Wat gebeurt er met geopende, teruggestuurde producten?

1
Sorry als deze vraag eerder gesteld is, ik kon er niet heel snel wat op vinden via search.

Dit vraag ik me al langer af: wat doet een webshop met een geopend, teruggestuurd product?

Bijvoorbeeld een smartphone. Je hebt het recht om deze uit te pakken en uit te proberen. Hiermee breek je de seal, en in sommige gevallen moet ook de folie er af om de telefoon uit te kunnen proberen. Volgens de Wet Koop op Afstand is het geen probleem om de telefoon in deze staat, mits in complete verpakking, weer te retourneren (dus met gebroken seal en zonder folie).

Ik heb echter nog nooit een product binnengekregen van een webshop dat een verbroken fabriekseal en/of geen folie had. Weet iemand wat er gebeurd met die geopende, teruggestuurde producten? Worden die opnieuw geseald ergens? Lijdt de webshop er verlies aan?

Dit klinkt misschien stom, maar ik voel me lullig een product met seal te openen en daarna weer te retourneren. Ik heb het idee dat het dan niet meer verkoopbaar is door de webshop. Ben dus zeer benieuwd of iemand weet hoe dit in z'n werk gaat.

Re: Wat gebeurt er met geopende, teruggestuurde producten?

2
Dat zal afhangen van grofweg drie punten:

• het aantal retouren;
• de aard van het product;
• het type verzegeling.

Als een product om hygiënische redenen is verzegeld, zoals bij een tube tandpasta, is het met verbroken zegel onverkoopbaar. Dergelijke producten hoef je formeel niet altijd terug te nemen, al kun je uit coulance en voor klantenbinding besluiten retouren wel te accepteren. De klant weet immers pas hoe de tandpasta smaakt en poetst na deze gebruikt te hebben. Dan wordt het dus een afweging van de kosten plus baten en daarmee de aantallen retouren.

We hebben zelf met kinderspeelgoed nauwelijks retouren (omdat je een kind een cadeau niet afpakt), maar om vergelijkbare redenen verkopen we geretourneerd speelgoed met geopende verpakking niet opnieuw: kleuters stoppen speelgoed in de mond. Incidentele retouren voeren we dan af als tweedehands speelgoed via Marktplaats.
StoreCore.io

4
phero schreef:
Ward schreef:Incidentele retouren voeren we dan af als tweedehands speelgoed via Marktplaats.
Denkt u dat dit het geval is voor alle retouren waarbij de verpakking niet meer "als nieuw" is (gebroken zegel)? Is dit een risico wat webshops incalculeren?
Het zal zeker niet voor alle bedrijven en branches opgaan; indien nodig reinigen en opnieuw verpakken is bij kleding bijvoorbeeld "mode". Maar het risico moet je inderdaad incalculeren, net zoals garantiegevallen overigens.
StoreCore.io
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

5
Ok, ff op een rij:

- Ik koop een product online.
- Ik heb recht het product uit te pakken en uit te proberen, ook al moet ik daarbij het seal verbreken en mogelijk andere verpakkingsmaterialen "beschadigen" (zo min mogelijk, natuurlijk).
- Het product bevalt me niet, en ik stuur het compleet, maar wel geopend, terug.
- De webshop ontvangt het product, en heeft geen enkele mogelijkheid meer om het product te re-sealen.
- De webshop moet hopen op een klant die dit geen probleem vindt, of hij moet het product 2e hands / aan familie verkopen.
- De webshop is op de hoogte van dit risico, en heeft deze mogelijke "schade" ingecalculeerd in zijn prijzen.

Vind het wel apart. Ik zou dus continu producten aan kunnen schaffen, ze openen, en weer terug kunnen sturen, zonder dat de webshop mij een refund kan weigeren.

Ik kan me voorstellen dat dit voor sommige webshops best een probleem kan zijn. Vooral als het gaat om dure smartphones van 600 euro. Of zit ik er naast?

6
Veel webshops hebben afspraken met leveranciers en fabrikanten hierover.
Ik heb vroeger zat teruggestuurd naar leveranciers die op hun beurt de artikelen weer naar de fabriek sturen om te herpakken.

Een goede webwinkelier houdt hier rekening mee en calculeert dit ook in.
Actief in webshopontwikkeling

7
Volgens:
http://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-o ... 1746023453

"Cd's en dvd's zijn vaak verzegeld. U mag deze producten alleen terugsturen als u de verzegeling niet hebt opengemaakt."

Je mag toch aannemen dat dit op ieder verzegeld product van toepassing is? Als je het alsnog open maakt mag je het volgens mij alleen retour sturen als het product niet conform specificaties of defect geleverd is.

Dat online kledingwinkels dit accepteren heeft niets met wetgeving maar met marketing te maken.
Externe SSD, harde schijven en behuizingen
Digital Room Correction v.a. de PC & Mac

8
AJvR schreef:Volgens:

"Cd's en dvd's zijn vaak verzegeld. U mag deze producten alleen terugsturen als u de verzegeling niet hebt opengemaakt."

Je mag toch aannemen dat dit op ieder verzegeld product van toepassing is? Als je het alsnog open maakt mag je het volgens mij alleen retour sturen als het product niet conform specificaties of defect geleverd is.
Nee hoor, sluitzegels zijn in allerlei soorten en maten te koop bij de verpakkingsgroothandel. Als je zo'n zegel op een doos plakt, zegt dat objectief helemaal niets.

