnaam.nl/shop zal denk ik ook niet gaan lukken, ik zal de webshop namelijk gaan maken via webwinkelsoftware onder licentie (biedmeer of Seoshop). De website is gewoon met een softwareprogje gemaakt..

Al met al blijft het daarom lastig. Misschien is het aanhouden van de website en de bezoekers doorverwijzen naar de shop dan het beste..Maar toch spookt continu door m'n hoofd om een webhop op deze domeinnaam te maken :S

Re: Ranking kwijt na omzetting website in webshop?

6
MichelK schreef:Helaas heb ik geen verstand van .htaccess etc. Ben ik in een ander geval wél de ranking kwijt? De webshop plaatsen op de domeinnaam via domeinnaam.nl/shop zal denk ik ook niet gaan lukken, ik zal de webshop namelijk gaan maken via webwinkelsoftware onder licentie (biedmeer of Seoshop). De website is gewoon met een softwareprogje gemaakt.
Dan zou ik toch eens naar .htaccess kijken, want je kunt een deel van de ranking meeverhuizen door met een 301 Moved Permanently te melden dat content permanent is verplaatst.

Gebruikt je huidige site PHP, dan kun je op de oude locatie een mini-script van twee regels plaatsen waarin je doorverwijst naar de nieuwe locatie. Daarvoor heb je .htaccess niet nodig:

Code: Selecteer alles

<?php
header('HTTP/1.1 301 Moved Permanently');
header('Location: http://www.example.com/gloednieuw/nieuw.php');
?>
Je kunt er ook voor kiezen je bestaande domein www.example.com aan te houden en vervolgens bijvoorbeeld Zen Cart onderbrengen in de directory www.example.com/shop/.
StoreCore.io

Re: Ranking kwijt na omzetting website in webshop?

7
Ook wij wijzigen met regelmaat een structuur in een website waardoor een url wijzigt (of juist een logischere opbouw krijgt na aanpassing)

Wij geven in een htaccess bestand aan wat oude url was met een 301 of 302 redirect naar de nieuwe. Google pakt dat vrijwel "direct" op :)

Voorbeeld, wij leveren sinds enkele weken enkel nog maar SSD hosting, hierdoor zijn url'en gewijzigd. Door de toepassing duidelijk te maken in de htacces had Google dat verbeterd in zijn resultaten binnen 24 uur. Ook de bezoeker die per ongeluk nog via oude url binnenkomt word automatisch doorgesluisd naar de nieuwe (zodat ze geen 404 krijgen)
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: Ranking kwijt na omzetting website in webshop?

12
302 en 301 redirects kun je ook uitstekend via PHP verzenden trouwens...

Dat kan handig zijn.

Dit gebruik ik bijvoorbeeld als ik de naam van een categorie op mijn webshop wijzig. Ik vind het persoonlijk dan makkelijker om via PHP hier 302 of 301 van te maken voor alle pagina's die hier door beïnvloed worden. Dit is allicht ook te wijten aan het feit, dat ik ook niet zo'n ster ben met .htaccess

Wat overigens ook door Google aanbevolen wordt is, dat je duidelijke 404's geeft.

Als een product niet meer bestaat, dient de pagina die naar het product verwees een duidelijke 404 header te versturen. Ter verduidelijking heb ik het dan niet over een meta tag...

Dat dien je dus ook te doen met de overgang van website naar webshop. De oude pagina's die je echt 'opgeheven hebt' kun je het beste een soort landingspage van maken voor bezoekers, die via oude links op je website komen en dan op die landingspage een 404 header versturen. Dan is het voor de bezoeker en Google het meest duidelijk. Dan kun je op die landingspagina uitleggen waarom die pagina er niet meer is en waar ze de informatie wel kunnen vinden. De pagina's die verhuisd zijn, kun je met 302 en 301 headers redirecten.

Om uit te leggen waarom dit belangrijk is en de pagerank van bestaande pagina's positief beïnvloed, is een vrij lang en gecompliceerd verhaal. Dat ga ik dus ook niet uit typen. Ik kan je wel vertellen, dat ik sinds ik naast 301 en 302 headers ook goede 404 headers heb, het verkeer vanuit organische resultaten gestegen is bij mij.

Hier kwam ik op, omdat ik een bericht vanuit de Google webmaster tools kreeg, om hier beter op te letten.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Ranking kwijt na omzetting website in webshop?

13
NOP Webdesign schreef:De oude pagina's die je echt 'opgeheven hebt' kun je het beste een soort landingspage van maken voor bezoekers, die via oude links op je website komen en dan op die landingspage een 404 header versturen. Dan is het voor de bezoeker en Google het meest duidelijk.
Weg-is-weg is geen 404 Not Found maar een 410 Gone, zeker ook voor Google. Zowel een 404-pagina als een 410-pagina kun je goed gebruiken om bezoekers naar hoofdonderdelen van de site te leiden. Het wezenlijke verschil is dat je bij de 410 beter weet waarnaar de bezoeker zocht: dat is immers content die je vroeger had maar hebt verwijderd.
StoreCore.io

Re: Ranking kwijt na omzetting website in webshop?

15
Ik zou je oude content zo min mogelijk weggooien. Probeer deze binnen een kennis database in je webshop op te nemen. Houd daarbij zoveel mogelijk de oude urls aan. Is dat niet mogelijk dan is een 301 naar dezelfde content een goed idee. Besteedt daarbij genoeg tijd aan de overgang. Ga niet eerst 3 dagen offline met je oude website voordat je de webshop online plaatst. Breng goed in kaart op welke urls je bezoekers binnen komen en op welke longtail je scoort. Besteedt aan die pagina's extra aandacht en denk daarbij ook om conversie.

Verder denk ik dat een goede website met content omzetten in een webwinkel een erg goede manier is om een webwinkel te starten. Je hebt al een bepaalde ranking en het probleem van veel webwinkels (weinig content) wordt daarmee ook direct opgelost.

Succes!
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m