Op wiens naam eenmanszaak vanuit fiscaal/financieel oogpunt?

1
Beste mensen,

Wij (ik en mijn echtgenoot) staan op het punt om ons in te schrijven bij de KvK als een eenmanszaak, waarin de ander zal meewerken. Op dit moment heb ik nog een werkgever en zal einde van de zomer in de WW gaan, mijn echtgenoot heeft momenteel geen inkomsten.

De vraag is nu op wiens naam de eenmanszaak, vanuit fiscaal/financieel oogpunt gezien, het beste geregistreerd kan worden aangezien ik nu, maar ook straks in de WW, het hoogste inkomen heb.

Hiernaast is het nog niet duidelijk of ik fulltime of parttime de eenmanszaak zal blijven runnen, aangezien ik wel weer zal gaan solliciteren op een nieuwe functie. De ureninzet zou daarbij eventueel van mij lager kunnen zijn dan mijn echtgenoot.

Alvast dank voor de reacties.
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

Re: Op wiens naam eenmanszaak vanuit fiscaal/financieel oogp

5
Voor de wet worden toch de inkomens opgeteld.
Dat is niet zo want beide moeten apart belasting aangifte doen.
Eenmanszaak en iemand anders kan niet samen op 1 aangifte.
Bij beide heb je dan een eigen aftrek en vrijstellingen en wordt het percentage bepaald wat je moet betalen.
Voor de aftrek van hypotheek en giften worden wel de inkomsten opgeteld.
En inderdaad zoals gezegt, als je ww hebt en een eigen bedrijf krijg je geen ww meer!

6
Misschien kan je nog een deel van de ww uitkering krijgen als je snel start met de onderneming:

http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_ ... kloos.aspx

Ik ben zelfstandig en word werkloos

Het kan zijn dat u naast uw werkzaamheden in loondienst al als zelfstandige werkte. Dan trekken wij het gemiddelde aantal uren dat u als zelfstandige heeft gewerkt in de 26 weken voor u werkloos werd, niet af van uw WW-uitkering.

Meer uren werken als zelfstandige?

Gaat u meer uren als zelfstandige werken? Dan bent u voor die extra uren ook geen werknemer meer maar zelfstandige. Daarom trekken wij deze extra uren dan af van uw WW-uitkering. Na een half jaar krijgt u deze uren (als werknemer) ook niet meer terug. Wilt u binnen een half jaar de uitkering over deze uren terugkrijgen? Omdat het bijvoorbeeld niet zo goed gaat met uw bedrijf? Dat kan alleen als u stopt met werken als zelfstandige.
Goedkope Luchtkussenenveloppen, Dymo labels en A4 etiketten

7
Hartelijk dank voor alle reacties. Als ik alle informatie samenvat, kom ik tot de volgende conclusie:

Het maakt op zich niet uit op wiens naam de eenmanszaak geregistreerd wordt. Waar ik voor moet zorgen, is dat ik me nu snel inschrijf en uren ga registreren die ik voorafgaand aan de inschrijving al besteed heb en de komende tijd zal gaan besteden, om een gemiddeld uren saldo inzichtelijk te maken wat ik nu naast mijn fulltime functie in mijn eenmanszaak werk.

De WW uitkering zal kijken naar dit gemiddeld aantal uren, zodra ik boven het gemiddelde uit zal komen, zal mijn uitkering gekort worden ter hoogte van die extra gewerkte uren. Zolang ik ervoor zorg dat ik niet boven dat gemiddelde uitkom, zal dat geen gevolgen hebben voor de hoogte van mijn WW uitkering. Daarnaast ben ik nog voornemens om, zodra de WW ingaat, te zoeken naar een nieuwe baan voor een gelijk aantal uren en op eenzelfde niveau als mijn huidige functie. Uiteraard tenzij mijn eenmanszaak een vogelvlucht neemt en ik daaruit voldoende inkomsten kan halen. Mocht dit laatste het geval zijn, dan zal ook deze winst in mindering gebracht worden op de WW uitkering.

Nu heb ik nog een aanvullende vraag: Ik verwacht het eerste jaar vanuit mijn eenmanszaak geen winst te maken, maar alleen verlies in verband met investeringen/kosten, maar vanuit mijn huidige baan heb ik dan wel inkomsten/loon gehad. Wordt dit bij de belastingdienst bij elkaar opgeteld? Oftewel: worden mijn verliezen vanuit mijn eenmanszaak afgetrokken van mijn loon waardoor mijn totale (persoonlijke) inkomsten dit jaar lager zijn? Ik kan me zo voorstellen dat dit nog mogelijk voordelen kan hebben.

10
De belastingdienst accepteerde niet mijn uren criterium om als ondernemer gezien te worden.
(Ik kwam trouwens wel ruim aan die uren toe)
Ik kwam dus niet in aanmerking voor de vele belastingvoordelen.
De omzet (vooral de laatste jaren) lopen echt in de tonnen en de winst kwam bij mijn loon op als "bijverdienste" met als gevolg dat ik erg diep in box3 zat.
Nu het op naam van mijn vrouw staat mist zij weliswaar haar maandelijkse belastingteruggaaf van (ongeveer) 160 euro wat iedere niet werkende ontvangt maar daar staat een meerfout van voordelen tegenover.
Dit is dus in mijn specifiek geval maar misschien is het voor jou anders.
Maar ik adviseer je een goeie accountant te nemen.
Je zult even schrikken van de prijs maar neem van me aan dat die zijn geld dubbel en dwars voor je terug verdient.

11
zodra de WW ingaat, te zoeken naar een nieuwe baan voor een gelijk aantal uren en op eenzelfde niveau als mijn huidige functie. Uiteraard tenzij mijn eenmanszaak een vogelvlucht neemt en ik daaruit voldoende inkomsten kan halen. Mocht dit laatste het geval zijn, dan zal ook deze winst in mindering gebracht worden op de WW uitkering.
Dat tenzij mijn eenmanszaak..... kun je vergeten. Zolang je in de ww zit zul je elke week moeten solliciteren, dus zoeken moet sowieso doorgaan, daar helpt geen drukke webwinkel tegen.