En nog belangrijker maar heel logisch: je kunt niet automatisch rechten ontlenen aan zegels die je zelf plakt.

9
AJvR schreef:Volgens:

Dat online kledingwinkels dit accepteren heeft niets met wetgeving maar met marketing te maken.
DVD's en CD's zijn wel degelijk een uitzondering. Verzegelingen mag je bij andere producten gewoon open maken als dit nodig is om het product te beoordelen/testen.

10
RicardoV schreef: DVD's en CD's zijn wel degelijk een uitzondering. Verzegelingen mag je bij andere producten gewoon open maken als dit nodig is om het product te beoordelen/testen.
Testen is gebruiken en lijkt me dan zo en zo al uitgesloten, het betreft een zichttermijn.

http://www.thuiswinkel.org/cms/showpage.aspx?id=2902

In het voorbeeld van TS mag je de seal om de smartphone er volgens mij niet afhalen, dat is immers alleen nodig als je hem wilt uitproberen, wat dus niet mag, althans als je van het retourrecht gebruikt wilt maken.
Externe SSD, harde schijven en behuizingen
Digital Room Correction v.a. de PC & Mac

11
AJvR schreef:
RicardoV schreef: DVD's en CD's zijn wel degelijk een uitzondering. Verzegelingen mag je bij andere producten gewoon open maken als dit nodig is om het product te beoordelen/testen.
Testen is gebruiken en lijkt me dan zo en zo al uitgesloten, het betreft een zichttermijn.

http://www.thuiswinkel.org/cms/showpage.aspx?id=2902

In het voorbeeld van TS mag je de seal om de smartphone er volgens mij niet afhalen, dat is immers alleen nodig als je hem wilt uitproberen, wat dus niet mag, althans als je van het retourrecht gebruikt wilt maken.

Wat bedoel je nou? Ik begrijp er niks van.

Testen is uitproberen en dus toegestaan in de zichttermijn. Ook als je hiervoor een seal moet breken is het toegestaan. En van bepaalde producten mag de seal dus niet gebroken worden, zoals CD's.

Het uitproberen is uiteraard gelimiteerd. Zo mag je een wasmachine niet uitproberen door een was te draaien of kleding twee dagen dragen om ze te proberen.

12
RicardoV schreef:Testen is uitproberen en dus toegestaan in de zichttermijn. Ook als je hiervoor een seal moet breken is het toegestaan. En van bepaalde producten mag de seal dus niet gebroken worden, zoals CD's.

Het uitproberen is uiteraard gelimiteerd. Zo mag je een wasmachine niet uitproberen door een was te draaien of kleding twee dagen dragen om ze te proberen.
Daarom zegt Arnoud Engelfriet ook: het is een uitprobeertermijn en geen zichttermijn. Hij citeert daarbij ook professor Marco Loos, die concrete voorbeelden noemt:
Arnoud Engelfriet schreef:Inderdaad: uitproberen. Iedereen die dus roept dat je alleen maar de doos mag bekijken (“zichttermijn”) heeft het bij deze fout. Maar wat is dan uitproberen? Loos noemt een aantal voorbeelden, waar sommige webwinkeliers van op zullen kijken:

• Het mogen passen van een kledingstuk.
• Een proefwasje draaien met een wasmachine.
• Een kopje koffie zetten met een koffiezetter.
Dus die wasmachine mag wél aan :!:

Logisch ook, want hoe moet je anders vaststellen of een wasmachine wel wast en de koffiezetter wel koffie zet?
StoreCore.io

13
Geretourneerde producten kunnen in feite 'stiekem' weer als nieuw verkocht worden door de winkelier als ze er nieuw uitzien en onbeschadigd zijn. Eventueel een nieuwe verpakking erom en klaar. Of dat veel gebeurt weet ik niet, maar ik heb zelf meerdere keren een product ontvangen waarvan de verpakking duidelijk open was geweest en weer dichtgetaped was. Die artikelen waren mij wel als nieuw verkocht. Ik heb dat niet geaccepteerd en om aantoonbaar nieuwe producten gevraagd. Maar als een winkelier zelf een nieuwe verpakking kan maken dan weet je als koper nooit helemaal zeker of het een nieuw of een retourproduct is. Met kleding maakt het mij persoonlijk niets uit. Kleding in een gewone winkel kan ook door vele personen voor je gepast zijn. Dus wat is "nieuw"?

Een andere optie voor de winkelier is om de teruggestuurde artikelen in een aparte categorie tegen lagere kosten aan te bieden als "demo- en retourproducten". Dit wordt bijvoorbeeld door computerketen MyCom gedaan, maar ook door andere winkels.

Nog andere opties zijn het als tweedehands verkopen op Marktplaats, of als handelspartij te verkopen aan opkopers. Dan kunnen de producten door de handelaren weer via allerlei offline en online kanalen in de markt gezet worden. Ik denk dat grote (web)winkels retouren vooral in bulk als handelspartij verkopen.

Producten als DVD's en CD's mogen alleen met onverbroken seal terug, omdat het kopieerbare producten zijn.
Vriendelijke groet,
Jurgen Nijhuis
Argos Media