Nu al KVK inschrijving met nog niet 100% zekere plannen?

1
Beste mensen / Ondernemers,

Ik loop al heeeeel lang rond met het idee voor een webwinkel. Zelf ben ik al 10 jaar in de
business to business actief (ondanks dat ik nog 29 ben) en doordat je de hele dag ondernemers
spreekt en affiniteit met het internet hebt, begint er vanzelf wat te kriebelen.

Nou ben ik voornemens om rustig als bijbaan en hobby (leerproces) wat te beginnen.

Ik kijk al lang op dit forum en al vaker gekeken naar producten, gebeld met potentiële
leveranciers en kvk inschrijving afspraken gemaakt en weer afgezegd.

Omdat je af en toe gewoon eens een stap moet zetten (anders blijf je denken en puzzelen,
het komt er nooit van) heb ik een domein geregistreerd.

Nou wil ik de mogelijkheid hebben om mij in te schrijven met 1 inschrijving en daar vervolgens
meerdere kleine shops onder laten vallen (beetje deze shop is onderdeel van). Zogenaamde meerdere handelsnamen die je kan deponeren.

Maar voordat ik nog niet helemaal uitgewerkt heb, hoe wie, wat en waar, is het dan al wel handig om je nu al in te schrijven zonder dat je weet wat en bij wie je gaat inkopen, verzenden, vanuit huis of dropshipping ?

Aan de andere kant als ik mij ga oriënteren bij potentiële leveranciers en ze vragen naar je kvk
nummer of simpel weg of je je al in geschreven hebt, wordt je waarschijnlijk niet serieus genomen of ze willen meteen al geen zaken met een particulier doen ondanks dat je dit wil gaan doen als "ondernemer".

Ik zou graag een paar meningen horen over de handige volgorde hierin.

Alvast dank !

Groet, Daan

Re: Welke volgorde

3
Wouter Hol schreef:Je kan je gerust nu al inschrijven, zeker nu inschrijving zelfs gratis is. Welk bezwaar zou je daar tegen hebben?
Is het niet zo dat je maximaal een week voor het starten van een onderneming, ook de kvk inschrijving moet regelen?
Dat als je je nu inschrijft en je onderneming pas over 4 maanden begint dat niet helemaal conform de regels is? Zoiets heb ik in het verleden iig vernomen.

Re: Nu al KVK inschrijving met nog niet 100% zekere plannen?

4
Nee hoor, er zijn talloze slapende ondernemingen; bedrijven waar helemaal niets gebeurd.

Voorheen was het zo dat het je dan alleen bijdrage aan de kvk en eventuele bedrijfsschappen kostte. Nu kost de KVK al niets meer en de bedrijfsschappen binnenkort ook niet meer. Je moet wel op tijd je belasting aangiften doen, ook al heb je geen kosten of omzet.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Nu al KVK inschrijving met nog niet 100% zekere plannen?

6
dat is dus een beetje het "probleem" ik wil graag eerst uitzoeken waar ik kan en mag inkopen etc voordat ik begin maar je stuit natuurlijk meteen op wat is uw kvk nummer of fax een uittreksel...

maar ik had dezelfde gedachte als Wouter, het is nu gratis en waarom niet.

Ik zou niet beter weten dat ik gewoon als eenmanszaak inschrijf....toch?


OFF TOPIC: Wouter, ik heb vanavond eens even naar webwinkelFM geluisterd en een lang fragment samen met Queen Bee o.i.d...

Echt informatief ook de fragmenten op webwinkel FM. Tevens had ik helemaal nog niet door dat je 23 jaar bent en gigantisch veel respect voor hoe je bezig bent en inspirerend !

Re: Nu al KVK inschrijving met nog niet 100% zekere plannen?

7
Gewoon eenmanszaak inderdaad. :)
Daan_nl schreef: Echt informatief ook de fragmenten op webwinkel FM. Tevens had ik helemaal nog niet door dat je 23 jaar bent en gigantisch veel respect voor hoe je bezig bent en inspirerend !
Dankjewel! Inmiddels ben ik al 24 jaar, maar dat schijnt inderdaad nog jong te zijn ;-)

Re: Nu al KVK inschrijving met nog niet 100% zekere plannen?

