Overname van een shop/site

1
Hallo,
Ik ben bezig om een shop/site over te nemen maar we kunnen het nog niet eens worden over de prijs...
Hij vind het ongeveer 2,5 keer de jaar winst waarden ik ongeveer een half keer de winst... Dus dat is een groot gat..
Wat denken jullie dat een goeie manier is om een prijs te bepalen??
Ga je uit van winst, omzet of is het gewoon wat een gek er voor geeft.. Of hebben jullie andere ideeën...

Alvast bedankt..
http://www.palletvracht.nl http://www.pallettransport.nl
Online snel en makkelijk pallets versturen voor een scherpe prijs...!!!!

Re: Overname van een shop/site

2
Dat is op basis van alleen de winst niet te zeggen.
Factoren zoals klantenbestand, nieuwsbriefleden, marges, welke producten, concurrentie en de algemene statistieken zoalsGoogle PR, bezoekers per dag, bouncepercentage en nog veel meer.

Het is over het algemeen gebruikelijk om meer te vragen dan de behaalde omzet in een bepaald tijdsvlak.
Ook de shop zelf speelt een grote rol. Als het systeem correct is en de layout aantrekkelijk is, schiet de prijs vaak ook omhoog.
Actief in webshopontwikkeling

4
Persoonlijk vind ik een half keer de jaar winst wel erg weinig. Je kan dan beter de shop houden, want elke 6 maanden heb je alweer het aankoop bedrag.

Belangrijk is wel of de winst stabiel is of dat deze stijgt of daalt. Bij een sterk dalende winst, zou 6 maanden gerechtvaardigd kunnen zijn.

Ook spelen er andere zaken zoals de website, domeinnaam, bezoekers. Zo is een website die 10 euro winst maakt, maar 200 bezoekers per dag trekt, toch meer waard 2,5 keer de jaar winst.

Bij een stabiele winst is 2.5 keer de jaarwinst niet veel in mijn ogen.
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

5
Hoe oud is de shop? Worden tegenwoordig veel net opgerichte shops verkocht met honderden of enkele duizenden euros omzet. Risico is daar dat familie/vrienden wat omzetinvloed hebben gehad, en de feestdagen of andere invloeden nog merkbaar zijn. Zijn de retouren van januari bijv. al meegerekend? Een shop die nog geen half jaar oud is, is in mijn beleving zelden wat waard.
vampirelord schreef:Persoonlijk vind ik een half keer de jaar winst wel erg weinig. Je kan dan beter de shop houden, want elke 6 maanden heb je alweer het aankoop bedrag.
Maar hebt er ook elk half jaar werk aan, en het risico dat het afgelopen half jaar misschien prima ging maar komende half jaar een nieuwe concurrent opduikt, Google wijziging plaatsvindt, retouren stijgen, noem maar op.
Nu op mijn weblogs:

6
Dirkjan schreef:Hoe oud is de shop? Worden tegenwoordig veel net opgerichte shops verkocht met honderden of enkele duizenden euros omzet. Risico is daar dat familie/vrienden wat omzetinvloed hebben gehad, en de feestdagen of andere invloeden nog merkbaar zijn.
Risico is in dat geval vaak ook dat er een paar honderd uur werk in zit maar dat niet is verdisconteerd in de winst. Met de formule omzet – inkoop = winst snijd je jezelf dan in de vingers: van de brutowinst blijft na aftrek van reële loonkosten ineens een onbeduidende nettowinst over.

Of je keert het om: een gezond bedrijf is tot vijf keer de nettowinst waard, maar dan moet dat ook echt zuivere winst zijn.

De verkopende partij, en dat bedoel ik echt niet kwaad, is zich er vaak niet eens van bewust dat er voor € 5.000 winst ook 500 uur werk in is gestoken. Dan is de hamvraag eigenlijk niet meer of die webwinkel nu € 2.500 of € 25.000 waard is, maar vooral: wat wil jij investeren om een tientje per gewerkt uur te mogen verdienen?

7
Dirkjan schreef: Maar hebt er ook elk half jaar werk aan, en het risico dat het afgelopen half jaar misschien prima ging maar komende half jaar een nieuwe concurrent opduikt, Google wijziging plaatsvindt, retouren stijgen, noem maar op.
Klop een half jaar werk voor een half jaar winst. Je loopt ook andere risico's, een nieuwe leverancier, waardoor je scherper kunt inkopen, een geïnteresseerde kan zich aan bieden om de website over te nemen voor een mooie prijs, een grote klant plaatst een flinke order, een tijdschrift wil graag een stukje schrijven over 1 van je producten, noem maar op.

8
Ward schreef: De verkopende partij, en dat bedoel ik echt niet kwaad, is zich er vaak niet eens van bewust dat er voor € 5.000 winst ook 500 uur werk in is gestoken. Dan is de hamvraag eigenlijk niet meer of die webwinkel nu € 2.500 of € 25.000 waard is, maar vooral: wat wil jij investeren om een tientje per gewerkt uur te mogen verdienen?

Mag je wel zo rekenen? Laten we zeggen dat webshop Buyme, in jaar 1, € 5000 euro winst heeft gemaakt en ondernemer Justme, heeft er 1000 uur in gestoken. Jij rekent dan €5000/1000 = € 5 euro per uur en vraagt of je wil investeren om 5 euro per uur te verdienen.

Ik vraag me af of dat terecht is. Want een groot deel van die 1000 uur zit in het bouwen van de website, het promoten van de website, het zoeken van leveranciers. In jaar 2, ben je dus veel minder uren kwijt. Los van het feit dat sommige mensen 10 uur nodig hebben, waar andere het in een uurtje kunnen.

