Dag mensen,
Wat te doen in de volgende situatie: ik heb een artikel in de webshop waarvan de url goed rankt in google op bepaalde zoekwoorden. Nu is het artikel alleen jammer genoeg niet meer voorradig en zal het ook niet meer binnenkomen, oftewel de bezoekers komen op een pagina van een artikel welke niet meer leverbaar is..
Wat moet ik hier nu mee doen? Nomaal gesproken had ik dit artikel al lang verwijderd uit mijn database (werk met webwinkelsoftware). Het is immers toch niet meer te leveren en dan houd ik mn database een beetje opgeschoond (geen lijst vol met artikelen welke toch niet meer te leveren zijn) Aan de andere kant zorgt deze link met het inmiddels niet voorradige artikel wel voor verkeer naar de shop, omdat de link ervan hoog rankt in google...Heb alleen het idee dat mensen ook snel weer de site verlaten als ze direct op een pagina komen van een artikel welke toch niet leverbaar is. Wat moet ik doen? Gewoon lekker laten zoals het is?
Tweede punt: om over te stappen naar andere webwinkelsoftware en/of een ander domeinnaam (dit is namelijk de planning) kom ik hetzelfde dilemma tegen. Nu lees ik wel het eea over het doorverwijzen van oude urls naar nieuwe urls, maar dat is neem ik aan alleen goed toepasbaar voor bv. productcategorieen. Hoe doe ik dit in godsnaam voor bv 6000 artikelen afzonderlijk. Van een enkel artikel weet ik dat ze hoog ranken in Google, maar van (ongetwijfeld) een x aantal weet ik dat niet...als dan de url wijzigt is de goede ranking weg toch?
Hoop dat jullie wat ideeen/tips hebben hoe bovenstaande 2 punten aan te pakken. Dank alvast!
Michel
Re: Niet voorradige artikelen verwijderen uit webshop?
2Is het niet weer op voorraad te krijgen? Dit artikel scoort nu leuk in Google, maar al die bounches (mensen die direct weer je site verlaten) hebben uiteindelijk een negatieve invloed op je totale Google-score, als je daar niets aan verandert. Kun je op die pagina geen alternatief tonen, zodat mensen alsnog iets vinden?MichelK schreef:Aan de andere kant zorgt deze link met het inmiddels niet voorradige artikel wel voor verkeer naar de shop, omdat de link ervan hoog rankt in google...Heb alleen het idee dat mensen ook snel weer de site verlaten als ze direct op een pagina komen van een artikel welke toch niet leverbaar is. Wat moet ik doen? Gewoon lekker laten zoals het is?
Zelfde als hierboven en uiteindelijk gaat veel broken links zorgen voor een totaal slechtere ranking van je site. Soms heeft een nieuwe site zoveel pluspunten dat je netto toch een winst overhoudt, maar toch.MichelK schreef: Tweede punt: om over te stappen naar andere webwinkelsoftware en/of een ander domeinnaam (dit is namelijk de planning) kom ik hetzelfde dilemma tegen. Nu lees ik wel het eea over het doorverwijzen van oude urls naar nieuwe urls, maar dat is neem ik aan alleen goed toepasbaar voor bv. productcategorieen. Hoe doe ik dit in godsnaam voor bv 6000 artikelen afzonderlijk. Van een enkel artikel weet ik dat ze hoog ranken in Google, maar van (ongetwijfeld) een x aantal weet ik dat niet...als dan de url wijzigt is de goede ranking weg toch?
Die 6000 links, staan waarschijnlijk in een database en zijn waarschijnlijk exporteerbaar, of op een logische manier opgesteld. Meestal is dat wel over te zetten. Het is af te vangen, ook met 6000 producten.
Nu op mijn weblogs:
3Ik zou gewoon die pagina die goed ranked naar een relevant product dat wel leverbaar is redirecten. Krijgt die product pagina dezelfde goede ranking ( als het het zoekwoord op de pagina en titel voorkomt ) en als het een soortgelijk product is zullen veel mensen waarschijnlijk ook het nieuwe product kopen.
