jouw webwinkel(s)

1
Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar een paar dingetjes. Het gaat vooral om hoe anderen het aanpakken of aangepakt hebben.

Dat veel mensen er meer webwinkels op na houden, is mij inmiddels wel duidelijk geworden. Maar dat wekt bij mij een paar vragen op. Deels omdat ik gewoon nieuwsgierig ben aangelegd maar ook omdat ik de mogelijkheden te bekijken om zelf eventueel meer winkels te openen.

De winkel die ik nu heb is ontstaan uit passie voor het vak smeden. Doordat ik een forum had met honderden actieve smeden erop, kwam ik op heel vanzelfsprekende wijze bij de winkel die er inmiddels aan vast zit. Dit is echter een winkel waar geen brood in zit. De doelgroep is ongelooflijk klein en de marges zijn niet om over naar huis te schrijven.
Naast het feit dat de doelgroep klein is, heb ik een groot deel van de bezoekers er analoog bij moeten betrekken omdat de gemiddelde smid niet bepaald een doorgewinterde internetter is. Vandaar ook de simpele en overzichtelijke layout van de winkel. De drempel moet voor deze mensen zo laag mogelijk blijven anders haken ze al snel af.

Wanneer ik een tweede winkel zou openen, moet ik op een heel andere manier gaan nadenken. De vraag hoe ik er echt wat aan ga verdienen, gaat dan een veel belangrijkere rol spelen.
Maar zoals jullie zullen begrijpen, zal de inspiratie voor het te verkopen product een stuk minder aan de oppervlakte liggen. Ik vind het namelijk moeilijk om een interessant gat in de markt te vinden. Een eigen plekkie. Ik heb uiteraard wel een leuk idee, waar ik een boel zin in kan krijgen en dat perfect aansluit op de huidige winkel. Maar dan ga ik wederom voor een tak die niet persee heel hard zal gaan lopen. En er komt een dag dat je het werk dat je steekt in het tevreden houden van de klanten en het bijhouden van een website, terug wilt zien op je bankrekening.

Mijn vragen aan jullie zijn dan ook de volgende:
- hoe ben je aan het product gekomen dat je verkoopt? Zijn dat producten die dicht bij je zelf staan of heb je enkel een zakelijke overweging gemaakt?
-hoeveel winkels houd je er op na?
-Kunnen je er goed van leven? (zonder al te veel op te scheppen)

Re: jouw webwinkel(s)

2
Het draait er inderdaad om of je een unieke product/markt-combinatie kunt vinden én bedienen. Daarover zijn boeken volgeschreven.

Maar ik vermoed dat dit niet je eigenlijke vraag is. Je hebt een nogal smalle en kleine product/markt-combinatie: een specialistisch product voor specialisten. Je groeirichting kun je dan meestal het beste zoeken in een verbreding van het assortiment voor dezelfde doelgroep.
StoreCore.io

Re: jouw webwinkel(s)

3
Dat ben ik met je eens en daar ben ik ook mee bezig. Ik heb bijna de complete lasafdeling op de rails en er komt nog meer aan. Deze zal na de kerstvakantie online zijn. Maar ik denk dat ik er dan nog steeds niet ben.
Een verdere uitbreiding is ook in de maak, maar daar zal ik eerst een boel onderzoek naar moeten doen. De bijbehorende URL's heb ik vorige week alvast geclaimd.

Dat neemt niet weg dat ik op den duur ook een compleet nieuwe weg in wil slaan, in plaats van enkel voortborduren op het bestaande concept.

Ik ben overigens stiekem nog steeds nieuwsgierig naar die andere 3 vragen :P

Re: jouw webwinkel(s)

4
Mijn vragen aan jullie zijn dan ook de volgende:
- hoe ben je aan het product gekomen dat je verkoopt?
Door úren het www af te struinen en vervolgens contact te zoeken met de leveranciers/agenten/labels.

Zijn dat producten die dicht bij je zelf staan of heb je enkel een zakelijke overweging gemaakt?
Beide.

-hoeveel winkels houd je er op na?
Nu nog maar een, wel plannen voor een tweede.

-Kunnen je er goed van leven? (zonder al te veel op te scheppen)
Ik zou er nét van kunnen leven, maar zeker niet op modaal niveau zeg maar.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: jouw webwinkel(s)

5
Voor alles wat we konden bedenken om te gaan verkopen, wat we leuk vonden en wat ook daadwerkelijk verkocht via wijlen inkoopacties.net (tegenwoordig nog een klein beetje actief onder samenkopen.net) startten we een webshop. Zo hadden we op gegeven moment een stuk of 5, 6 webshops. Uiteindelijk besloten om alles op 1 na dicht te gooien en daar mee verder te gaan. Toen dat goed liep zijn we weer langzaam aan begonnen met het opstarten van de andere webshops. Nu hebben we er 3. (of 4 als je onze B2B shop mee telt)

Sinds zomer 2008 is het de fulltime baan van mij en mijn compagnon. Inmiddels ook van Stef, bij ons op kantoor. Indirect ook van een tiental (?) andere mensen die werken bij andere bedrijven aan wie wij zaken uitbesteed hebben.

Re: jouw webwinkel(s)

6
@Mar: Volgens mij hoort dat er ook gewoon bij, een volgende webwinkel beginnen. Na de eerste merk je toch dat je een volgende anders zou aanpakken op bepaalde gebieden. De uitdaging om het bij een tweede poging nog beter te doen en er misschien zelfs genoeg rendement uit te halen om er van te leven, is toch erg lokkend, vind ik zelf.

@Wouter: Op een gegeven moment, met een bepaald aantal winkels, kom je op een punt dat het allemaal veel wordt. De bestaande winkels zouden groei dan tegen kunnen houden. Zou een van jouw volgende stappen dan zijn om de zaken autonoom te laten draaien zodat jij je op progressie kunt concentreren? Of zou je je altijd blijven bemoeien met het gros van de processen (op het fulfillment gedeelte na natuurlijk).