9
Dat ben ik met je eens, maar de topicstarter gaat zelf uit van de winst: de verkoper vraagt 2,5 keer de winst, de koper wil ongeveer 0,5 keer de winst betalen. Als je dáár uit wilt komen, zul je toch een gemeenschappelijke definitie van "winst" moeten hebben.

Als je reëel kijkt, zie je vaak het patroon: eerste jaar verlies, tweede jaar break-even en derde jaar pas winst. Een aanloopverlies is juist vanwege het opstarten heel normaal, maar dat maakt een verkoop binnen een halfjaar tot een jaar na de start met "winst" als grondslag voor de overnamesom discutabel.

11
Leuk dat er zoveel op is gereageerd... En dat niemand eigenlijk weet wat iets waard is en dat iedereen er een andere gedachte over heeft....

Ik vind idd dat het gedeelte "winst" een moeilijk te peilen iets is iedere ondernemer steekt veel tIjd in zijn onderneming... Als je een gewone 9 tot 5 baan heb doe je gewoon wat je gevraagd word en ga je niet savonds je probleem gevallen snel oplossen of op zoek naar nieuwe producten...
Je ben toch wel heel veel uur kwijt aan werkzaam heden die je dat weer niet bereken en van de winst afhaal...

Ik vind het heel moeilijk om er prijs kaartje aan te hangen.. Maar ik heb wel veel zin in dit project en probeer me niet te verleiden om te veel te betalen..

12
Schouten schreef:Ik vind idd dat het gedeelte "winst" een moeilijk te peilen iets is iedere ondernemer steekt veel tIjd in zijn onderneming...
Probeer dat dan concreter te krijgen met inzage in de jaarrekening en de boeken. Het verschil is namelijk groot: de verkoper vraagt het vijfvoudige van wat je bereid bent te betalen.

13
Ward schreef:
Schouten schreef:Ik vind idd dat het gedeelte "winst" een moeilijk te peilen iets is iedere ondernemer steekt veel tIjd in zijn onderneming...
Probeer dat dan concreter te krijgen met inzage in de jaarrekening en de boeken. Het verschil is namelijk groot: de verkoper vraagt het vijfvoudige van wat je bereid bent te betalen.
Ik heb natuurlijk wel de boeken in gezien en weet de kosten en weet inkomsten.... Maar het is geen BV waar iemand zich zelf een salaris geeft.. Alle winst is dus gewoon salaris!!! En of je er 10 uur voor werkt of dat je er 1000 uur voor werkt dat staat nergens beschreven... Ik moet dus iemand op zijn blauwe ogen geloven dat het allemaal wel mee valt hoeveel werk is..

14
Het lijkt mij dat 2-1/2 keer de winst teveel is.
Dit zou betekenen dat jij 2-1/2 jaar (als alles hetzelfde blijft) aan het werk bent en helemaal niets overhoud door de schuld waar je in zit.
Bovendien is tegenwoordig geen enkele website gegarandeerd zo sterk dat hij niet zal zakken in Google. (Met nadruk op gegarandeerd)
Als je zoveel wilt uitgeven, kun je bijna wel opnieuw beginnen met een eigen shop.
Behalve als:
De naam van de webwinkel echt geweldig is
Je krijgt (bijv) een half jaar support van de oude eigenaar erbij
Je betaald voornamelijk voor de voorraad.

Als je zelf begint zit je ook eerst een tijd zonder inkomsten, maar je weet wel alle ins en outs tegen de tijd dat het draait.

16
Ik heb de laatste 5 jaar 7 overnames gedaan en 2 verkocht

afhankelijk van de leeftijd, stabiliteit heb ik altijd een 3 tot 5 maal de jaarwinst betaald.
mbt verkoop heb ik al eens 8 voudige ontvangen van de jaarwinst, wel met cijfers erbij 3 jaar groei van minimaal 28%.

Ook voorraad speelt een rol bij het bepalen van prijzen. :)
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

17
Zoo de eerste week van internet ondernemer zit er op......
De eerste contacten met vaste klanten gehad...
Alles goed gegaan...

Heerlijk hoeveel energie je kunt krijgen van weer iets nieuws zat al een tijd vastgeroest in mijn oude werk en werk omgeving al is dat ook al als zelfstandig ondernemer geweest..

Palletvracht.nl is het geworden voor de mensen die mij een eerder antwoord gegeven hebben..
Geld praten we natuurlijk niet over maar ik ben tevreden met met de uitkomst....

Verder al druk bezig om de site te vernieuwen en een betere look te geven is nog niet eenvoudig zit aardig wat software achter om te kunnen berekenen en alles is maatwerk....
Dus tips zijn welkom...

18
Schouten schreef:Zoo de eerste week van internet ondernemer zit er op......
De eerste contacten met vaste klanten gehad...
Alles goed gegaan...

Heerlijk hoeveel energie je kunt krijgen van weer iets nieuws zat al een tijd vastgeroest in mijn oude werk en werk omgeving al is dat ook al als zelfstandig ondernemer geweest..

Palletvracht.nl is het geworden voor de mensen die mij een eerder antwoord gegeven hebben..
Geld praten we natuurlijk niet over maar ik ben tevreden met met de uitkomst....

Verder al druk bezig om de site te vernieuwen en een betere look te geven is nog niet eenvoudig zit aardig wat software achter om te kunnen berekenen en alles is maatwerk....
Dus tips zijn welkom...
Voor feedback kun je de shop in het 'feedback' gedeelte laten beoordelen.