winst

1
Hallo,

Ik ben een startende ondernemer en ben nu eens kritisch naar mijn administratie aan het kijken, voornamelijk de winst berekening, deze vond ik bij het opzetten nog niet zo belangrijk.

Nu heb ik een excel bestandje gedownload en heb het aardig op orde, echter mijn vraag is als volgt;

Winst = Inkomsten - uitgaven + huidige voorraad?

Ik ben juridisch een eenmanszaak dus dan zou ik over mijn huidige voorraad inkomsten btw moeten afdragen?

Klopt dit of doe ik ergens iets verkeerd?

Groeten,

Frits
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.

Re: winst

2
Even in lekentermen...

De actuele waarde van de huidige voorraad zijn activa (bezittingen) op de balans.

Het verschil tussen de inkoop en de actuele waarde van je voorraad zijn kosten voor de winst- en verliesrekening. Dat is namelijk wat de verkopen je concreet gekost hebben. Deze kosten trek je dus af van de omzet om op je winst uit te komen.

Re: winst

3
Ward schreef:Even in lekentermen...

De actuele waarde van de huidige voorraad zijn activa (bezittingen) op de balans.

Het verschil tussen de inkoop en de actuele waarde van je voorraad zijn kosten voor de winst- en verliesrekening. Dat is namelijk wat de verkopen je concreet gekost hebben. Deze kosten trek je dus af van de omzet om op je winst uit te komen.
Ik ben inderdaad bezig met de winst / verlies rekening op te zetten.

Dus...
Winst = (in - uit) + inkoopwaarde huidige voorraad
Of
Winst = (in - uit) - inkoopwaarde huidige voorraad
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.

Re: winst

4
Ongeveer goed, alleen is "winst" hier "kosten". Je maakt namelijk meer kosten dan alleen inkoopkosten. Bovendien kun je ineens voor onverwachte kosten komen te staan, bijvoorbeeld een compleet onverkoopbare voorraad.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: winst

5
Ward schreef:Ongeveer goed, alleen is "winst" hier "kosten". Je maakt namelijk meer kosten dan alleen inkoopkosten. Bovendien kun je ineens voor onverwachte kosten komen te staan, bijvoorbeeld een compleet onverkoopbare voorraad.
Dat snap ik, maar valt dat niet onder uitgaven?
Ik ben geen boekhouder of wat dan ook,
Maar in mijn gedownloade spread sheetje staat;

Inkomsten - totale uitgaven + huidige voorraad waarde = Winst/Verlies

Dat zou dus betekenen dat ik loonbelasting moet betalen over mijn huidige voorraad? Aangezien mijn winst gelijk mijn inkomen is (schrikbarende kosten). Of ben ik nu zo onhandig hierin?
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.

Re: winst

6
Is het niet handiger om de winst te berekenen door je omzet te verminderen met je kosten?

Dus: omzet -/- kosten = winst

Re: winst

7
Elecs schreef:Maar in mijn gedownloade spread sheetje staat;

Inkomsten - totale uitgaven + huidige voorraad waarde = Winst/Verlies

Dat zou dus betekenen dat ik loonbelasting moet betalen over mijn huidige voorraad? Aangezien mijn winst gelijk mijn inkomen is (schrikbarende kosten). Of ben ik nu zo onhandig hierin?
Houd inderdaad het verschil tussen uitgaven en kosten in gedachten. Als je voor € 3.000 hebt ingekocht (dus uitgegeven) en daarvan een derde hebt verkocht, zijn je kosten € 1.000. Die trek je af van de omzet om je winst te berekenen.

Daarna moet je uitgaan van "going concern". Op je eindbalans en de erop volgende beginbalans staat hierna nog een voorraad ter waarde van € 2.000. Zelfs als je niets meer zou inkopen (uitgeven), leidt dat vervolgens toch tot kosten zodra je uit die voorraad iets verkoopt. Daarom deugt die vereenvoudigde formule met "totale uitgaven" niet: zelfs als je niets uitgeeft, kun je toch kosten maken.

Re: winst

8
Ward schreef:
Elecs schreef:Maar in mijn gedownloade spread sheetje staat;

Inkomsten - totale uitgaven + huidige voorraad waarde = Winst/Verlies

Dat zou dus betekenen dat ik loonbelasting moet betalen over mijn huidige voorraad? Aangezien mijn winst gelijk mijn inkomen is (schrikbarende kosten). Of ben ik nu zo onhandig hierin?
Houd inderdaad het verschil tussen uitgaven en kosten in gedachten. Als je voor € 3.000 hebt ingekocht (dus uitgegeven) en daarvan een derde hebt verkocht, zijn je kosten € 1.000. Die trek je af van de omzet om je winst te berekenen.
Uit interesse, begrijp ik het dan ook goed:
3000 ingekocht, 1000 aan voorraad verkocht = 2000 voorraad.Laten we zeggen dat je omzet 3.5k is.

