Transportschade - termijn voor melding

1
Ik lees her en der in algemene voorwaarden van webwinkels dat er een termijn wordt gesteld voor het melden van transportschade (bijvoorbeeld 48 uur). Is dat toegestaan? Er zijn zelfs webwinkels die eisen dat je transportschade meldt aan de vervoerder voordat je iets ondertekent, maar uit eigen ervaring weet ik dat dat soms vrijwel onmogelijk is (eerst alle producten uitpakken en controleren, die arme koerier maar wachten).

Re: Transportschade - termijn voor melding

2
Je geeft zelf het antwoord al: als het onmogelijk is, is het onredelijk bezwarend voor de koper. En een onredelijk bezwarend beding houdt meestal geen stand voor de rechter (grijze lijst). Bovendien is niet de vervoerder maar de verkoper uiteindelijk verantwoordelijk voor de levering, dus is zo'n wegwimpel-beding in algemene voorwaarden ook nog verboden (zwarte lijst).

Re: Transportschade - termijn voor melding

4
PaulG schreef:Het eerste deel, binnen 48 transportschade melden aan winkel, is wel goed natuurlijk.
Nee, dat denk ik niet. Als je bijvoorbeeld op vrijdagmiddag rond 17:00 uur een pallet bezorgt bij een kantoor, school, kinderdagverblijf of noem maar op, dan wordt er echt pas op maandag naar gekeken. Meer dan 48 uur later dus.

Zou je als koper de schade wel willen melden binnen 48 uur, dan moet er dus ook ná vrijdag 17:00 iemand in het bedrijf van de verkoper permanent bereikbaar zijn vanaf vrijdagmiddag tot zondagmiddag. En dát gaat ook niet altijd lukken, dus kan de koper zich gemakkelijk én heel redelijk beroepen op: "Ik had gebeld maar er nam niemand meer op."
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Transportschade - termijn voor melding

6
Ewout schreef:Als ik dus zeg: binnen twee werkdagen, is dat volgens jou wel 'witte lijst' dan, Ward?
Het zal nauwelijks helpen, want consumenten mogen altijd zonder opgave van reden artikelen retourneren binnen 7 werkdagen of 14 kalenderdagen. Als je een afwijkende meldingsplicht verplicht stelt voor transportschade, worden de rechten van consumenten beperkt en is het beding vermoedelijk nietig (zwarte lijst) of vernietigbaar (grijze lijst).

Anders beredeneerd, om te tonen hoe krom en onredelijk het beding daarmee wordt: een levering van beschadigde artikelen moet je binnen 2 werkdagen melden, maar onbeschadigd geleverde artikelen mag je binnen 7 werkdagen zonder melding retourneren? Nee dus.

Re: Transportschade - termijn voor melding

7
Ik maak op dat je bezig bent om Algemene voorwaarden op te stellen? (Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat wel en niet mag?)
Ewout schreef:Als ik dus zeg: binnen twee werkdagen, is dat volgens jou wel 'witte lijst' dan, Ward?
Ter aanvulling: De wet schrijft dat algemene voorwaarden redelijk moeten zijn.

Er bestaat geen 'witte lijst' de markt mag zelf de AV opstellen. Wel heeft de wetgever een 'zwarte lijst' gemaakt, bepalingen die je absoluut niet in je algemene voorwaarden mag opnemen.

Grensgevallen, de 'grijze lijst', in praktijk zal tijdens een rechtzaak deze bepalingen worden betwist tenzij je kunt aantonen dat het redelijk is.

De KVK heeft daarover de details verzameld: http://www.kvk.nl/ondernemen/contracten ... orwaarden/

Ik denk dat Ward een goed punt heeft om de meldingsplicht om transportschade (verplicht) te melden binnen 48 uur niet op te nemen in je algemene voorwaarden; tenzij je hier hele goede redenen voor hebt.

Je kunt natuurlijk ook gewoon melden in het e-mailtje 'Je bestelling is verzonden' dat bij zichtbare transportschade zending direct geweigerd/gemeld moet worden. Natuurlijk wel in alle redelijkheid, niet dat de klant bij een butsje in de doos al direct de bestelling weigert :D
Online verhuurder van: Beamers, Polaroid camera's en meer.

Re: Transportschade - termijn voor melding

8
Dank voor alle reacties. Ik ben inderdaad mijn algemene voorwaarden aan het aanscherpen. Die is gebaseerd op de modelvoorwaarden van de KvK, maar omdat ik ook veel breekbare goederen verstuur, wilde ik kijken wat daar verder nog over te melden is. Daarbij zag ik dat er een aantal concurrenten zijn die een dergelijke termijn hanteren.

Eigenlijk geeft Ward het antwoord: consument mag retourneren zonder opgaaf van reden en heeft daar 7 dagen voor. En ik bedacht mij dat het voor mij eigenlijk niets uitmaakt: ik kan mij niet extra beroepen op wat dan ook wanneer ik het binnen twee dagen meld aan mijn vervoerder, eventuele extra verzekering vereist dat ook niet. En ik heb er geen enkel belang bij om mijn klant met zinloze en/of onredelijke voorwaarden op te schepen. "U heeft de doos pas na 3 dagen opgemaakt? Jammer, geen vervangende producten voor u" - is niet in lijn met mijn idee van klantenservice.

Re: Transportschade - termijn voor melding

9
Helder, maar zoals je zegt denk ik niet dat je de AV moet aanscherpen maar moet kijken naar andere oplossingen.

Allicht kun je een doorlopende transport verzekering afsluiten, er zijn tal van verzekeringsmaatschappijen welke ook pakketten verzekeren die door een derde partij worden vervoerd. Dit is (meestal) veel goedkoper dan een verzekering per pakket via de transporteur.

Neem je verpakking nog eens onder de loep, biedt het bescherming tegen een val van een meter, is het stevig genoeg dat er pakketten bovenop gestapeld worden, vul je de 'lucht' in je pakketten goed op?

Er zijn genoeg klanten die de verpakking niet op tijd open maken, bijvoorbeeld omdat het een cadeautje is.
Online verhuurder van: Beamers, Polaroid camera's en meer.