4Dank voor de reacties, misschien dat ik dan inderdaad een alternatief laat tonen op die link of de link redirect naar een soortgelijk product.
Maar waar ik niet uit kom: Van bovenstaand voorbeeld wat ik toevallig dat het product goed rankt op een aantal zoekwoorden. Dus dat product weet ik dan nog wel te redirecten. Maar is er een tool oid waarmee je kan achterhalen hoe de verschillende producten uit je assortiment ranken in Google? er zullen namelijk ongetwijfeld veel meer artikelen uit mn assortiment goed scoren, maar ik heb werkelijk geen idee welke...Of tackel je dit probleem door alle oude urls te redirecten naar de nieuwe domeinnaam (dus niet zozeer naar de exacte nieuwe link, maar gewoon alleen naar homepage van de nieuwe site)?
Maar waar ik niet uit kom: Van bovenstaand voorbeeld wat ik toevallig dat het product goed rankt op een aantal zoekwoorden. Dus dat product weet ik dan nog wel te redirecten. Maar is er een tool oid waarmee je kan achterhalen hoe de verschillende producten uit je assortiment ranken in Google? er zullen namelijk ongetwijfeld veel meer artikelen uit mn assortiment goed scoren, maar ik heb werkelijk geen idee welke...Of tackel je dit probleem door alle oude urls te redirecten naar de nieuwe domeinnaam (dus niet zozeer naar de exacte nieuwe link, maar gewoon alleen naar homepage van de nieuwe site)?
Is het dus misschien de overweging waard om gewoon de nieuwe site in te richten en hierbij compleet een nieuwe start te maken? Waarbij je de oude site dus laat voor wat het was en de oude urls NIET redirect naar de nieuwe site??Dirkjan schreef:
Zelfde als hierboven en uiteindelijk gaat veel broken links zorgen voor een totaal slechtere ranking van je site. Soms heeft een nieuwe site zoveel pluspunten dat je netto toch een winst overhoudt, maar toch.
- Advertentie
Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!
5http://www.whatsmyserp.comMichelK schreef:Maar is er een tool oid waarmee je kan achterhalen hoe de verschillende producten uit je assortiment ranken in Google?
6Met zo'n laatste pagina als hierboven moet je je website opgeven en je zoekwoorden.
Wat heb je daar aan in dit geval, want je weet niet welke pagina's goed scoren en niet op welke zoekwoorden. Dus je moet van je daadwerkelijke zoekwoorden uitgaan.
Analytics kan je wel veel verder op weg helpen.
Kijk bijvoorbeeld naar de
inhoud - site-inhoud - alle pagina's en dan zoek je de pagina op waarvan je de score wilt weten.
Je ziet al (over bijv een periode van een half jaar) hoeveel bezoekers er op die pagina kwamen maar als je dan op de pagina geklikt hebt dan klik je net boven de pagina op de picklist
overige - verkeersbronnen - zoekwoord en je ziet met welke zoekwoorden ze op de pagina zijn gekomen en met hoeveel mensen. Is het veel dan moet je dus een 301 inschakelen naar een pagina met diezelfde (soort) zoekwoorden en zelfde soort artikel.
Zijn het er twee over een half jaar kun je de pagina ook vergeten natuurlijk.
Wat heb je daar aan in dit geval, want je weet niet welke pagina's goed scoren en niet op welke zoekwoorden. Dus je moet van je daadwerkelijke zoekwoorden uitgaan.
Analytics kan je wel veel verder op weg helpen.
Kijk bijvoorbeeld naar de
inhoud - site-inhoud - alle pagina's en dan zoek je de pagina op waarvan je de score wilt weten.