Je winst is, krom genomen dan 3.5k - 1k = 2.5k. Maar betaal je dan (N)iets over je huidige voorraad? Want window dressing bestaat niet voor niets.

Re: winst

9
RicardoV schreef: Uit interesse, begrijp ik het dan ook goed:
3000 ingekocht, 1000 aan voorraad verkocht = 2000 voorraad.Laten we zeggen dat je omzet 3.5k is.

Je winst is, krom genomen dan 3.5k - 1k = 2.5k.
Als je verder geen andere kosten hebt gemaakt is je winst inderdaad 2.5k. Je 2k aan voorraad komt op je balans onder de vlottende activa.
RicardoV schreef: Maar betaal je dan (N)iets over je huidige voorraad? Want window dressing bestaat niet voor niets.
Wat zou je volgens jou moeten betalen over die voorraad dan?

Re: winst

10
RicardoV schreef:Uit interesse, begrijp ik het dan ook goed:
3000 ingekocht, 1000 aan voorraad verkocht = 2000 voorraad.Laten we zeggen dat je omzet 3.5k is.

Je winst is, krom genomen dan 3.5k - 1k = 2.5k. Maar betaal je dan (N)iets over je huidige voorraad? Want window dressing bestaat niet voor niets.
Dat is juist. De standaardjaarstukken zijn ingericht op een controle die een vermogensvergelijking mogelijk maakt. Uit begin- en eindbalans kun je met wat aanvullende gegevens namelijk via een staat van herkomst en besteding van middelen zelf een winst- en verliesrekening afleiden. Dat doen analisten bij fusies en overnames (inderdaad om window dressing te ontmaskeren) en dat doet de Belastingdienst om je jaarcijfers te controleren. "Follow the money..."

Het hete hangijzer is vooral de actuele waarde en waarderingsgrondslag van je voorraden. De eenvoudigste en duidelijkste is de historische kostprijs, dus de genoemde € 2.000 inkoop. Je kunt een ander waarderingsstelsel gaan aanhouden om kosten naar voren te halen, maar dan blijft het schuiven met potjes: kosten die je nu aftrekt, kun je later immers niet nog eens boeken.

Re: winst

11
Ward schreef:
RicardoV schreef:Uit interesse, begrijp ik het dan ook goed:
3000 ingekocht, 1000 aan voorraad verkocht = 2000 voorraad.Laten we zeggen dat je omzet 3.5k is.

Je winst is, krom genomen dan 3.5k - 1k = 2.5k. Maar betaal je dan (N)iets over je huidige voorraad? Want window dressing bestaat niet voor niets.
Dat is juist. De standaardjaarstukken zijn ingericht op een controle die een vermogensvergelijking mogelijk maakt. Uit begin- en eindbalans kun je met wat aanvullende gegevens namelijk via een staat van herkomst en besteding van middelen zelf een winst- en verliesrekening afleiden. Dat doen analisten bij fusies en overnames (inderdaad om window dressing te ontmaskeren) en dat doet de Belastingdienst om je jaarcijfers te controleren. "Follow the money..."

Het hete hangijzer is vooral de actuele waarde en waarderingsgrondslag van je voorraden. De eenvoudigste en duidelijkste is de historische kostprijs, dus de genoemde € 2.000 inkoop. Je kunt een ander waarderingsstelsel gaan aanhouden om kosten naar voren te halen, maar dan blijft het schuiven met potjes: kosten die je nu aftrekt, kun je later immers niet nog eens boeken.
Oké, dat voorbeeld maakt het duidelijker!
Die 2000 voorraad die in het voorbeeld over is neem ik dus eind 2013 gewoon mee naar 2014 als kosten begrijp ik? Dus dezen komen in 2014 in de beginbalans als kosten?

(misschien maar een zelfstudie boekhouding als ik mijn huidige 2 opleidingen klaar heb -.-')
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.

Re: winst

12
Elecs schreef:Oké, dat voorbeeld maakt het duidelijker!
Die 2000 voorraad die in het voorbeeld over is neem ik dus eind 2013 gewoon mee naar 2014 als kosten begrijp ik? Dus dezen komen in 2014 in de beginbalans als kosten?
Die € 2.000 verschijnen als vlottende activa (bezittingen) op de eindbalans van 2013 en die is gelijk aan de beginbalans van 2014. Verkoop je alles daarna in 2014, dan zijn dat inderdaad € 2.000 kosten voor de winst- en verliesrekening van 2014. Heb je echter nog voorraden ter waarde van € 500 over, dan gaan die weer op als vlottende activa op de eindbalans, op naar een volgend jaar.

