Ik ben 19 jaar oud en ik studeer elektronica aan een hogeschool. Daarvoor heb ik een MBO-4 opleiding afgerond in industriële automatisatie.
Ik verkocht al een tijdje componenten die helpen bij het ontwikkelen van elektronica via marktplaats. Deze componenten importeer ik uit China en verkoop ik dan weer verder. Dit loopt dusdanig goed dat ik gestopt ben met de marktplaats verkoop en actief bezig ben met het opzetten van een webshop.
Een vriend van mij doet websites en webwinkels opzetten als bijverdienste en ik heb samen met hem de webwinkel al zo goed als klaar. Er moeten nog enkele OpenCart plugins geschreven worden en dan is de basis af. Daarna moeten de producten met duidelijke omschrijving en foto's geplaatst worden.
Ik heb me goed verdiept in de wettelijke eisen van een webshop en de belastingtechnische aspecten die erbij horen. Ik heb zelf gemerkt dat veel bekende webshops die in dezelfde tak zitten hier niet aan voldoen. Dit vindt ik een beetje "slecht" van hun aangezien de eisen duidelijk zijn en het niet veel werk is om ze toe te passen.
Nu moet ik nog een afspraak plannen bij de Kamer van Koophandel om mij als eenmanszaak in te schrijven. Nu had ik ergens gehoord dat het mogelijk kan zijn de ouders van een "kind" dat onder de 21 is iets van de kvk moeten onderteken voordat het mogelijk is om mij in te schrijven.
Dit zou verder geen probleem zijn maar ik kan het 1 2 3 niet terugvinden.
Ik heb ook al verschillende banken en betaaldiensten vergeleken en een Rabobank zakelijke rekening en iDeal betaling via Sisow kwam het beste uit de bus. Ik verwacht dat 10% van de klanten gebruik zal maken van Paypal en de extra Sisow toelage te omzeilen zal ik een zakelijke rekening aanmaken bij Paypal.
Voor de marktplaats verkopen maakte ik gebruik van de PostNL online verzending. Het uitprinten en uitknippen is veel te veel werk en zal dan ook niet geschikt zijn voor de webshop. Nu heb ik gekozen voor de digitale postzelgel van PostNL en die uit te printen met een Dymo 450.
Wanneer het zakelijk en financieel gunstig is ga ik overstappen naar Parcelware van PostNL.
De belasting zaken ga ik nog eens goed nakijken en op een rijtje zetten voordat ik met de kvk inschrijving begin. O.a. voorraad inbrengen in bedrijf (+- 500 euro), alle eisen nog eens nakijken en (mogelijk) vergunning artikel 23 aanvragen (import non eu-landen btw als voorbelasting, niet bij douane).
De producten die ik ga verkopen zijn bij Nederlandse webshops niet te krijgen. Maar er is wel veel vraag naar. Ik wil mijn webshop laten uitblinken door goede service te bieden, snelle levering uit voorraad, veilige iDeal betaling en de producten voor een eerlijke prijs aan te bieden.
Ik heb ook al contacten gelegd met groothandels voor de producten die ik zelf niet goedkoper uit China kan halen. Hier is natuurlijk meer concurrentie maar dat maakt niet uit.
Het grootste risico van de webwinkel is dat hij te snel groeit en mijn school er onder gaat leiden.
Het financieel risico is minimaal omdat ik genoeg spaargeld heb om dit allemaal te financieren en er geen lening of dergelijke van toepassing is. Indien het ooit nodig is dan zijn mijn ouders in staat om mij financieel te steunen voor grotere orders.
Ik heb nu al heeel veel getyped en ik zal er maar eens mee ophouden.

Indien er belangstelling is hou ik jullie graag op de hoogte met de voortgang van de webshop en het bedrijf.
Gr. Spikee