Ik ga vast een hele domme vraag stellen, maar ik kom er even echt niet uit!
Stel ik verkoop een product. Ik draag netjes mijn 21% BTW over het aankoop bedrag en de verzendkosten af. Nu komt het artikel echter retour binnen de zichtstermijn. Ik moet het aankoopbedrag, plus de verzendkosten terug storten.
Hoe houd ik dit netjes bij in mijn administratie, en hoe krijg ik mijn afgedragen BTW terug?
Re: Retour administratie, BTW
2Credit factuur maken voor volledige bedrag wat betaald is door de klant. Dat betaal je immers ook terug. Daarbij is het BTW bedrag wat je te vorderen hebt hetzelfde als de afdracht van de originele factuur.Zazuco schreef:Ik ga vast een hele domme vraag stellen, maar ik kom er even echt niet uit!
Stel ik verkoop een product. Ik draag netjes mijn 21% BTW over het aankoop bedrag en de verzendkosten af. Nu komt het artikel echter retour binnen de zichtstermijn. Ik moet het aankoopbedrag, plus de verzendkosten terug storten.
Hoe houd ik dit netjes bij in mijn administratie, en hoe krijg ik mijn afgedragen BTW terug?
Als je het heel simpel bekijkt, en verder alles weg laat wat bij een aangifte van belang is geldt het volgende:
Te betalen BTW (totale omzet) - te vorderen BTW (retouren (creditfacturen)) = af te dragen BTW.
3Dankjewel.
Ik ben echt een totale leek als het aankomt op administratie, dus ik ben alles nog aan het uitpluizen. De term creditfactuur zegt mij dus ook niet zo heel veel..
Ik ben er echt volledig nieuw in (ik ben doktersassistent in het dagelijks leven waarbij ik echt niks te maken heb met iets dat op papier lijkt), maar ik kan de meeste dingen wel zelf bedenken met wat gezond verstand. Dit gaat me de pet echter nog even te boven, maar het is wel belangrijk om te weten wanneer de situatie zich voordoet.
Ik ben echt een totale leek als het aankomt op administratie, dus ik ben alles nog aan het uitpluizen. De term creditfactuur zegt mij dus ook niet zo heel veel..
Ik ben er echt volledig nieuw in (ik ben doktersassistent in het dagelijks leven waarbij ik echt niks te maken heb met iets dat op papier lijkt), maar ik kan de meeste dingen wel zelf bedenken met wat gezond verstand. Dit gaat me de pet echter nog even te boven, maar het is wel belangrijk om te weten wanneer de situatie zich voordoet.
4Een creditfactuur is op zich hetzelfde als een gewone factuur, maar in plaats van dat er bij jou geld binnen komt, gaat er geld weg. Het bedrag op de factuur is dus negatief.
- Advertentie
Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!