Uitgaven en kosten zijn twee verschillende dingen. Voor afschrijvingen geldt hetzelfde: je kunt nu in één keer € 1.000 uitgeven aan een nieuwe laptop, maar de bijbehorende afschrijvingskosten zijn vervolgens bijvoorbeeld 5 jaar × € 200 per jaar.

Re: winst

13
Ward schreef:
Elecs schreef:Oké, dat voorbeeld maakt het duidelijker!
Die 2000 voorraad die in het voorbeeld over is neem ik dus eind 2013 gewoon mee naar 2014 als kosten begrijp ik? Dus dezen komen in 2014 in de beginbalans als kosten?
Die € 2.000 verschijnen als vlottende activa (bezittingen) op de eindbalans van 2013 en die is gelijk aan de beginbalans van 2014. Verkoop je alles daarna in 2014, dan zijn dat inderdaad € 2.000 kosten voor de winst- en verliesrekening van 2014. Heb je echter nog voorraden ter waarde van € 500 over, dan gaan die weer op als vlottende activa op de eindbalans, op naar een volgend jaar.

Uitgaven en kosten zijn twee verschillende dingen. Voor afschrijvingen geldt hetzelfde: je kunt nu in één keer € 1.000 uitgeven aan een nieuwe laptop, maar de bijbehorende afschrijvingskosten zijn vervolgens bijvoorbeeld 5 jaar × € 200 per jaar.
Ik snap hem :)!
Het is ingewikkelder dan ik dacht haha!
Maar je legt het goed uit ;). Ik weet wie ik voortaan moet hebben!

Ik heb er nog niet echt op gezocht, maar is er ergens een "lijstje" over hoeveel jaar je een product kan afschrijven?

Ik heb bijvoorbeeld een printer + labelprinter gekocht. samen €250,-
Ik gok dat dit 4 jaar meegaat, dat het daarna verouderd is.
Dus dan mag/moet ik elk jaar 62,50 hiervoor afschrijven?
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.

Re: winst

14
Op bedrijfsmiddelen die minder kosten dan € 450, hoeft u niet af te schrijven. U mag die kosten volledig aftrekken in het jaar van aanschaf.

Re: winst

15
PaulG schreef:Op bedrijfsmiddelen die minder kosten dan € 450, hoeft u niet af te schrijven. U mag die kosten volledig aftrekken in het jaar van aanschaf.
Toppie!
Ik noteer alle informatie. (:

Hoe zit het bijvoorbeeld met voorraad die ik al 3 jaar heb? Wanneer mag ik dezen afschrijven?
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.

Re: winst

16
Elecs schreef:Hoe zit het bijvoorbeeld met voorraad die ik al 3 jaar heb? Wanneer mag ik dezen afschrijven?
Je mag (of eigenlijk: moet) het voorzichtigheidsbeginsel hanteren. Kosten boek je zo vroeg mogelijk, zodra ze bekend zijn; omzet en winst boek je zo laat mogelijk en pas als deze vast staat. Dit beginsel voorkomt dat je jezelf rijk rekent.

Daarmee wordt het afhankelijk van je eigen inzicht en de branche waarin je werkt... De Belastingdienst mag namelijk zowel doelmatigheid als doeltreffendheid van kosten niet toetsen. Of in Jip en Janneke-taal: de Belastingdienst mag niet op de stoel van de ondernemer gaan zitten. Je mag als ondernemer inschattingsfouten maken en andere uitglijders begaan. Daarvoor ben je immers ondernemer.

Dat betekent redelijkerwijs ook dat jij véél beter dan anderen kunt inschatten wat je voorraad op dit moment nog waard is. Is de voorraad praktisch onverkoopbaar, dan gebiedt het voorzichtigheidsbeginsel dat je de kosten onmiddellijk boekt.

Re: winst

17
Ward schreef:
Elecs schreef:Hoe zit het bijvoorbeeld met voorraad die ik al 3 jaar heb? Wanneer mag ik dezen afschrijven?
Je mag (of eigenlijk: moet) het voorzichtigheidsbeginsel hanteren. Kosten boek je zo vroeg mogelijk, zodra ze bekend zijn; omzet en winst boek je zo laat mogelijk en pas als deze vast staat. Dit beginsel voorkomt dat je jezelf rijk rekent.

Daarmee wordt het afhankelijk van je eigen inzicht en de branche waarin je werkt... De Belastingdienst mag namelijk zowel doelmatigheid als doeltreffendheid van kosten niet toetsen. Of in Jip en Janneke-taal: de Belastingdienst mag niet op de stoel van de ondernemer gaan zitten. Je mag als ondernemer inschattingsfouten maken en andere uitglijders begaan. Daarvoor ben je immers ondernemer.

