Tips/ervaringen ondernemingsplan voor een webwinkel?

1
hallo allemaal,

ik loop al enige tijd met het idee rond om een webshop te beginnen. Niet om er rijk van te worden, maar voornamelijk om er van te leren. Aangezien dit mijn eerste onderneming word. De intentie is om een shop te beginnen in hoogwaardige cases voor high-end mobieltjes en tablets. Zoals de iphone, ipad en samsung galaxy series. Omdat dit een markt is met veel concurrentie wil ik me richten op hoesjes van hoogwaardige kwaliteit die eco-friendly zijn. Bijvoorbeeld hoesjes gemaakt van hout. Ik heb enkele leveranciers gevonden (en alvast een paar samples gekregen om de kwaliteit te beoordelen) en ben begonnen met het schrijven van mijn ondernemersplan.

Mijn visie, de directe kostenposten en de marketingmix zijn al voor een groot deel in orde. Maar op de onderdelen marktonderzoek en concurrentieanalyse loop ik een beetje vast. Dit komt voor een groot deel omdat het de eerste x is dat ik een bedrijfsplan maak. Ik heb al veel gezocht op google en voorbeelden bekeken. Maar deze zijn voornamelijk gericht op fysieke winkels. En dat is volgens mij toch een heel ander verhaal dan een marktonderzoek en concurrentieanalyse voor een webwinkel.

De winkel hoeft geen gigantische omzet te draaien, aangezien ik een vaste (maar flexibele) baan heb. En het bedrijfsplan hoeft ook niet 100% perfect te zijn. Maar ik wil het toch graag goed aanpakken, en alles duidelijk op papier hebben staan. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Is het een beetje te doen om zelf aan marktonderzoek en concurrentieanalyse te doen of kan je dit eigenlijk alleen goed doen door het uit te besteden (met dus een flinke kostenpost). Hebben jullie nog tips om dit te verwezenlijken?

En weet iemand mischien nog een voorbeeld van een ondernemersplan speciaal voor webwinkels?

Ben benieuwd naar jullie reactie's

Re: ondernemersplan

2
Wat is het doel van je ondernemingplan? Is het puur om voor jezelf een en ander duidelijk op papier te krijgen of wil je het plan gebruiken om bijvoorbeeld een lening te krijgen?

In het eerste geval kan je het geheel naar eigen inzicht invullen of waar je voelt dat het nodig is hulp van externe bedrijven inroepen. In het andere geval zul je een en ander goed moeten kunnen onderbouwen en is meer (extern) onderzoek vaak wel handig.

Re: ondernemersplan

3
kbtje schreef:Mijn visie, de directe kostenposten en de marketingmix zijn al voor een groot deel in orde. Maar op de onderdelen marktonderzoek en concurrentieanalyse loop ik een beetje vast.
De marketing mix stel je af op je marktonderzoek, dan is het ook wel zo handig om eerst je marktonderzoek te doen en daarna je marketingmix vast te stellen ;)

De vraag je jezelf vooral moet stellen is hoe krijg ik bezoekers naar mijn webshop.
Als bijvoorbeeld uit jouw marktonderzoek is gebleken dat mensen die op zoek zijn naar iphone hoesjes dit op vooral forums bespreken, moet je in je marketingmix gaan kijken hoe je deze mensen gaat bereiken op deze forums. Nu is dit maar een voorbeeld en zal je waarschijnlijk net als bijna alle webshops gaan richten op SEO / SEA. En dan moet je dus gaan kijken hoeveel het gaat kosten wil je adverteren op bepaalde keywords ( CPC ) en / of hoe moeilijk het gaat worden als je hier zelf voor wilt gaan ranken.
Stuitr.nl