Je ziet al (over bijv een periode van een half jaar) hoeveel bezoekers er op die pagina kwamen maar als je dan op de pagina geklikt hebt dan klik je net boven de pagina op de picklist
overige - verkeersbronnen - zoekwoord en je ziet met welke zoekwoorden ze op de pagina zijn gekomen en met hoeveel mensen. Is het veel dan moet je dus een 301 inschakelen naar een pagina met diezelfde (soort) zoekwoorden en zelfde soort artikel.
Zijn het er twee over een half jaar kun je de pagina ook vergeten natuurlijk.
7Dank voor de link en uitleg!
Ik wist niet dat dit ook mogelijk was met analytics, hier kan ik zeker wat mee. Alleen als ik een pagina bekijk op welke zoekwoorden deze dus gevonden is zie ik veelal op nr.1 staan: (not set), maar wat houdt dit in? Dat ze naar de pagina zijn gekomen vanaf een andere site ipv via een zoekwoord??
Wat raden jullie mij (en in het algemeen) nu dan aan om te doen bij een overstap van webwinkelsoftware/domeinnaam, waardoor dus alle links veranderen? Als ik het goed begrijp checken in Google analytics welke links veel weergaves heeft gehad en deze vervolgens redirecten? Of moet ik op meer dingen letten?
Hoor het graag, want lees verschillende verhalen van shops welke overgestapt zijn van software of domeinnaam dat de vindbaarheid in Google enorm is gedaald na de overstap. Zelfs als de url hetzelfde is gebleven maar er enkel andere (webwinkel)software wordt gebruikt. Of ontkom je (in het begin) ook gewoon niet aan een drastische verlaging verlaging van de vindbaarheid ?
Ik wist niet dat dit ook mogelijk was met analytics, hier kan ik zeker wat mee. Alleen als ik een pagina bekijk op welke zoekwoorden deze dus gevonden is zie ik veelal op nr.1 staan: (not set), maar wat houdt dit in? Dat ze naar de pagina zijn gekomen vanaf een andere site ipv via een zoekwoord??
Wat raden jullie mij (en in het algemeen) nu dan aan om te doen bij een overstap van webwinkelsoftware/domeinnaam, waardoor dus alle links veranderen? Als ik het goed begrijp checken in Google analytics welke links veel weergaves heeft gehad en deze vervolgens redirecten? Of moet ik op meer dingen letten?
Hoor het graag, want lees verschillende verhalen van shops welke overgestapt zijn van software of domeinnaam dat de vindbaarheid in Google enorm is gedaald na de overstap. Zelfs als de url hetzelfde is gebleven maar er enkel andere (webwinkel)software wordt gebruikt. Of ontkom je (in het begin) ook gewoon niet aan een drastische verlaging verlaging van de vindbaarheid ?
8Inderdaad: zet in .htaccess een 301-redirect op de populairste landingspagina's en pagina's met backlinks.MichelK schreef:Wat raden jullie mij (en in het algemeen) nu dan aan om te doen bij een overstap van webwinkelsoftware/domeinnaam, waardoor dus alle links veranderen? Als ik het goed begrijp checken in Google analytics welke links veel weergaves heeft gehad en deze vervolgens redirecten? Of moet ik op meer dingen letten?
Code: Selecteer alles
# Oud (relatief) pad naar nieuw (absoluut) pad
Redirect 301 /oude-map/oud-bestand.htm http://www.example.com/nieuw/nieuw.htm
9De zoekwoorden in analytics onder (not set) en (not provided) zijn vervelend en het worden er langzaam steeds meer.
(not provided) is al er gezocht wordt met ssl certificaat aan. Bijv als de gebruiker bij google is ingelogd.
(no set) is als er een browser gebruikt wordt (bijv firefox nieuwe versie) die encryptie van zoekwoorden toepast.
Dus door privacy problemen komt dit helaas zo in Analytics.
(not provided) is al er gezocht wordt met ssl certificaat aan. Bijv als de gebruiker bij google is ingelogd.
(no set) is als er een browser gebruikt wordt (bijv firefox nieuwe versie) die encryptie van zoekwoorden toepast.
Dus door privacy problemen komt dit helaas zo in Analytics.