Dat betekent redelijkerwijs ook dat jij véél beter dan anderen kunt inschatten wat je voorraad op dit moment nog waard is. Is de voorraad praktisch onverkoopbaar, dan gebiedt het voorzichtigheidsbeginsel dat je de kosten onmiddellijk boekt.
Ik zal daar even op google'n! Bedankt voor de info alweer!
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.

Re: winst

19
Doubled_1980 schreef:
RicardoV schreef: Uit interesse, begrijp ik het dan ook goed:
3000 ingekocht, 1000 aan voorraad verkocht = 2000 voorraad.Laten we zeggen dat je omzet 3.5k is.

Je winst is, krom genomen dan 3.5k - 1k = 2.5k.
Als je verder geen andere kosten hebt gemaakt is je winst inderdaad 2.5k. Je 2k aan voorraad komt op je balans onder de vlottende activa.
RicardoV schreef: Maar betaal je dan (N)iets over je huidige voorraad? Want window dressing bestaat niet voor niets.
Wat zou je volgens jou moeten betalen over die voorraad dan?
Stel:
jan 2012: 100k op de bank en 50k voorraad.
dec 2012: 100k op de bank en 70k voorraad.

Betaal je over 20k voorraad belasting, - eventuele aftrek dus rond de 33%.

Re: winst

20
RicardoV schreef: Stel:
jan 2012: 100k op de bank en 50k voorraad.
dec 2012: 100k op de bank en 70k voorraad.

Betaal je over 20k voorraad belasting, - eventuele aftrek dus rond de 33%.
Je betaalt belasting over je winst, niet over je voorraadtoename.

Wat bedoel je met aftrek 33%?

Re: winst

21
Doubled_1980 schreef:
RicardoV schreef: Stel:
jan 2012: 100k op de bank en 50k voorraad.
dec 2012: 100k op de bank en 70k voorraad.

Betaal je over 20k voorraad belasting, - eventuele aftrek dus rond de 33%.
Je betaalt belasting over je winst, niet over je voorraadtoename.

Wat bedoel je met aftrek 33%?
33% inkomstenbelasting, na de eventuele aftrek zoals startersaftrek etc.

Jij zegt dat je in mijn voorbeeld geen inkomstenbelasting hoeft te betalen over de 20k voorraad?
Dat is toch ook, in zijn totaliteit gezien, winst. Je vermogen is immers met 20k gestegen.

Re: winst

22
RicardoV schreef:Stel:
jan 2012: 100k op de bank en 50k voorraad.
dec 2012: 100k op de bank en 70k voorraad.

Betaal je over 20k voorraad belasting, - eventuele aftrek dus rond de 33%.
Je betaalt geen belasting over voorraden. Alleen de winst uit onderneming is relevant.

Uit de balans kun je niet afleiden of je in 2012 alleen maar voor 20k hebt ingekocht of voor 120k hebt ingekocht en 100k aan voorraad hebt verkocht. Het saldo is in beide gevallen namelijk een voorraadmutatie van +20k. Je kunt er evenmin uit afleiden voor hoeveel je die 100k zou hebben verkocht: voor 105k met maar 5k winst of voor 300k met 200k winst. Daarvoor heb je in alle gevallen dus de winst- en verliesrekening nodig.

Re: winst

23
RicardoV schreef: Jij zegt dat je in mijn voorbeeld geen inkomstenbelasting hoeft te betalen over de 20k voorraad?
Dat is toch ook, in zijn totaliteit gezien, winst. Je vermogen is immers met 20k gestegen.
Je hebt alleen de activa kant van de balans in je stelpost staan. Als je aan de passiva kant een Eigen Vermogen op 1/1 en 31/12 van 100k hebt en je hebt op 31/12 ook nog 20k aan winst op je balans staan dan betaal je inderdaad over die 20k inkomstenbelasting. En dat is dan toevallig precies hetzelfde bedrag als de toename van je voorraad.

Heb je op 31/12 i.p.v. 20k aan winst een lening van 20k staan dan heb je geen winst gemaakt en betaal je dus ook geen belasting over de voorraadtoename.
RicardoV schreef: 33% inkomstenbelasting, na de eventuele aftrek zoals startersaftrek etc.
Over de eerste ~ 20k betaal je 37% IB (2013). Daarboven zit je op 42% of 52%. De winst die je met je bedrijf maakt, wordt overigens op een hoop gegooid met je overige inkomsten (mocht je bv nog deels in loondienst zijn). Wanneer je dus bv naast de 20k van je bedrijf ook nog 20k in loondienst hebt gehad, komt je totaal op 40k uit. Hier laat je je aftrekposten op los (ondernemersaftrek, hypotheekrenteaftrek, etc) en daarna komen de IB-schijven om de hoek kijken.