8
Op zich geen probleem, je voortijdig inschrijven bij de KvK, dan ben ik met Wouter eens.
Maar wees je wel bewust van het feit dat de molen wel begint te draaien vanaf dat moment. Er wordt in ieder geval van je verwacht dat je vanaf dat moment kwartaal opgave doet bij de belasting, ook als je niets aan te geven hebt. De belasting verzint anders wat leuks voor jou. Je kunt slapen maar eens in de 3 maanden zul je toch wakker moeten worden.

Daarnaast, afhankelijk van de branche waar je je voor in hebt geschreven, zul je "lidmaatschap" voor de branchevereniging moeten gaan betalen. In ieder geval nu dat nog bestaat.Dat zal niet lang meer duren maar toch zonde als je de rekening toch nog krijgt.

Het kan wel maar verplichtingsvrij is het niet

Re: Nu al KVK inschrijving met nog niet 100% zekere plannen?

9
Peer schreef:Op zich geen probleem, je voortijdig inschrijven bij de KvK, dan ben ik met Wouter eens.
Maar wees je wel bewust van het feit dat de molen wel begint te draaien vanaf dat moment. Er wordt in ieder geval van je verwacht dat je vanaf dat moment kwartaal opgave doet bij de belasting, ook als je niets aan te geven hebt. De belasting verzint anders wat leuks voor jou. Je kunt slapen maar eens in de 3 maanden zul je toch wakker moeten worden.

Daarnaast, afhankelijk van de branche waar je je voor in hebt geschreven, zul je "lidmaatschap" voor de branchevereniging moeten gaan betalen. In ieder geval nu dat nog bestaat.Dat zal niet lang meer duren maar toch zonde als je de rekening toch nog krijgt.

Het kan wel maar verplichtingsvrij is het niet
Als je bij je inschrijving al aangeeft dat je maar eens per jaar BTW aangifte wilt doen, kan dat ook gewoon hoor :).

Enige nadeel wat ik zie is dat de periode voor de startersaftrek al begint te lopen terwijl je er nog geen gebruik van zult maken. Verder inderdaad, waarom niet?

Re: Nu al KVK inschrijving met nog niet 100% zekere plannen?

10
Tanya schreef: Enige nadeel wat ik zie is dat de periode voor de startersaftrek al begint te lopen terwijl je er nog geen gebruik van zult maken.
Als ik het me goed herinner mag je zelf bepalen of en wanneer je van de startersaftrek gebruik maakt, maar dit zou ik even informeren bij een belastingconsulent, de KVK of de belastingdienst.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: Nu al KVK inschrijving met nog niet 100% zekere plannen?

11
Cardexchange.com schreef:
Tanya schreef: Enige nadeel wat ik zie is dat de periode voor de startersaftrek al begint te lopen terwijl je er nog geen gebruik van zult maken.
Als ik het me goed herinner mag je zelf bepalen of en wanneer je van de startersaftrek gebruik maakt, maar dit zou ik even informeren bij een belastingconsulent, de KVK of de belastingdienst.
Dat klopt, maar dat mag alleen binnen 5 jaar na het starten van je onderneming.
Zie:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... tersaftrek

Re: Nu al KVK inschrijving met nog niet 100% zekere plannen?

12
Ben nu al een half jaar bezig met de webshop, sinds eind vorig jaar echt begonnen met de ontwikkeling ervan (Jezus, wat is een meertalige Magento een kreng!). Vorige week ook mijn eerste gesprek gehad met de boekhouder, zeer interessant.

Deze week zal ik mij inschrijven als het papierwerk in orde krijgt (heb nog wat problemen met mijn busnummer), maar dan heb ik eindelijk mijn Belgisch BTW-nummer. Ik merk wel dat ik sinds deze week, met het BTW-nummer op komst, ik sneller doorwerk en nog meer gemotiveerd ben.

Ik zou het dus zeker doen. Is idd handiger voor leveranciers en het geeft je nog extra motivatie om eraan te werken want je krijgt dat "het is zover" gevoel ;)