Webshop 'overzetten, switchen, google aanpassen?

1
Onze webshop is gebouwd door iemand die zelf wat webshop software schrijft of eigenlijk schreef moet ik zeggen.

Voor een beginnende webshop was het prima en we liepen niet tegen dingen op.
Nu al een hele tijd wel.

Met onze derde webshop hebben we dan ook besloten om te starten met prestashop. Dit bevalt ons prima, alhoewel hier ook echt wel bepaalde dingen aan mankeren, maar dit valt te omzeilen of mee te leven.

Nu willen we de eerste 2 webshops ook beide in prestashop hebben.
Maar nu zou ik graag advies willen hoe google aan te pakken.

Wat betreft de eerste webshop:

Het is een website, met daarbij een webshop.
Normaal gesproken hebben mensen dan:
domeinnaam = hoofd website
domeinnaam/webshop = webshop

Wij hebben alles in de httpdocs map staan, dus de webshop staat niet in een onderliggende map.

Dit willen we nu wel hebben, de webshop komt in de map /webshop.

Dus wij installeren prestashop in de map webshop, en richten de webshop in.
Op het moment dat mensen daar mogen bestellen wil ik bestellen in de oude webshop onmogelijk maken, door in de winkelwagen neer te zetten dat er een nieuwe webshop is en bijvoorbeeld de doorgaan button naar de volgende pagina (afronden bestellen) te disablen.

Dus, bezoekers is opgelost.
Maar nu google. We scoren heerlijk in google, ondanks dat de urls bijvoorbeeld niet zoekmachine vriendelijk zijn, en er niet per product geoptimaliseerd kan worden.
Dit komt omdat er weinig concurrentie is op dit specifieke gebied.

We willen die score in google niet kwijt.
Dus hoe aan te pakken?
Want de pagina's/producten moeten niet verwijderd worden, zodat mensen in google op een doodlopende link terecht komen.

Over dubbele content zit ik niet zo in, want de webshop zal flink onder handen worden genomen, dus ook de teksten zullen veranderen.

Alle tips zijn welkom!

Re: Webshop 'overzetten, switchen, google aanpassen?

4
web_starter schreef:Htaccess ken ik inderdaad, maar hoe ziet zo'n regel eruit?
De syntaxis van een regel in .htaccess is:

Redirect permanent URL-path URL

of:

Redirect 301 URL-path URL

Voor URL-path gebruik je een oude relatieve URL en voor URL een nieuwe absolute URL, bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

Redirect 301 oude-pagina.html http://www.example.com/webshop/nieuwe-pagina.html
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

5
Wat zijn de voordelen/verschillen tussen de 2 opties?

En kan ik (of moet ik) wanneer die redirect ingesteld staat in de httaccess de oude webshop nog online laten?
Zodat we niet direct uit Google verdwijnen?

Tips hoelang we het online moeten laten staan?
Pikt google automatisch de verandering op bij een redirect, dat google begrijpt dat dat de nieuwe pagina is?

6
web_starter schreef:Wat zijn de voordelen/verschillen tussen de 2 opties?
Beide vormen betekenen hetzelfde: Redirect permanent is identiek aan Redirect 301.
web_starter schreef:En kan ik (of moet ik) wanneer die redirect ingesteld staat in de httaccess de oude webshop nog online laten?
Zodat we niet direct uit Google verdwijnen?
In principe is er maar één .htaccess voor de server nodig, maar het hangt ervan af wat .htaccess nu precies doet. Ik gebruik bijvoorbeeld www.briksets.nl/starwars voor printcampagnes met zo'n Redirect 301 naar de productcategorie; zou je de webwinkelsoftware vervangen, dan moet die regel worden herschreven.

Misschien kun je de huidige .htaccess hier even posten?
web_starter schreef:Tips hoelang we het online moeten laten staan?
Pikt google automatisch de verandering op bij een redirect, dat google begrijpt dat dat de nieuwe pagina is?
Ja, 301 betekent permanent verplaatst. Je kunt Google wel nog een zetje in de goede richting geven door de nieuwe sitestructuur in kaart te brengen met een sitemap.xml.
StoreCore.io

7
Als ik de vraag en reacties van web-starter lees dan lijkt het erop of de oude website blijft bestaan, maar ik hoop toch dat dezelfde domeinnaam gebruikt wordt. Daar gaat Ward ook van uit.
De omschrijving:
Op het moment dat mensen daar mogen bestellen wil ik bestellen in de oude webshop onmogelijk maken, door in de winkelwagen neer te zetten dat er een nieuwe webshop is en bijvoorbeeld de doorgaan button naar de volgende pagina (afronden bestellen) te disablen.
doet namelijk wel vermoeden dat de oude site blijft bestaan.

8
De webshop staat nu gewoon op het hoofddomeinnaam in de httpdocs.
Nu komt de webshop in een submap namelijk /webshop.

Dus ik spreek van oude webshop, maar ik moet eigenlijk spreken van oude omgeving.

Hetgeen waar ik nog niet helemaal uitkom:

Zodra de webshop online is in de submap /webshop hoef ik inprincipe niets meer met de webshop in de oude omgeving.
In de httaccess staan alle links, per pagina/product de verwijzing naar de nieuwe.
Moet al het oude dan nog online blijven staan, of voegt dat niets meer toe?